ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تصمیم تازه درباره حاکمیت اینترنت

| يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

بزرگراه فناوری - یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید گفت که دولت ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد بر نقش تاریخی خود در نظارت فنی بر سیستم نام‌ دامنه اینترنت (DNS) پافشاری کند. وی همچنین ادامه داد: ولی تا زمانی‌که دولت آمریکا نقش هماهنگی نام‌ دامنه‌‌هایی که به .com و .net ختم می‌شوند را رها کند هنوز هیچ برنامه‌ مشخصی در واگذاری نظارت روی تغییرات اساسی ساختار اینترنت ندارد.

جان کنیوِر دستیار اجرایی اداره تجارت و اطلاعات کاخ سفید، این توضیحات را در گردهمایی عمومی آینده نظارت بر DNS و نظارت کنونی آن توسط شرکت ICANN که در 26 جولای در واشنگتن برگزار شد ارایه کرد. کنیور که ریاست نظارت اطلاعات و مخابرات بین‌‌المللی را به‌عهده دارد، این همایش را ترتیب داده بود.

کنیور گفت برگزاری این همایش در جهت انتقال و تغییر سرسپردگی مدیریت DNS به بخش خصوصی بود، چیزی که تا قبل از آغاز کار آیکان در سال 1998 تصوری بیش نبود. قرارداد آیکان با دولت ایالات متحده در تاریخ 30 سپتامبر امسال به پایان می‌رسد. این قرارداد قبلا به‌طور مکرر تمدید شده بود و هر بار تمدید آن به مجموعه‌ای از اهداف جدیدی در پیشبرد آیکان به‌سمت استقلال اشاره می‌کرد. با وجود بیانیه کنیور بسیاری معتقدند در سپتامبر قرارداد آیکان باز هم تمدید خواهد شد.

آنچه دولت ایالات متحده مصمم به حفظ آن است، نظارت بر تغییرات فایل‌های ریشه اینترنت است که به پایداری و امنیت آن مربوط می‌شود و در دستور کار IANA قرار داشت. درحال حاضر این وظیفه IANA را آیکان برعهده دارد. کنیور در ادامه افزود: "من فکر کنم که ما به‌طور شفاف اعلام کرده‌ایم که این وظیفه را حفظ خواهیم کرد".

بسیاری به‌دنبال تحلیل این بیانیه‌ هستند. برای مثال بیل گراهام، وزیر اقتصاد و مدیر سیاست‌های مخابرات بین‌المللی کانادا گفت که ایالات متحده می‌توانست این‌طور بیان کند که علاقه‌مند بر حفظ قدرت خود است و در عین حال بیان کند که نظارت خود را تنها به مواردی محدود خواهد کرد که بر پایداری و امنیت اینترنت تاثیرگذار هستند.

بِر در بیانیه‌ای بحث‌برانگیز، از 16 عضو گروه کاری ضربت بین‌الدول خواست که بر تغییرات سرورهای ریشه‌ اصلی جهت حذف یکی از مهم‌ترین بحث‌های جدال‌برانگیز در بدنه آیکان نظارت کنند که همان حق انحصاری و یک‌جانبه ایالات متحده بر کنترل سرورهای ریشه اینترنت است.

در این گردهمایی امیلی تایلر، مدیر حقوقی نامینت (موسسه ثبت‌کننده دامنه‌های .uk) و تنها عضو غیرآمریکایی هیات مدیران در کنار گراهام، به میزبان این دوره از گردهمایی یادآور شد که "اختلاف‌نظرهای زیادی در واگذاری این نقش وجود دارد." رِی پِلزاک که ریاست ARIN (ثبت‌کننده منطقه‌ای آمریکای شمالی) را برعهده دارد، توصیه کرده است که آیکان موافقت‌نامه‌ای برای میزبانی در سایر کشورها به‌جز ایالات متحده امضا کند.

در صورتی که نامینت بر ادامه نظارت ایالات متحده ایرادی نمی‌بیند، تایلر در اهمیت خصوصی‌سازی بیشتر می‌گوید: " اگر شما فقط بر وظایف موثر آیکان توجه کنید، ملاحظه می‌کنید که دارای محدودیت بسیاری است". تایلر به ایالات متحده توصیه می‌کند که به بحث‌های مخالفان که در جریان نشست جامعه اطلاعاتی WSIS به‌ گوش رسید، کاملا توجه کند. وزارت بازرگانی آمریکا لیستی از وظایف برای آیکان تعیین کرده که آیکان موظف است تا قبل از اتمام دوره تفاهم‌نامه خود، به آن وظایف عمل کند.

گراهام و بسیاری از اعضای هیات‌مدیران با خصوصی ‌شدن کامل آیکان در این دوره مخالفند و خواهان نظارت بیشتر NTIA بر آیکان هستند. نه‌تنها به‌دلیل اینکه آیکان هنوز به آنچه که در یادداشت تفاهم آمده دست نیافته است، بلکه آیکان باید بپذیرد که یک موسسه با وظایف شبیه داوری است که هنوز به‌طور کامل در راستای آن گام برنمی‌دارد.

نمایندگان شرکت‌های ثبت دامنه، شرکت‌های بازرگانی و علایم تجاری عضو آیکان نیز از اینکه آیکان اکنون مستقل شود، مخالفت نشان دادند. تیم رویز، نایب‌رییس سرویس دامین در شرکت GoDaddy گفت: هنوز جهت حرکت آیکان به‌سمت کاملا خصوصی شدن زود است. آیکان هنگامی می‌تواند در این راه گام بردارد که سه اصل شفافیت، باز بودن و پاسخ‌گو بودن به چهار اصل موجود در یادداشت تفاهم اضافه شود. رویز همچنین افزود که خصوصی‌سازی آیکان می‌تواند توسط سازمان ملل، جایی‌که بسیاری از مقامات رسمی بر کنترل رشد اینترنت نظارت دارند، انجام شود. "ما باید مطمئن شویم که آن‌ها در زمینه این مسایل به رشد کافی و لازم رسیده‌اند."

سازمان‌های اینترنتی وابسته به آیکان مانند جامعه اینترنتی، PIR، NRO و کنسرسیوم سیستم‌های اینترنتی که مدیریت یکی از 13 سرور ریشه اساسی اینترنت را به‌عهده دارند، جزء موسساتی هستند که خواهان راهی موثر به‌سمت خصوصی‌سازی آیکان هستند.

  • ۸۵/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">