ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تدوین فرم شفافیت اطلاعات تا یک ‌ماه دیگر

| يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنان معطل طراحی فرمی است که باید به‌منظور درخواست اطلاعات در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گوید نهایتا تا یک‌ماه دیگر این فرم طراحی می‌شود.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوبه مجلس هشتم است اما اجرای آن تا سال گذشته که دولت روحانی گام اول را برای اجرا برداشت، معطل مانده بود. از این قانون به‌عنوان گامی برای پیشگیری از رانت اطلاعاتی و فساد اقتصادی هم یاد می‌شود. براساس این قانون مؤسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهد. این قانون 3آیین‌نامه دارد که آیین‌نامه ماده 8آن بر طراحی یک فرم ویژه برای درخواست اطلاعات تأکید دارد.

حسین انتظامی پیش‌تر وعده داده بود که این فرم تا نیمه مهرماه طراحی و در دسترس عموم قرار داده می‌شود، اما با تأخیری که در طراحی این فرم ایجاد شد، در اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات هم تأخیر پیش آمد.دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در گفت وگو با همشهری درباره این تأخیر می‌گوید: تاکنون در جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات درباره طراحی فرم درخواست اطلاعات بحث و گفت‌وگو شده است.

در نخستین جلسه‌ای که در این‌باره تشکیل شود طراحی فرم تمام می‌شود. اعضای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عبارتند از: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیسیون)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذیربط، وزیر اطلاعات یا معاون ذیربط، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذیربط، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سرانجام دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات کشور. این کمیسیون وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را دارد و شهروندان می‌توانند موارد نقض قانون را به این کمیسیون اعلام و طرح شکایت کنند.

انتظامی در پاسخ به سؤال همشهری که پیش‌بینی می‌شود چه زمانی دقیقا فرم درخواست اطلاعات طراحی شود گفت که حداکثر یک‌ماه دیگر این فرم طراحی می‌شود و برای درخواست اطلاعات در دسترس مردم قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه اجرای این قانون نیاز به یک همت عمومی دارد از رسانه‌ها خواست یک کار تطبیقی درباره اجرای این قانون در کشورهای مختلف انجام دهند. انتظامی به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در انگلستان اشاره کرد و گفت که با وجود اینکه در انگلستان تمام زیرساخت‌های دسترسی آزاد به اطلاعات آمده بود اما نزدیک به 6سال عملیاتی شدن این قانون طول کشید.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تأکید کرد: رویکرد دولت تسریع در اجرای قانون شفافیت اطلاعات است و آموزش‌هایی برای مدیران، کارکنان و شهروندان برای آشنا شدن با این قانون در دستور کار دولت است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">