ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهران در صدر جرایم رایانه‌ای کشور

| دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا در مورد کلاهبرداری نیجریه‌ای، گزارش بیش از ۲۱۵ حفره امنیتی در ۸ ماهه امسال، تجربه ۶۹۷۱۹ حمله سایبری، دستگیری ۵۳ حامی داعش در ایران، شناسایی و حذف ۱۳۲ سایت تروریستی و ... خبر داد.

سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در نشست خبری پلیس فتا با بیان این مطلب که تاکنون حمله اینترنتی از سوی داعش نداشته‌ایم، اظهار داشت: چندی پیش خبری در تلگرام آمده بود که 20 آذر اتفاقی می‌افتد و یکی از فرماندهان برجسته سپاه صحبتی کرده بود و...

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: منشأ این خبر داخلی بود و فردی که این خبر را منتشر کرده بود شناسایی شد و تذکر لازم را دریافت کرد.

وی گفت: این خبر منشأ خارجی نداشت و مربوط به یکی از استان‌های شمالی کشور بود؛ فردی که چنین خبری را منتشر کرده بود ظرف 24 ساعت شناسایی شد و صفحه نیز متوقف گردید.

عالی‌ترین مقام فتای ناجا افزود: به شناسایی و حذف صفحات داعش و غیرداعش در حوزه داخل کشور و بین‌المللی اشاره و بیان داشت: در 8 ماهه امسال 132 سایت شناسایی و حذف شدند.

سردار هادیان‌فر در خصوص حامیان داعش در ایران گفت: پلیس فتا در طول یک سال و 8 ماه گذشته در ارتباط با کسانی که به نوعی حمایت از داعش می‌کردند و ترویج‌دهند افکار داعش در ایران بودند، 285 سایت را شناسایی کرده که 108 سایت مربوط به خارج از کشور بوده است که از پلیس بین‌الملل در حذف آنها کمک گرفته است.

وی افزود: 34 صفحه یا پروفایل از همین 285 سایت غیرفعال بودند و درمجموع 53 نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده و به محاکم قضایی تحویل داده شدند.

این مقام ارشد پلیس فتا اظهار داشت: یک سری از دستگیرشدگان فریب خورده بودند که تعهد داده و تعداد دیگری به مرجع قضایی معرفی شدند؛ این افراد در استان‌های جدار مرز و اندکی در نقاط مرکزی کشور مشغول فعالیت بودند.

رئیس پلیس فتا نحوه برخورد پلیس فتا با مجرمان را ابتدا به‌صورت تذکر، مرحله دوم هشدار، مرحله سوم محدودسازی و مرحله آخر تشکیل پرونده عنوان کرد.

سردار هادیان‌فر به تعداد 69 هزار و 719 حمله سایبری که کشور ما تحمل و تجربه کرده، اشاره و تصریح کرد: 988 حمله به سایت های دولتی و بقیه به سایت خصوصی بوده است.

وی گفت: در حوزه بانک‌ها 16 حفره بانکی اعلام کردیم که 9 حفره متعلق به بانک‌های خصوصی و 7 حفره مربوط به بانک‌های دولتی بوده است.

وی به کلاهبرداری نیجریه‌ای اشاره و بیان داشت: در سال 90 در کشور ما 21 پرونده و در سال 92، 85 پرونده در این زمینه تشکیل شد که در سال 93 به 32 و در سال 94 به 22 فقره کاهش پیدا کرد که این نشانه از اطلاع‌رسانی موثر پلیس فتا به صراف‌ها و شرکت‌های تجاری بوده است.

وی گفت: در کلاهبرداری نیجریه‌ای معادل 63 میلیارد تومان سرقت شد که بخشی از این پول‌ها به قربانیان بازگردانده شد.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: یکی از قربانیان این مدل کلاهبرداری یکی از شرکت‌های خودروسازی بود که عین پولش را تحویل گرفت.

رئیس پلیس فتا در خصوص بیشترین وقوع جرم فضای مجازی در حوزه جغرافیایی گفت: تهران با ۲۹.۵ درصد صدرنشین است و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس فتا در نشست خبری با تبریک روز دانشجو به کارکرد و تاریخچه پلیس فتا پرداخت و اظهار داشت: پلیس فتا کار جدی خود را از سال 90 مبتنی بر توان داخلی و تخصصی آغاز کرد و طبق 2 سند راهبردی به فعالیت خود ادامه داد.

