ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید گوشی تلفن همراه از هفته آینده

| سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۸۵، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

معاون امور تولید وزارت صنایع در تشریح آخرین وضعیت تولید گوشی تلفن همراه و موانع پیش رو گفت: اولین خط تولید گوشی تلفن همراه تحت لیسانس یک برند معتبر خارجی به احتمال بسیار زیاد هفته آینده به بهره برداری می رسد.

محسن حاتم در گفت و گو با فارس در خصوص اظهارات برخی تولیدکنندگان مبنی بر بدون صرفه بودن تولید گوشی موبایل با تعرفه 30 درصدی قطعات منفصله بزرگ (SKD) و منتفی بودن تولید این محصول در کشور خاطرنشان کرد: قراردادی بین وزارت صنایع و بخش خصوصی برای تولید گوشی تلفن همراه وجود نداشته است بلکه تفاهمنامه ای امضاء شده بود.

حاتم افزود: برخی از شرکتها پس از اعلام نرخ تعرفه اعلام آمادگی کردند اگر سیاست تعرفه ها پایدار باشد، حاضرند وارد صحنه تولید شوند.

وی گفت: شرکت های داوطلب بر این اساس تفاهمنامه ای را امضا کردند که مفاد آن نیز کاملا روشن و مشخص است، طرفین تعهداتی را پذیرفته بودند و این قرارداد هیچگاه یک قرارداد انحصاری نبوده است که برای سایر شرکت هایی که بخواهند وارد عرصه تولید گوشی موبایل شوند ممانعت ایجاد کند.

حاتم افزود: بر این اساس اولین تولیدکنندگانی که وارد عرضه تولید بازار تلفن همراه کشور می شوند جزو سه شرکتی که با وزارت صنایع تفاهمنامه امضا کردند،نیستند. !

وی در عین حال تصریح کرد: سه شرکت امضاء کننده تفاهمنامه با وزارت صنایع به هر حال در این مرحله خط شکنی کردند،این شرکتها مجموعه هایی بودند که با فنون مذاکره و تولید آشنا بودند،زمینه ها را برای تولید فراهم کردند و ما گله ای نداریم که چرا تا به حال نتوانستند وارد عرصه تولید شوند.

معاون وزیر صنایع افزود: اما اعتقاد ما این است که می شد این شرکتها با برنامه ریزی سریعتر و موثرتر جزو این تولیدکنندگان موبایل در کشور باشند و امیدواریم در فرصت‌های بعدی بتوانند به جرگه تولیدکنندگان داخلی بپیوندند.

حاتم گفت: سه شرکتی که نخستین تفاهمنامه ها را برای تولید گوشی موبایل امضا کردند، برنامه هایی را ارائه کرده اند که این نوید و خوش بینی را ایجاد می کند همچنان در بطن و جریان کار و مذاکرات قرار دارند، تفاهمنامه های جدی دارند و در آستانه عقد قرارداد هستند.

معاون وزیر صنایع در خصوص تعرفه 25 درصدی اس کی دی که مانعی برای تولید گوشی تلفن همراه عنوان می شود نیز توضیح داد: ما با این ادعا هم موافق و هم مخالفیم.

حاتم گفت: موافقیم، زیرا با توجه به اینکه تعرفه واردات گوشی کامل 60 درصد و تعرفه قطعات منفصله بزرگ امسال 25 و سال آینده 30 درصد است و از طرفی حجم بالایی گوشی تلفن همراه از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود، شروع کار برای تولیدکنندگان مشکل است.

وی با بیان اینکه هنوز سیستم ثبت شماره سریال گوشی تلفن همراه نیز در کشور به طور کامل فعال نشده است، افزود: تحت این شرایط تولید اس کی دی با محاسبه هزینه های مونتاژ، نقدینگی و سایر هزینه‌هایی که مورد نیاز است، تولیدکنندگان را تا حدودی نگران می کند.

حاتم اضافه کرد: از سوی دیگر ما با بحث مانع بودن تعرفه اس کی دی برای تولید مخالفیم، چرا که از ابتدا به شرکت های طرف تفاهمنامه گفتیم جهت گیری ما حرکت به سمت تولید قطعات مفصله کوچک است، خودمان نیز تولید اس کی دی را توجیه پذیر نمی دانیم و باید آن را به عنوان یک مرحله گذرا دیده به سرعت از آن عبور کنیم.

حاتم تصریح کرد: ما زمان عبور از این دوره را حتی 3 الی 4 ماه پیش بینی کردیم و پس از این دوران تلفیقی از اس کی دی، سی کی دی و سی بی یو می تواند در دستور کار بنگاه ها قرار گیرد.

وی در این خصوص توضیح داد: گوشی هایی با نام تجاری و مدل های خاص که تیراژ و مصرف بالایی در کشور دارند می توانند به صورت قطعات منفصله کوچک با حداقل تیراژ یک میلیون دستگاه تولید شوند و گوشی هایی که مصرف محدودتری دارند به صورت اس کی دی با سقف تولید 500 هزار دستگاه در دستور کار قرار گیرند.

