ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلفن همراه ملی شاید وقتی دیگر

| شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۸۵، ۰۵:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

با توجه به زمان‌بر بودن مذاکرات با شرکت‌های خارجی صاحب نام تولیدکننده گوشی تلفن همراه، امسال فرصتی برای تولید این محصول نخواهیم داشت و این کار از سال آینده آغاز خواهد شد.

حمیدرضا منجی ـ مدیرعامل شرکت نیمه‌هادی عماد ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که سختی کار تولید محصولات الکترونیکی در بخش‌های دیگر تولید مانند طراحی، پشتیبانی و صنعتی کردن محصول است، گفت: پس از فراهم شدن این ملزومات، دستیابی به تولید انبوه قطعات کار مشکلی نخواهد بود و به این ترتیب افزایش میزان تولید و دستیابی به رقم تولید دو میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه یا رقم‌های بالاتر مشکل چندانی ندارد.

وی با بیان این که بیشترین زمان لازم برای تولید گوشی تلفن همراه صرف طراحی‌های اولیه و نهایی این محصول می‌شود، گفت: ما در ابتدا سعی کردیم تکنولوژی طراحی و ساخت گوشی تلفن همراه را شناسایی کنیم و سپس مذاکره با شرکت‌های صاحب برند دنیا را آغاز کنیم که با برندهای نوکیا و LG تقریبا به توافق رسیده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک جلساتی را با مقامات ارشد این شرکت‌ها خواهیم داشت.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صنایع و سه شرکت سازنده گوشی تلفن همراه گفت: براساس این تفاهم نامه، سه شرکت‌ فوق باید شرکت‌های صاحب برندی را که با آنها برای تولید به توافق رسیده‌اند را تا پایان مهرماه به وزارت صنایع معرفی کنند.

منجی، بخشی از اطلاعات فنی مربوط به تولید گوشی تلفن همراه را پایه‌ای و در تولید انواع گوشی‌ها مشترک دانست و گفت: هم اکنون ما در حال طراحی اولیه برای تولید این محصول هستیم و تکنولوژی نهایی تولید براساس نوع برند تولید گوشی تلفن همراه طراحی و مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم پس از توافق نهایی با شرکت خارجی طرف مذاکره، تیم تحقیق و توسعه شرکت بتواند طی تعاملی مناسب با بخش تحقیقاتی طرف خارجی در زمینه طراحی نهایی گوشی تلفن همراه داشته باشد.

او، زمان لازم برای انجام طراحی‌های نهایی جهت تولید گوشی تلفن همراه را حدود پنج ماه پس از امضای قرارداد ارزیابی کرد و گفت: به این ترتیب طی سال جاری به تولید گوشی تلفن همراه دست نخواهیم یافت و این تولید از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

به گفته وی، در تفاهم انجام شده بین شرکت‌های تولید‌کننده گوشی تلفن همراه و وزارت صنایع فقط بحث ایجاد ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه توسط هر یک از شرکت‌ها تا پایان سال جاری مطرح شده و هیچ الزامی‌ برای تولید گوشی طی امسال وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر این که زمان شروع تولید به نوع برند انتخاب شده بستگی دارد گفت: اگر می‌خواستیم به تولید گوشی تلفن همراه با برندی در سطح پایین و بدون نام و نشان بپردازیم در مدت زمان کمی‌ موفق به انجام این کار می‌شدیم در حالی که مذاکره با شرکت‌های معروف تولیدکننده گوشی نیازمند صرف مدت زمان بیشتری است.

مدیرعامل شرکت نیمه‌هادی عماد افزود: این شرکت مذاکراتی را با 17 شرکت صاحب برند خارجی داشته است که اگر سطح انتظارمان از نوع برند انتخابی در حد پایینی بود، امسال موفق به تولید گوشی تلفن همراه می‌شدیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به کارایی نامطلوب گوشی تلفن LG طی سال‌های گذشته در ایران، دلیل انتخاب این برند برای تولید گوشی در داخل چه بوده است؟ گفت: در حال بررسی تمام مسائل جنبی این تولید هستیم. البته گوشی‌های فعلی LG دارای کیفیت مطلوبی هستند و در سطح دنیا ششمین شرکت تولیدکننده گوشی تلفن همراه محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود هفت سال پیش و در زمان شروع کار شرکت LG بیشترین تست میدانی گوشی‌های تولید این شرکت در ایران انجام شد و تاکنون توانسته مشکلات قبلی را برطرف کند و هم اکنون تولیدات آن کمترین نقص را داراست.

مدیرعامل شرکت طرف قرارداد وزارت صنایع در خصوص تعرفه‌های پیشنهادی برای واردات SKD و CKD گوشی تلفن همراه نیز به ایسنا گفت: ما طی ماه‌های گذشته بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده و تعرفه‌های پیشنهادی خود را به وزارت صنایع اعلام کرده‌ایم که پس از تصمیم‌گیری وزارتخانه، رقم‌های پیشنهادی جهت تصویب به کمیسیون ماده یک ارائه شده است.

وی با بیان این که رویکرد موجود در زمینه تعرفه SKD واردات گوشی تلفن همراه یک رویکرد نزولی سه ساله است، تصریح کرد: پیشنهاد شرکت نیمه‌هادی عماد برای تعرفه واردات SKD گوشی تلفن همراه طی سال‌های 86 و 87 به ترتیب 50 و 40 درصد و برای تعرفه واردات CKD این محصول طی سال‌های مذکور 10 درصد بوده است.

منجی افزود: تعرفه پیشنهادی وزارت صنایع به کمیسیون ماده یک برای واردات CBU گوشی تلفن همراه طی سال‌های 86 و 87 به ترتیب 60 و 50 درصد و برای واردات CKD این محصول تعرفه 10 درصدی بوده است.

  • ۸۵/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">