ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توصیه‌های پلیس فتا به تجار و بازرگانان

| يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

آنچه بازرگانان و تجار در مبادلات آنلاین باید رعایت کنند

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی در تشریح رعایت نکات امنیتی در مبادلات ان لاینی، اولین گام سارقان حرفه ای فضای مجازی را جمع آوری اطلاعات از افراد، کسب و کار آنها، دوستان و همکاران شان و تبادلات آنلاین آن ها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا ، سرگرد 'حمید کیانی' افزود: از دیگر شگردهای این سارقان، ایجاد گروه ها و دسته های ایمیلی است، به این نحو که با دادن فراخوان به یک صنف خاص، تلاش دارند تا آنها را با خود همراه کند. ایمیل های گروهی که به راحتی علایق و سلایق شما را لو می دهد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یکی دیگر از روش های کلاهبرداران را هک ایمیل و ورود به پست الکترونیکی عنوان کرد و گفت: هکرها از کرم های اینترنتی برای به دست آوردن نام کاربری و رمز عبور شما استفاده می کنند. از راه های انتقال کرم های اینترنتی به ایمیل شما ارائه یک لینک مخرب از سوی یک فرد ناشناس برای شما است. توجه کنید که ایمیل های ناشناس را باز نکنید. در حالی که ویروس ها به خودی خود تکثیر می شوند.

کیانی اضافه کرد: در چرخه شکایت نیز با توجه به اینکه جرم در خارج از مرزهای قانونی کشور صورت گرفته است نحوه رسیدگی و دستگیری متهمان بسیار متفاوت و کمی زمان بر است، حتی اگر این کلاهبرداری در داخل کشور در شهر دیگری روی داده باشد باز چرخه رسیدگی و دستگیری برای شما طولانی تر و پرهزینه تر است.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه به بازرگانان و تجار توصیه کرد از افشاء اطلاعات بخصوص مبادلات تجاری خود خودداری کنند؛ همچنین در استفاده از فضای سایبر موارد امنیتی را رعایت کنند.

کیانی، استفاده از نرم افزارهای محافظتی (مانند ضدویروس ها) و به روز نگه داشتن آنها،باز نکردن ایمیل های دریافتی از منابع ناشناس، استفاده از گذر واژه های مناسب، در اختیار قرار ندادن گذر واژه خود به دیگران، محافظت از کامپیوتر در برابر نفوذ با استفاده از دیواره آتشFirewall ، نصب نرم افزار ضد spyware و adware را بر روی کامپیوتر خود را از اقداماتی برشمرد که بازرگانان و تجار باید آن را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: خودداری از به اشتراک گذاشتن منابع کامپیوتر با افراد غریبه،قطع اتصال به اینترنت در مواقع عدم استفاده ، تهیه پشتیبان از داده های موجود بر روی کامپیوتر ،گرفتن منظم وصله های امنیتیPatches،بررسی منظم موارد امنیتی کامپیوتر در مواجهه با ویروس ها و تروجان ها ،حصول اطمینان از آگاهی کاربران از نحوه برخورد با کامپیوترهای آلوده، امنیت شبکه را یاد بگیریم و عمل کنیم را از دیگر نکاتی است که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه از تنظیمات حریم خصوصی و کنترل های اشتراک گذاری استفاده کنید، گفت: در پرداخت های الکترونیکی در صفحاتی که سایت مورد بازدید از شما درخواست ورود شماره کارت، رمز کارت، رمز دوم و CVV2 می کند، مطمئن شوید که از پروتکل SSL استفاده شده است. به این منظور آدرس صفحه باید با عبارت https بجای http آغاز شود.در صورت انجام انتقال وجه و عملیات اینترنتی بر روی حساب خود در مرورگرهای اینترنت گزینه به خاطر سپردن رمز را انتخاب نکنید. این گزینه با نام کلی Remember Password شناخته می شود، از این قابلیت استفاده نکنید.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی اضافه کرد: همواره سعی کنید برای ورود رمز خود از امکان صفحه کلید مجاز (Virtual Keyboard) به جای کیبورد فیزیکی کامپیوتر استفاده کنید. این امکان در سیستم عامل ویندوز و همچنین در برخی از سایت های پرداخت آنلاین وجود دارد.

کیانی ادامه داد: شناسه عبور و رمز خودرا بر روی کامپیوترهای خارج از اختیار و کنترل خود وارد نکنید. هنگام ورود به وب سایت ها به ویژه وب سایت هایی که در آن اطلاعات محرمانه وارد می شود، آدرس سایت مورد بازدید را در کادر نوار آدرس کنترل کنید. بسیاری از کلاهبردارهای اینترنتی به واسطه استفاده از سایت های جعلی و مشابه، برای دریافت اطلاعات حساس کابران رخ می دهد.

وی اضافه کرد: پس از انجام کار مورد نیاز در وب سایت هایی که نیاز به رمز ورود دارند، به طور کامل Log out کنید. به مطالب نوشته شده در پنجره هایی که اتوماتیک نمایش داده می شوند توجه کرده و بلافاصله بر روی Ok یا Yes کلیک نکنید. بسیاری از برنامه های مخرب به همین شیوه بر روی کامپیوترها نصب می شوند.

وی افزود: ایمیل های دریافتی از منابع ناشناس را باز نکنید. به لینک های ارائه شده در ایمیل ها اعتماد نکنید، به عنوان نمونه بانک ها و موسسات اعتباری هیچ گاه از طریق نامه های الکترونیکی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی کنند. بنابر این هرگاه در صندوق پستی خود نامه هایی از این دست را مشاهده کردید به سرعت آن را حذف کنید. از داده های حساس خود نسخه پشتیبان تهیه نموده و در جایی امن نگهداری کنید.

وی در ادامه به مهم ترین نکته ای که تجار و بازرگانان باید توجه نمایند اشاره کرد و گفت : قبل از واریز هرگونه وجهی به حساب های بانکی داخلی و خارجی بهتر است با فروشنده کالا و خدمات تماس بگیرند و مطمئن گردند که ایمیل دریافتی پرفرما یا صورت حساب حقیقی است و از سوی فروشنده صادر شده و سپس اقدام به واریز وجه کنید.

کیانی از تجار و بازرگانان خواست تا در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی اطلاع دهند .

  • ۹۳/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">