ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تغییری در دسترسی مردم به تلگرام رخ نداده

| شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

ما هزینه فیلترینگ را می‌دهیم اما به همان میزان از تلگرام استفاده می‌شود و هیچ تغییری در موضوعیت دسترسی مردم به تلگرام رخ نداده است.

نایب‌رئیس فراکسیون امید معتقد است که ما هزینه فیلترینگ را می‌دهیم اما به همان میزان قبل از تلگرام استفاده می‌شود و هیچ تغییری در موضوعیت دسترسی مردم به تلگرام رخ نداده است.

اعتمادآنلاین- تلگرام از روز دهم اردیبهشت‌ماه فیلتر شد اما همچنان انتقادات به مسدود شدن این پیام‌رسان ادامه دارد.

در همین خصوص عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»، گفت: ماهیت موضوع و اصل فیلترینگ را باید به بحث گذشت. اگر ما یک آسیب‌شناسی نسبت به همه ابزارهایی که محصول جهان مدرنیته بودند انجام دهیم، می‌بینیم که مخالفت ما باعث کاهش کاربرها نشده است.

او ادامه داد: یک مقایسه تطبیقی باید میان تلگرام و ماهواره انجام داد. ماهواره جزء مصادیقی بود که در مجلس نهم بسیار محل بحث بود؛ حتی طرح امربه‌معروف و نهی از منکر مجلس معتقد به محدود کردن آن بود اما اگر امروز صادقانه آمار بدهیم، میزان مخاطبان صداوسیما بیشتر است یا شبکه‌های ماهواره‌ای؟

این نماینده مجلس گفت: به نظر من در مورد تلگرام هم به همین شکل است، با توجه به گذشت روزهایی که از فیلتر تلگرام می‌گذرد باید دید که آیا تعداد کاربرها کاهش‌یافته یا افزایش. ما هزینه فیلترینگ را می‌دهیم اما به همان میزان از تلگرام استفاده می‌شود و هیچ تغییری در موضوعیت دسترسی مردم به تلگرام رخ نداده است.

حسین زاده تأکید کرد: دسترسی به تلگرام سخت شده اما این سختی برای یک ماه است. در حال حاضر هم فیلترشکن‌ها در اختیار مردم است اما سؤال اساسی‌تر این است که تلگرام از سال 93 مورد استفاده مردم است اما چرا در این زمینه سیاست‌گذاری نداشتیم؟ مدیریت ما مدیریت استراتژیک نیست بلکه مدیریت مربوط به گذارهای زمانی است. درحالی‌که اگر ما 4 سال پیش که تلگرام وارد کشور شد -و اتفاقاً صداوسیما هم تبلیغ تلگرام را می‌کرد- یک نگاه استراتژیک داشتیم، فضای رقابتی ایجاد می‌کردیم و می‌توانستیم درباره نوع استفاده از پیام‌رسان‌ها فرهنگ‌سازی کنیم، امروز به این نقطه نمی‌رسیدیم.

او گفت: لذا من معتقدم که فیلترینگ پاسخ نخواهد داد و نهایتاً تلگرام مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

نایب‌رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه نباید اعتماد در جامعه از بین برود، گفت: سه اعتماد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اعتماد مردم به مردم، اعتماد مردم به مسئولان و اعتماد مسئولان به مسئولان که نباید این سه اعتماد خدشه‌دار شود.

حسین زاده افزود: اگر فیلتر تلگرام بر اساس یک استراتژی باشد و یک‌صدای واحد از کشور بیرون بیاید و رئیس‌جمهور و هرکسی دیگری که تصمیم‌ساز است در آن تصمیم‌سازی کند و بعدازآن موضع‌گیری صورت بگیرد، قاعدتاً در این شرایط بی‌اعتمادی مردم هم تشدید پیدا نمی‌کند اما زمانی که این اقدامات صورت نمی‌گیرد بی‌اعتمادی‌ها هم تشدید می‌شود. لذا باید از آسیب‌پذیری بیشتر اعتماد بین مردم به مسئولان و مسئولان به مسئولان جلوگیری شود.

او با اشاره به تأثیر فیلتر تلگرام در اعتماد مردم به دولت، تأکید کرد: فیلتر تلگرام در اعتماد مردم به دولت تأثیر دارد. ما در کشور احزاب فعال نداریم و کاندیداهای مختلف چه در مجلس و چه در دولت بر اساس برنامه رأی نمی‌آورند، بلکه بر اساس شعارها و موضوعاتی است که در دوران انتخابات مطرح می‌شود. مردم هم با توجه به شعارها و نگاه‌ها رأی داده‌اند لذا طبیعی است که اگر اعتماد مردم به دولت خدشه‌دار شود و این موضوع خیلی دور از انتظار نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا شما همچنان عضو تلگرام هستید، گفت: من عضو تلگرام هستم و تابه‌حال از پیام‌رسان داخلی استفاده نکرده‌ام. اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی یک بحث است و بحث دیگر اینکه تلگرام در دسترس همه است.

حسین زاده به آسیب اجتماعی استفاده از فیلتر شکن در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: حتی بچه‌های 10 ساله از تلگرام استفاده می‌کنند و با فیلتر تلگرام آن‌ها دسترسی به فیلتر شکن پیدا می‌کنند. در حال حاضر گوشی موبایل تبدیل به میز کارشده و در دسترس همه است. در این شرایط افرادی به‌صورت ناخودآگاه به هر نوع کانال و هر برنامه دسترسی دارند. در این شرایط پیشگیری امکان‌پذیر نیست. کسانی که فیلترینگ تلگرام را در نظر گرفتند به آسیب‌های اجتماعی استفاده از فیلتر شکن توجه نکرده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">