ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارشناس حوزه آی تی و روانشناسی معتقد است گرچه استفاده از تلویزیون تعاملی بسیار کاربرد دارد اما فرهنگسازی آن در کشور ما صورت نگرفته است.

مهرداد امیری کارشناس حوزه آموزش و پرورش، آی تی و روانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تلویزیون تعاملی که چندی است صحبت از راه اندازی فاز اول آن برای استفاده والدین از سوی آموزش و پرورش مطرح است،  گفت: آموزش مجازی ابتدا در آمریکا به صورت مکاتبه ای صورت می گرفت. کم کم با آمدن تلویزیون و خصوصا برای آموزش به دانش آموزانی که در مناطق دور از دسترس بودند یا در مناطقی که دانش آموز در آن مناطق کم بود آموزش از طریق تلویزیون مورد استفاده قرار گفت.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله این نوع آموزش به سمت هوشمندسازی حرکت کرد و نسل جدید تلویزیون ها را هوشمند می خوانند به گونه ای که بتواند خانه را به مدرسه تبدیل کند. من شخصا در دو حوره آی تی و روانشناسی تحصیل کرده ام و وقتی این دو حوزه را با هم ترکیب می کنم می بینم بحث رسانه تعاملی بسیار در امر یادگیری هم عملی است و هم کارکرد دارد حتی در فاز اول که آموزش و پرورش می خواهد برای آگاهی بخشی به والدین از آن استفاده کند.

کارشناس حوزه آی تی با اشاره به اینکه استفاده از این نوع رسانه قطعا نیاز به فرهنگسازی دارد؛ خصوصا برای استفاده والدین، بیان کرد: در بحث تلویزیون تعاملی بخث دو طرفه بودن آن مطرح است. یعنی اگر برای مخاطب در لحظه سوالی پیش می آید باید بتواند آن سوال را مطرح کند و پاسخش را بگیرد. برای همین نکته مهم اینجا این است که باید فرهنگسازی شود  چون باید شیوه آنلاین در پیش گرفته شود، افراد بدانند مرز سخنانی که می توانند مطرح کنند تا کجاست. به گمان من اگر این تلویزیون تعاملی واقعا بر مبنای آنچه تعاملی نامیده می شود طرح ریزی شده است، فعلا با فرهنگ جامعه امروز جور در نمی آید. مگر اینکه منظور آموزش و پرورش یک نوع تلویزیون کابلی یا ماهواره ای باشد که نمی تواند داعیه تعاملی بودن داشته باشد بلکه شبیه شبکه آموزش و شبکه های علمی تلویزیونی می شود. در تلویزیون تعاملی برنامه ها زنده است و تبادل اطلاعات صورت می گیرد.

امیری گفت: اگر قرار باشد در فاز اول برای اطلاعات دادن به خانواده ها در حوزه های آسیب اجتماعی این تلویزیون به گونه ای عمل کند که یکسویه برنامه هایی تهیه و پخش کند که خب الان هم این اتفاق دارد می افتد. یکی دیگر از ویژگی های جالب این تلویزیون ها این است که هر شبکه می تواند برنامه های مختلف محتوایی را در اختیار مخاطب بگذارد و فرد برنامه مورد علاقه اش را انتخاب کند.

وی در پایان اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش صحبت از تلویزیون تعاملی می کند اما واقعیت این است که اگر سراغ سیستم کابلی و ماهواره ای رفته باشیم و به معنای واقعی تعاملی نباشد یعنی ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">