ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشکیک در اختیار تقنین شورای عالی فضای مجازی

| سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی نه‌تنها هنوز به‌صورت جدی وارد حوزه تقنین نشده است؛ بلکه بعضا در اصل اختیار تقنین برای شورای عالی فضای مجازی تشکیک می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی-  سعیدرضا عاملی با بیان اینکه در فضای مجازی نیازمند قوانین و مقرارات هستیم، گفت: قانون مصوبه مجلس در سال 1388 تحت عنوان قانون جرایم رایانه‌ای است که در 56 ماده تصویب شده و از شمول خوبی برخوردار است. یک قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 در مجلس شورای اسلامی داریم که بسیاری از ابعاد مربوط به جرایم مالی در فضای مجازی در آن تدوین شده است. اما فضای مجازی یک محیط ادامه‌دار و پیشرونده و به‌طور مستمر نیازمند تولید قوانین جدید است.

وی افزود: زندگی ما به یک فضای دومی منتقل شده است که در برخی از عرصه‌ها 100 درصد فرایندهای مالی، اداری و زندگی ما را در ‌برگرفته است. حوزه نفوذ فضای مجازی در ایران ضعیف‌تر است؛ اما مثلا کشوری مانند کره جنوبی نیازمند قوانین بیشتری است؛ چون آن‌قدر حوزه خدمات مجازی‌اش را گسترش داده است که شهروندان آن اصلا نیازی به دوایر دولتی ندارند و مراجعه حضوری را صفر کرده. مثلا هک‌کردن محیط‌های مجازی، اطلاعات شخصی، منابع مالی افراد و غیره جرم هستند و نیاز به قانون دارند یا مثلا هکتیویسم یک تظاهرات مجازی سیاسی علیه نهادهای مختلف، خصوصی یا دولتی است. آیا ما برای هکتیویسم قانونی داریم؟ گول‌زدن و فریب‌دادن در فضای مجازی نیازمند قوانین است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: متناسب با توسعه این محیط، قانونی تاسیس نشده‌ و شورای عالی فضای مجازی هنوز به‌صورت جدی وارد حوزه تقنین نشده است. این یکی از ضعف‌های شورای عالی فضای مجازی است که بعد از گذشت نزدیک به سه سال و نیم از حکم مقام معظم رهبری اقدام تقنینی متناسبی انجام نشده است و بعضا در اصل اختیار تقنین برای شورای عالی فضای مجازی تشکیک می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">