ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تورهای دولتی-سیاحتی جیتکس!

| يكشنبه, ۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳ ق.ظ | ۰ نظر

احمد محمدغریبان - شرکت مدیران دستگاه‌های مختلف در نمایشگاه‌های خارجی، امری مرسوم و رایج در کشور به شمار می‌رود. البته گاه این سفرها جنبه تشویقی و تشکر نیز برای برخی دارد و در کنداکتور مناسبت‌های خارجی، سهمیه‌بندی‌های و رقابت‌هایی برای حضور در این رویدادها هم وجود دارد.


اما نمایشگاه فناوری جیتکس دوبی یکی از آن موارد است که شاید بیشترین جمعیت مدیران دستگاه‌های مختلف را راهی این سفر می‌کند. 
توجیه رایج و به سبک دیپلماتیکِ لزوم حضور در این نمایشگاه‌ هم «آشنایی با آخرین دستاوردهای فناوری، تبادل دانش و همکاری‌های فیمابین» ذکر می‌شود.
این اظهارات نیز در حالی مطرح می‌شود که به واسطه تحریم‌ها و شرایط خاصِ برخی از نهادهای دولتی و ...، عمده تامین نیازهای فناورانه اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سوی شرکت‌های خصوصی انجام شده و می‌شود.
به عبارت دیگر و در عمل، بخش اعظمی از رفع مسایل و نیازهای نهادهای مختلف کشور، توسط خصوصی‌ها انجام شده و بخش خصوصی موتور پیشران و محرک اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود.
بماند که کم نیستند مدیرانی که در این نمایشگاه و به اصطلاح با اهداف مذکور شرکت می‌کنند، هیچ تسلطی به زبان انگلیسی برای تعاملات مناسب ندارند و برخی از طرف‌های خارجی نیز تمایل و اصلا امکان هیچ‌گونه همکاری با نهادهای دولتی کشور را ندارند. 
بدیهی است که فعالان بخش خصوصی که با هزینه‌های شخصی یا شرکت‌های خودشان در این رویدادها حضور دارند، از قضا دقیقا بر مبنای عملیاتی کردن «آشنایی با آخرین دستاوردهای فناوری، تبادل دانش و همکاری‌های فیمابین» است و به شکل طبیعی و اصولی، فعالان بخش خصوصی برای سیاحت و استراحت به سفرهای کاریِ خارجی نمی‌روند.
همچنین در مورد بسیاری از حوزه‌های دیگر در کشور نیز، بانک اطلاعاتی مشخصی از میزان حضور مدیران دستگاه‌های مختلف در این رویداد در دست نیست. اما گاه تصاویر منتشره نشان می‌دهد که تقریبا سخت بتوان جای خالی مدیران یک دستگاه در این نمایشگاه را پیدا کرد.
اینکه خروجی و دستاورد سفرهای دولتی-سیاحتی به نمایشگاه جیتکس چیست، هیچگاه گزارش دقیق و جامعی مشاهده نشده است.
اینکه چرا و بر چه مبنایی تعداد بالایی از مدیران نهادهای مختلف با استفاده از منابع بودجه‌ای در این نمایشگاه حضور می‌یابند نیز به درستی برای افکار عمومی روشن نیست.
این وضعیت تاجایی پیش رفته که برخی از مدیران بخش خصوصی گاها اعلام می‌کنند که بسیاری از مدیران دستگاه‌های دولتی که نیازمند طرح مسایل و مشکلات خود هستند را در این نمایشگاه راحت‌تر از تهران پیدا می‌کنند! لذا از این بابت نمایشگاه جیتکس به محلی برای دید و بازدید ایرانی‌ها با یکدیگر تبدیل شده است و برخی فعالان بخش خصوصی نیز این فرصت مغتنم را مجال خوبی برای حضور در رویداد جیتکس می‌دانند.
به همین جهت است که در نمایشگاه جیتکس نوعی رقابت میان فعالان بخش خصوصی برای برگزاری مراسم‌ در هتل‌ها و حاشیه این رویداد به منظور لابی و دعوت از مدیران دولتی حاضر در دبی شکل گرفته و گاه نیز شنیده می‌شود برخی از این مراسم‌ها با هم تداخل پیدا می‌کند و موجبات گلایه‌ها و موازی‌کاری‌هایی می‌شود.
به عبارت دیگر یکی از تدارکات جدید برخی فعالان و مدیران بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه جیتکس، برگزاری مناسبت‌ها و رویدادهایی برای دعوت و گردهمایی مدیران دولتی به منظور ارایه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی به مدیران ایرانی شده است! آن هم جلساتی که قاعدتا در تهران نیز می‌شد و باید برگزار شود.
از سوی دیگر در عمده جلسات مشترک بخش خصوصی و دولتی برای هماهنگی جهت بهره‌برداری حداکثری از این رویداد نیز یکی از گلایه‌های مرسوم و رایج، مشخص نبودن تعداد مدیران دولتی، میزان بودجه‌های حمایتی، زمان و مکان تردد و اقامت ایشان در نمایشگاه جیتکس است.
کوتاه آنکه فارغ از بی‌تاثیری حضور برخی مدیران دولتی و تبدیل شدن سفر به جیتکس به یک «تور دولتی-سیاحتی»، باید تدابیری برای رشد بی‌رویه و تبدیل شدن این موضوع به یک حق رایج و طبیعی اندیشیده شود و عرصه مهم و حساس فناوری، همچون تجربیات موفق جهانی، به بخش خصوصی عرصه اقتصاد دیجیتال واگذار شود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">