ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در دنیایی که به سر می‌بریم ارتباطات به جزو تفکیک ناپذیر زندگی بشری تبدیل شده است، به نحوی که زندگی چه در مفهوم خاص آن و چه در مفهوم عام آن، معنای خاص می‌یابد، اما بی شک زندگی در دهکده‌ی ارتباطات ملزومات و بسترهای خاص خود را طلب می‌کند.
به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از آن جایی که وسایل ارتباطات میان فردی و‌جمعی بشر برای حفظ ارتباطات و ادامه‌ی آن بسیار ضروری است، کشورهای توسعه یافته از مدت‌ها پیش به فکر حفظ این شاه کلید ارتباطی افتادند و از دهه‌ی پنجاه میلادی «شاید به طور اتفاقی» با ایجاد شبکه‌ی «آرپانت» که نسخه‌ی اولیه‌ی اینترنت به شمار می‌رود توانستند تحولی شگرف در دنیای ارتباطات به وجود آورند اما این فقط پیشروی در نوع جدید ارتباطات که ارتباطات مجازی (syber communtcation) نیز نام گرفته، بوده است.
اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به این مساله پی بردند که در دهه‌ی 90 چیزی به نام ارتباطات و ارتباطات راه دور زندگی بشر را متحول خواهد کرد از این رو کوشیدند تا با تقویت صنعت مخابرات (Telecome) همچنان بدون رقیب بمانند.
اما آن چه که بیشتر مورد توجه این گزارش است مساله‌ی تلفن همراه در کشورمان است که امروزه به بحثی مهم و حیاتی میان مردم کشورمان تبدیل شده به نحوی که هم قیمت آن از شاخص‌های مهم اقتصادی تاثیر می‌گیرد و هم بر روی سایر شاخص‌های اقتصادی تاثیر‌گذار است.
بی شک تلفن همراه وسیله‌ی بسیار ارزشمندی است که باعث تسهیل امور و آسایش مردم شده است، یکی از مسرولان شرکت ارتباطات سیار معتقد است: «تلفن همراه تسهیلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است مثلا ماهیگیران جنوب کشور؛ درحالی که صید خود را انجام داده‌اند و در حال برگشت به سمت ساحل هستند با استفاده از این وسیله‌ی ارتباطی به راحتی می‌توانند تمام امور مربوط به نگهداری و فروش صیدهای خود را انجام دهند تا محصولات آن‌ها فاسد نشده و متضرر نشوند از این رو این قشر از مردم همواره از خدمات تلفن همراه رضایت دارند».
تقریبا یک دهه از ورود تلفن همراه به کشورمان می‌گذرد، در اوایل کار دیدن تلفن همراه در دست عده‌ای خاص از مردم دیگران را متحیر می‌کرد اما به تدریج با گذشت چندین سال و تلاش‌های شرکت ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات این وسیله‌ی ارتباطی جای خود را در میان مردم پیدا کرد و با تبدیل شدن به یک وسیله‌ی عادی و البته ضروری جایگاه لوکس خود را از دست داد و امروزه تعداد زیادی از مردم از این وسیله‌ی ارتباطی استفاده می‌کنند .
بعد از گذشت یک دهه از بحث تلفن همراه وضعیت موجود در کشور و آمارها نشان می‌دهد که کمیت واگذاری تلفن همراه به مردم بسیار مطلوب بوده است .
ارایه‌ی تلفن همراه به مردم که با شبکه‌ای با ظرفیت 5/2 میلیون کاربر طراحی شده بود به ارایه‌ی هفت میلیون کاربر افزایش یافت. این واگذاری نشان از حرکت بسیار مطلوبی در صنعت مخابرات دارد ، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که آیا شبکه‌ی موجود تلفن همراه و زیرساخت‌های آماده شده برای آن قابلیت کشش حجم فعلی کاربران تلفن همراه را دارد ؟
شبکه‌ی فعلی تلفن همراه کشور بر اساس طراحی و مشاوره‌ی شرکت انگلیسی اریکسون آماده شد و پس از افزایش واگذاری‌ها و توسعه‌ی جغرافیایی شهر تهران این شبکه توسعه یافت، البته این توسعه بر روی دیتای اولیه‌ی طراحی شده بود و به ظاهر تناسب زیادی با تعداد کاربران تلفن همراه به خصوص در تهران نداشت؛ تلفن همراه در شهرستان‌های دیگر کشور با حداقل مشکل مواجه است در شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌های کم جمعیت به دلیل نبودن ترافیک کاربران و تناسب شبکه‌ی ایجاد شده با تعداد کاربران تلفن همراه، مردم می‌توانند به راحتی از این وسیله استفاده کنند اما شهر تهران از این قاعده مستثنی است و می‌توان گفت، اهالی شهر تهران به وجود مشکلات و اختلالات در شبکه‌ی تلفن همراه عادت کرده‌اند و آن را جزیی از خدمات به حساب می‌آوردند.
مسوولان مخابراتی در پاسخ به این مشکلات، گسترده بودن شبکه‌ی تلفن همراه در تهران، مشکلات جغرافیایی شهر تهران و ترافیک بالای کاربران تلفن همراه را از علل این مشکلات بیان می‌کنند.