رئیس پلیس فتا صیانت از اقتدار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با رعایت حفظ حریم خصوصی اشخاص را از جمله اهداف پلیس فتا برشمرد و گفت: تامین امنیت فضای مجازی، حفاظت‌ از آزادی‌های مشروع، اعتماد و آسودگی خاطر آحاد جامعه و همچنین مراقبت و پایش از حوزه‌های فضای مجازی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا است.

وی به 1700 روز فعالیت پلیس فتا از ابتدا تا امروز اشاره و تصریح کرد: پلیس فتا در 130 استان و شهرستان بالای 200 هزار نفر به صورت عملیاتی فعالیت می‌کند و در 11 مرکز استان به عنوان استان‌های معین مرکز آزمایشات دیجیتال فعال دارد.

این مقام ارشد پلیس فتا عمده پرسنل پلیس فتا را جوان توصیف کرد و گفت: 82 درصد از عوامل پلیس فتا دارای مدرک مهندسی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

عالی‌ترین مقام پلیس فتای کشور به آمار کاربران در جهان پرداخت و افزود: بیش از 3 میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که 46 میلیون و 800 هزار کاربر ایرانی بوده و از این تعداد 23 میلیون نفر جوان هستند.

به گزارش فارس سردار هادیان‌فر در حوزه ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه گفت: این آمار در خاورمیانه 48 از 100 نفر و در ایران 59.5 از 100 نفر است؛ همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان 91 نفر از 100 نفر، در خاورمیانه 60 نفر از 100 نفر و در ایران از 100 نفر 105 نفر هستند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: در 12 ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می‌شود.

هادیان‌فر به وجود بیش از 8 هزار و 500 نت‌سرا، 920 ISP و 1550 هاستینگ خدمات در کشور ایران اشاره کرد و گفت: بیش از 33 بانک و 363 میلیون کارت بانکی داریم یعنی به ازای هر نفر 5 کارت بانکی وجود دارد.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به حوزه جرائم در سال 2014 اشاره کرد و گفت: کلاهبرداری، ارعاب و تهدید، اخاذی، کلاهبرداری رومانتیک از جمله مصادیق این جرائم بوده که 3 میلیون آن متعلق به آمریکا بوده است.

وی اقدامات پلیس فتا در 1700 روز اشاره و تصریح کرد: در این بازه زمانی، پلیس فتا که بیش از 50 هزار فقره پرونده رسیدگی کرده، پرونده‌هایی که از یک شاکی تا 2500 شاکی و مالباخته داشته اند.

وی افزود: 28 هزار نفر در این ایام دستگیر شدند که 85 درصدشان مرد و 15 درصدشان زن بوده‌اند و متوسط کشف پلیس فتا در 1700 روز 85 درصد بوده است.

هادیان‌فر ادامه داد: سال 91، 64 درصد ردش جرائم را نسبت به سال 90 داشته‌ایم؛ 92 به 91 ، 49 درصد ، 93 به 92 ، 43 درصد و در 8 ماهه 94 نیز 13.7 درصد رشد جرائم را داشته‌ایم؛ در واقع کاهش وقوع به وقوع را در این ایام شاهد بودیم.

رئیس پلیس فتا به رشد 13 درصدی جرائم در سال 94 اشاره و بیان داشت: متاسفانه در 8 ماهه امسال 11 درصد جرائم مربوط به جرائم اخلاقی؛ همچنین بیشترین جرمی که در کشور رسیدگی شده مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با 52 درصد از کل جرائم است.

سردار هادیان فر به امار 8 ماهه امسال پرداخت و بیان داشت: 52 درصد سال قبل را با آموزش و اطلاع‌رسانی به 39 درصد کاهش داده‌ایم یعنی 13 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی گفت: بیش از 85 درصد از جرائم مربوط به برداشت‌های غیرمجاز کشف شده است؛ سوء استفاده از اعتماد مالباختگان در برداشت‌ها، فیشینگ و ATM بیشترین روش‌ها در برداشت‌ها بوده است.

وی دومین جرم را هتک حیثیت با 12.6 درصد دانست و گفت: متاسفانه افزایش 49 درصدی هتک حیثیت نسبت به سال 90 شاهدیم.

این مقام ارشد پلیس فتا بیشترین جرائم موجود را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز، هتک حیثیت، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی دانست و گفت: در حوزه جغرافیایی وقوع جرم، بیشترین وقوع جرم مربوط به تهران با 29.5 درصد و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان است.

رئیس پلیس فتا کمترین استان‌های جرم‌خیز را ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق تهران و منطقه ویژه کیش معرفی کرد.

  • ۹۴/۰۹/۱۶

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">