ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای نسبت به مخاطرات به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه های نظیر به نظیر به کاربران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون با توپولوژی شبکه های نظیر به نظیر - peer to peer - هر رایانه می تواند با رایانه های دیگر بصورت مستقیم به تبادل اطلاعات و فایل ها بپردازد؛ براین اساس از قابلیت های شبکه P2P به اشتراک گذاری فایل ها میان کاربران است و در این شبکه هزاران کاربر در سراسر جهان به اشتراک گذاری فایل های خود می پردازند.

برای به اشتراک گذاری فایل‌هایی مانند بازی و موسیقی از طریق شبکه‌های نظیر به نظیر کاربر باید نرم‌افزاری دانلود کند که کامپیوتر وی را به کامپیوترهای دیگری که همان نرم‌افزار را اجرا می‌کنند متصل می‌کند و این اتصال در برخی اوقات دسترسی به میلیون‌ها کامپیوتر را به طور همزمان فراهم می‌آورد.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای - ماهر- این اقدام کاربران در استفاده از شبکه های نظیر به نظیر را دارای مخاطراتی اعلام کرده و نسبت به آن هشدار داده است.

در اشتراک گذاری فایل از طریق شبکه های P2P ممکن است کاربر به صورت اشتباه بدافزار، فایل جعلی یا فایل دارای کپی رایت یا فایل‌های غیر اخلاقی را دانلود کند، یا به غریبه‌ها اجازه دهد که به فایل‌های شخصی وی دسترسی پیدا کرده و آنها را به اشتراک بگذارند؛ از این رو در صورتی که از اشتراک فایل نظیر به نظیر استفاده می‌کنید، بهتر است مخاطرات آن را بشناسید و از روش‌های زیر برای به حداقل رساندن آنها استفاده کنید.
نرم‌افزار امنیتی معتبری نصب کنید

برخی برنامه‌های به اشتراک گذاری فایل ممکن است بدافزارها را پنهان کرده یا آنها را به کامپیوتر شما راه بدهند. این مسأله به مجرمان اجازه می‌دهد که فعالیت‌های کامپیوتر شما را مورد نظارت و کنترل قرار دهند. بنابراین قبل از استفاده از هر برنامه اشتراک فایل:

یک برنامه امنیتی معتبر که شامل آنتی ویروس و ضد جاسوس افزار باشد نصب کنید.

نرم افزار امنیتی و سیستم عامل خود را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار به‌روز رسانی شوند.

فایل‌هایی را که برنامه امنیتی به عنوان فایل مشکل‌دار علامت گذاری می‌کند حذف کنید.

از فایل‌هایی که به آنها نیاز دارید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، آنها را روی CD، DVD یا درایو خارجی ذخیره کنید یا اینکه از یک سرویس آنلاین استفاده کنید.

پیش از باز کردن یا اجرای هر فایلی که دانلود کرده‌اید، از نرم‌افزار امنیتی برای اسکن آن استفاده کنید.

درصورتی که یک برنامه P2P از شما برای غیرفعال کردن یا تغییر تنظیمات فایروال اجازه بخواهد، بهتر است در نصب آن تجدید نظر کنید. غیرفعال کردن یا تغییر تنظیمات می‌تواند امنیت کامپیوتر شما را تضعیف کند.

چیزهایی که به اشتراک می‌گذارید و مواقعی که به اشتراک می‌گذارید را محدود کنید.
در مورد فولدرهایی که به اشتراک می‌گذارید آگاه باشید

برنامه‌های P2P را با دقت نصب کنید و مراقب باشید که چه فولدرهایی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته می‌شوند. این برنامه‌ها برای این طراحی شده‌اند که فایل‌ها را به اشتراک بگذارند و زمانی که بر روی سیستم شما نصب می‌شوند، ممکن است فایل‌ها و فولدرهایی را به اشتراک بگذارند که شما هرگز قصد به اشتراک گذاشتن آنها را نداشته‌اید.