اما عده‌ای از استادان مخابرات بر این عقیده هستند که توسعه نیافتن صحیح شبکه‌ی تلفن همراه و نصب نشدن آنتن‌های BTS اساس اصول مهندسی صحیح و همخوانی نداشتن سیستم‌های پایه با شبکه‌ی توسعه یافته از مشکلات شبکه‌ی تلفن همراه است.
البته باید توجه داشت که بعد از گذشت چندین ماه از روزهای بحرانی تلفن همراه در تهران که اوج آن در اواخر تابستان امسال بود و ضعیت تلفن همراه در تهران به حالت عادی بازگشته است اما هنوز با حالت مطلوب و ایده‌آل فاصله‌ی بسیاری دارد.
درچند ماه گذشته دکتر سلیمانی - وزیر ارتباطات - وعده‌هایی را برای حل مشکلات تلفن همراه به مردم داد که شاید بازگشت وضعیت تلفن همراه به وضعیت عادی نیز از نتایج این وعده‌ها باشد .
اما با توجه به مشکلات فعلی تلفن همراه و فاصله‌ی بسیار آن از وضعیت مطلوب اعلام ثبت‌نام تلفن همراه در صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات برای استادان مخابرات و کاربران تلفن همراه جای سوال داشت .
بدون شک شبکه‌ی تلفن همراه نیازمند کار مهندسی برای افزایش کیفیت است که این امر نیز یکی از سیاست‌های وزارت ارتباطات در بخش تلفن همراه بیان شده است.
از این رو ارتباطات سیار باید افزایش کیفیت خدمات تلفن همراه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد ‌، اما در این میان ثبت‌نام نامحدود برای تلفن همراه خبر خوشایندی برای حل مشکلات تلفن همراه نیست چرا که با افزایش تعداد کاربران شبکه‌ی تلفن همراه در حالی که شبکه در بخش ظرفیت آن با مشکل مواجه است اختلالات شبکه‌ی تلفن همراه فزونی خواهد گرفت البته شاید کنترل قیمت ، تورم و نقدینگی توجیه‌های اقتصادی خوبی برای این ثبت نام باشد اما ایجاد انتظار در مردم برای ارایه‌ی شبکه‌ی مطلوب در حالی که بسترهای آن کامل نشده است امری غیرمنطقی است.
*ورود تالیا به صنعت تلفن همراه
تقریبا شش ماه از تولد سیم‌کارت‌های اعتباری (تالیا) می‌گذرد، این بخش خصوصی تلفن همراه که مدیریت آن در دست مجتع صنعتی رفسنجان است، نوعی سندیکای تلفن همراه به شمار می‌رود که مردم ایران برای اولین بار آن را تجربه کرد‌ه‌اند، تالیا در ثبت‌نام اول با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و مردم به دلیل پرداخت پول اولیه‌ی کم، رغبت زیادی به این نوع سیم‌کارت‌ها نشان دادند، مردم بعد از دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری برای مدتی با مشکلات آنتن‌دهی مطلوب مواجه بودند که بعد از گذشت دو ماه از آغاز به کار تالیا در تهران و تکمیل سیستم سلولار و نصب آنتن‌های BTS که نصب و راه اندازی آن‌ها با مشکلات بسیار مواجه بود این سیستم توانست سرویس‌های خود را در برقراری تماس و تبادلات SMS از تالیا به TCI و تالیا به تالیا به حد مطلوب برساند که این امر نیز در هفته‌های اخیر باعث افزایش قیمت این نوع سیم کارت‌ها در بازار شده است.
البته بروکراسی ‌های اداری و مشکلات مجتمع صنعتی رفسنجان برای گرفتن فضای آنتن‌های BTS، و تامین برق آن به خصوص در جاده‌های اطراف تهران ، فرودگاه امام (ره) و برخی از بزرگ راه‌ها آنتن دهی آن را در بعضی از مناطق با مشکل مواجه کرده است.
به گفته‌ی مقامات وزارت ارتباطات، تا یک ماه آینده سیم‌کارت‌های اعتباری در قم ، مشهد ‌، تبریز ، اصفهان وشیراز نیز زنگ خواهد خورد، تا آنتن دهی تالیا در کلان شهر‌ها و مسیرهای جاده‌یی بین آن‌ها ممکن شود .
در هر حال حضور بخش خصوصی در صنعت مخابرات کشور و ایجاد محیط رقابتی در این عرصه نوید بخش خدمات مطلوب در بخش تلفن همراه است.
*ورود اپراتور دوم
اپراتور دوم تلفن همراه نیز که به (ایرانسل) مشهور است بالاخره بعد از مدت‌ها تاخیر و حذف ترکسل از پروژه با شرکت آفریقایی MTN کارش را شروع کرد، این کنسرسیوم قرار است سیم‌کارت‌های150 هزار تومانی را البته با تعرفه‌های بالاتر از سیم‌کارت‌های معمولی به مردم واگذار کند؛ ایرانسل هم‌اکنون مشغول برگزاری مناقصه‌های ایجاد شبکه است که در این راستا نیز شرکت‌های داخلی از شرایط مناقصه ناراضی هستند و اعتقاد دارند که شرایط مناقصه‌ها به گونه‌ای است که فقط شرکت‌های خارجی قادر به اجرای آن هستند، درهرحال، در صورت استفاده از تخصص و توان داخلی، ورود ایرانسل به عرصه‌ی صنعت تلفن‌همراه ایران می‌تواند به رقابتی کردن این صنعت در کشور کمک کند.

  • ۸۴/۰۹/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">