ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توسعه فیبرنوری گریز ناپذیر است

| دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در یادداشتی در آستانه هفته دولت، برخی از دستاوردها و برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات اینترنتی را برشمرده‌است.

به گزارش ایرنا، صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این یادداشت می‌نویسد: «برای جبران عقب‌ماندگی در اینترنت ثابت، افزایش سرعت و کیفیت اینترنت همراه و توسعه نسل پنجم اینترنت به گسترش فیبرنوری در کشور نیاز داریم. این فناوری پایه و اساس توسعه شبکه مخابراتی است.»

در ادامه این یادداشت آمده‌است:

پروژه فیبرنوری به دلایل متعددی جزو کارهای پایه‌ای در شبکه مخابراتی کشور به حساب می‌آید که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و از گام‌های بلند دولت در حوزه ارتباطی کشور به حساب می‌آید. بر خلاف اینترنت همراه که در آن پیشرفت خوبی داشتیم، در حوزه اینترنت ثابت عقب‌افتادگی زیادی داریم. راه‌حلی که در دنیا برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت روی آن تاکید می‌شود توسعه فیبرنوری است به این دلیل که پایداری و سرعت بسیار زیادی دارد.

ما حتی برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت همراه نیز به فیبرنوری نیاز داریم چرا که یکی از دلایل مطلوب نبودن کیفیت اینترنت همراه، این است که مردم به جای استفاده از اینترنت ثابت در محل کار و منزل، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند و افزایش بار شبکه همراه، به افت کیفیت آن منجر می‌شود.

اگر دکل‌های مخابراتی همراه (BTS) به فیبرنوری متصل شوند کیفیت حداکثری می‌شود. در سال جاری توسعه نسل پنجم (۵G) را داریم و بدون فیبرنوری قابل انجام نیست، راهی نداریم جز اینکه فیبرنوری را به پای دکل‌های مخابراتی برسانیم.

تا آخر مرداد، تعداد پورت‌های فیبرنوری که آماده واگذاری است به ۲ میلیون پورت می‌رسد. برنامه توسعه فیبرنوری یک برنامه سه ساله است. انتظار ما این است که تا پایان سال جاری بتوانیم پوشش پنج میلیون پورت فیبرنوری را ایجاد و راه‌اندازی کنیم، البته این پروژه هنوز آن شدتی که ما به دنبال آن هستیم را ندارد.

اواخر اردیبهشت، هشت اپراتور ارائه دهنده اینترنت ثابت (FCP) با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای همراهی در این کار اعلام آمادگی کردند. اما شرکت مخابرات و ایرانسل، ۲ اپراتور اصلی این بخش، هنوز در حال بررسی و فراهم کردن مقدمات ورود به این پروژه هستند. ورود این ۲ باعث می‌شود پروژه سرعت بگیرد و تامین مالی مناسب‌تری انجام شود، چرا که بیشترین سهم چشم‌پوشی دولت از حق السهم شان از درآمد اپراتورها، متعلق به این ۲ است.

در این پروژه به همکاری ۲ نهاد نیاز مبرم داریم. شهرداری یکی از مهم‌ترین نهادها است که بدون همکاری با آنها کار عملاً پیش نمی‌رود. خوشبختانه در شهرهایی که اکنون فیبرنوری در آن‌ها توسعه یافته، همکاری خوبی داشته‌اند. معتقدیم اگر کار جلوتر برود و اپراتورها میزان پیشرفت را مشاهده کنند، حتماً برای همراهی در این پروژه اقدام خواهند کرد.

نهاد دیگر توانیر است که به همکاری با آن نیاز داریم، این همکاری ۲ حسن دارد یکی این که سرعت اجرا را بالا می‌برد و دیگر این که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد اما هنوز با توانیر به نتیجه نهایی نرسیدیم و در حال مذاکره برای چارچوب بندی این همکاری هستیم. انتظار داریم در نیمه دوم سال با شرکت توانیر به نتیجه برسیم چرا که این مسئله به سرعت گرفتن پروژه کمک شایانی می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">