ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلاش وزارت ارتباطات برای حفظ شرکت IT

| جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۸۶، ۰۳:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - ظاهرا مدیران وزارت ارتباطات تمایلی برای از دست دادن شرکت فناوری اطلاعات ندارند. چراکه در خبرها آمده بود طی حکمی از سوی وزیر ارتباطات، شرکت فناوری اطلاعات کلیه مسوولیت‌های برگزاری مزایده و مدیریت نظارت و کنترل عملکرد اپراتور سوم را تا مرحله نهایی واگذاری پروانه مربوطه و انجام هماهنگی‌های لازم بین سازمان‌ها را برعهده گرفت.

به این ترتیب وزارت ارتباطات مسوولیت و ماموریت جدیدی برای شرکت فناوری اطلاعات در نظر گرفت، شرکتی که با ماموریت اخیر وارد سومین مرحله از فعالیت‌های خود شد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات در تلاش برای در نظر گرفتن نقش جدید برای ابقای شرکت یادشده، قصد دارد تا این نهاد را وارد مرحله دیگری از کار خود کند.

اما برای درک بهتر موضوع بد نیست مروری بر شرح وظایف این شرکت از گذشته تاکنون داشته باشیم.

شرکت فناوری اطلاعات در بدو تاسیس فعالیتی بسیار مشابه و نزدیک با شرکت ارتباطات زیرساخت را آغاز کرد. شرح وظایف این شرکت تا حدود زیادی شبیه به شرح وظایف شرکت ارتباطات زیرساخت بود به‌گونه‌ای که وجه تمایز آن با شرکت یادشده تقریبا راحت نبود. )اگرچه در گزارشی که هفته گذشته در روزنامه جهان‌صنعت به چاپ رسید وجوه اشتراک زیاد این دو شرکت با یکدیگر بررسی شد.(

مرحله دوم فعالیت شرکت IT را می‌توان زمانی دانست که وزارت ارتباطات در یک عزم جدید و عجیب، تصمیم گرفت که با تغییر اساسنامه این شرکت و تبدیل آن به سازمان، بازیگر جدیدی را وارد عرصه فناوری اطلاعات و سایر نهادهای زاید و بلاتکلیف این حوزه کند.

در این مرحله قرار بود تا شرکت یادشده مسوولیت هماهنگی میان شوراهای عالی در حوزه IT را برعهده بگیرد، مسوولیتی که از عهده شورای‌عالی فناوری اطلاعات )وابسته به وزارت ICT( با آن پشتوانه حقوقی و قانونی این شورا نیز برنیامد.

به عبارت دیگر این بار وظایف شرکت فناوری اطلاعات با وظایف شورای‌عالی فناوری اطلاعات، مشابه شد.

اما بلاتکلیفی شرکت فناوری اطلاعات به اینجا نیز ختم نشد چراکه تصمیم قاطع دولت برای ادغام شوراهای موازی و زاید در کشور دیگر جایی برای چنین نقشی نیز باقی نگذاشت.

مدیران وزارت ارتباطات نیز که کلیه ماموریت‌ها و نقش‌های قبلی این شرکت را به نوعی زیرسوال می‌دیدند، تصمیم دیگری برای بقای شرکت وابسته به خود گرفتند، تصمیمی که این شرکت را وارد سومین مرحله کاری خود کرد. وزارت ارتباطات در حالی که مشخص نیست براساس کدام یک از شرح وظایف قبلی و فعلی شرکت فناوری اطلاعات چنین ماموریتی را برای ایشان در نظر گرفته، این بار نظارت بر حسن عملکرد اجرای مزایده اپراتور سوم را برعهده شرکت یادشده گذاشت.

مسوولیتی که بی‌شک این بار تشابه آشکار و غیرقابل انکاری با مسوولیت‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی )وابسته به وزارت ارتباطات( دارد.

اینکه نقش سازمان تنظیم مقررات در این میان چیست یا اینکه آیا مرحله قبل از اخذ پروانه اپراتور سوم، مرحله جدیدی محسوب می‌شود که نیاز به نظارت یک نهاد جدید دارد نیز موضوعی است که مسوولان وزارت ارتباطات باید پاسخگوی چگونگی آن باشند.

اما با تمام این تفاسیر پاسخ به یک موضوع روشن است و آن اینکه وزارت ارتباطات در تلاش است تا به هر ترتیب شرکت فناوری اطلاعات را با دادن ماموریت‌های جدید، حفظ کند

  • ۸۶/۱۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">