برای مثال، یک تنظیم بدون دقت و بدون احتیاط بر روی فولدر «shared» می‌تواند اطلاعات هارد شما مانند ایمیل‌ها، عکس‌ها یا سایر اسناد شخصی را افشا کند. هیچ نوع اطلاعات شخصی را در فولدرهای «shared» یا «download» ذخیره نکنید.

بعلاوه، مشکلات امنیتی در برنامه P2P می‌تواند در را برای حملات هکرها باز کند. برخی بدافزارها طوری طراحی شده‌اند که فولدری را که شما برای اشتراک گذاری مشخص کرده‌اید تغییر می‌دهند، در نتیجه مجرمان می‌توانند به اطلاعات شخصی شما دست یابند.
ارتباط خود را قطع کنید

در بسیاری از موارد، بستن پنجره برنامه اشتراک فایل ارتباط شما را با شبکه قطع نمی‌کند، در نتیجه سایر کاربران همچنان به فایل‌های اشتراکی شما دسترسی دارند. این مسأله می‌تواند مخاطرات امنیتی شما را افزایش داده و سیستم شما را کند نماید. هنگامی که فایلی دانلود نمی‌کنید، برنامه را به طور کامل ببندید. روی برنامه اشتراک فایل دوبار کلیک کنید، به منوی فایل وارد شوید و گزینه خروج را انتخاب کنید.

برخی برنامه‌های P2P هر بار که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید به طور خودکار باز می‌شوند. شاید بهتر باشد تنظیمات را طوری تغییر دهید که این اتفاق رخ ندهد.
حساب‌های کاربری مجزا ایجاد کنید

درصورتی که بیش از یک نفر از سیستم شما استفاده می‌کند، حساب‌های کاربری مجزا با حقوق دسترسی محدود برای هریک ایجاد کنید. فقط یک کاربر با حق دسترسی administrator می‌تواند نرم‌افزار نصب کند. این یک استراتژی برای مقابله با نصب نرم‌افزارهای ناخواسته است. این روش همچنین از دسترسی و به اشتراک گذاری فولدرهای یک کاربر توسط کاربر دیگر جلوگیری می‌کند.

از یک کلمه عبور برای محافظت از حساب کاربری administrator کامپیوتر خود استفاده کنید تا شخص دیگری نتواند ویژگی‌های امنیتی را غیرفعال کرده یا حقوق دسترسی خود را افزایش دهد.
با خانواده خود در مورد به اشتراک گذاری فایل صحبت کنید

اگر شما دارای فرزند هستید، از فرزند خود بپرسید که آیا نرم افزار اشتراک فایل دانلود کرده است یا خیر. و آیا بازی، ویدئو، موسیقی یا فایل‌های دیگری را از طریق این نرم افزار به اشتراک گذاشته یا دریافت کرده است یا خیر. با فرزند خود در مورد مخاطرات امنیتی و سایر مخاطرات اشتراک فایل صحبت کنید. اگر آنها مصمم هستند که از P2P استفاده کنند، با آنها در مورد نصب و استفاده صحیح از این نرم افزار صحبت کنید.

و اگر شما یک نوجوان یا کودک هستید که می‌خواهید از نرم افزار اشتراک فایل استفاده کنید، پیش از دانلود نرم افزار و جابجایی فایل با والدین خود حرف بزنید.
با سیاست‌های اشتراک فایل در محل کار آشنا باشید

از آنجایی که استفاده از نرم افزار P2P می‌تواند امنیت کامپیوتر را تضعیف کرده و فولدرهای حاوی اطلاعات حساس را افشا کند ممکن است اداره یا شرکت محل کار شما قوانینی در مورد استفاده از این نرم افزارها وضع کرده باشد و یا استفاده از آنها را ممنوع کرده باشد. پیش از استفاده از این نرم افزارها از این قوانین آگاهی پیدا کنید

  • ۹۳/۱۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">