حاتم گفت: ما قبول داریم تولید در مرحله اس کی دی مشکل است اما شرکتها باید برنامه ریزی کرده و به سرعت از این دوران گذر کنند.

وی تاکید کرد: حقوق ورودی 4 درصد برای تولید سی کی دی بهترین فرصت است و شرکتها با نام های معتبر خارجی می توانند وارد فازی شوند که دارای حاشیه امنیتی در برابر تجارت خاکستری یا قاچاق است.

خبرنگار فارس به حاتم گفت: تحت این شرایط شرکتها باید مدتی هزینه بپردازند تا به سودآوری برسند. وی پاسخ داد: لزوما این طور نیست. ما مذاکراتی با 5 الی 6 نام معتبر تجاری داشته ایم و این شرکتها که 80 درصد بازار گوشی موبایل را در اختیار دارند، علاقه مندند از طریق تجارت سالم محصولات خود را عرضه کنند.

حاتم اضافه کرد: بنابراین حاضر به ورود به بازارهای ایران از طریق مشارکت با بخش های داخلی و تولید تحت لیسانس به صورت کلان هستند.

وی گفت: طبیعتا وقتی شرکتی با یک نام تجاری معتبر برای شروع به تولید به توافق برسد، مرحله اس کی دی به راحتی قابل عبور است.

وی گفت: تعرفه 60 درصد برای واردات گوشی موبایل تنها تصمیم وزارت صنایع نبود بلکه در کمیسیون ماده یک تعیین شد، وزارت صنایع برای بهره گیری از این تعرفه برنامه ریزی کرده است و طبیعتا وقتی حرکتی آغاز شد، ما با تغییر آن مخالفت کردیم.

حاتم افزود: این تعرفه برای یک دوره 4 ساله تعیین شد تا فضا را برای تولیدکنندگان روشن کند.

معاون وزیر صنایع تأکید کرد: قطعا در بهمن ماه و قبل از پایان سال افتتاح یکی از خطوط تولید گوشی تلفن همراه را شاهد خواهیم بود و ابتدای سال آینده یکی از خطوط دیگر آماده بهره برداری شده و فضای رقابتی نیز در آینده ایجاد خواهد شد.

حاتم در پاسخ به این پرسش که شرکت های تولید کننده چه شرکت هایی هستند و قرار است تحت چه برنامه هایی تولید کنند اظهار داشت: تعداد متقاضیان ورود به عرصه تولید تلفن همراه بسیار زیاد است زیرا صدور جواز تأسیس در اداره صنایع و معادن استانها انجام می شود و تعداد زیادی مجوز تأسیس نیز صادر شده بود.

معاون وزیر افزود: اما چون ما نگران بودیم این شرکتها بدون توجه به ابعاد تکنولوژیک کار وارد شوند و سرمایه گذاریشان پایدار نباشد، دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کردیم که مجوز تنها برای متقاضیانی صادر شود که توان تولید داشته، به شبکه فروش دسترسی داشته باشند و قادر به ارایه خدمات پس از فروش باشند.

حاتم افزود: ما الزام برای عقد قرارداد با یک برند معتبر را نگذاشتیم زیرا با شناختی که از وضعیت بازار تلفن همراه داریم، بسیاری از نام های جدید نیز می توانند موفق باشند منتها در بازار ایران چالش بیشتری خواهند داشت.

معاون وزیر صنایع اظهار داشت ترجیح می دهد جزییات خبر بهره برداری از اولین خط تولید گوشی تلفن همراه که ظرف چند روز آینده است توسط خود شرکت تولید کننده اعلام شود.

وی در عین حال گفت: این گوشی تحت لیسانس یک برند معتبر بین المللی و با همکاری یکی از تولیدکنندگان معتبر داخلی با شبکه خدمات پس از فروش مناسب و با تیراژ مناسب تولید خواهد شد.

حاتم افزود: نخستین تولید کننده گوشی تلفن همراه تولید اس کی دی را امسال و تولید سی کی دی را در سه ماهه اول سال 86 شروع خواهد کرد.

معاون وزیر صنایع درپاسخ به خبرنگار فارس گفت: دو شرکتی که در تولید تلفن همراه پیش روتر هستند خصوصی اند،در واقع هم تولید کنندگان داخلی و هم برندهای خارجی مجازند شریک تجاری خود را انتخاب کنند.

حاتم تأکید کرد: یکی از دلایلی که ما به این نتیجه رسیدیم ورودبه گوشی همراه می تواند توجیه پذیر باشد این است که تنها وسیله الکترونیکی دارای تکنولوژی بالا است که دارای پلاک بوده و قابل ردیابی و شناسایی است.

وی گفت: این مزیت بزرگی است، ما نمی توانیم دیوار چین در مرزهای کشور ایجاد کنیم و بسیاری از صنایع ما در برابر قاچاق آسیب پذیرند، همچنین معضلاتی مانند کم اظهاری و بداظهاری در گمرکات نیز بسیاری از صنایع کشور را تحت تأثیر سوء قرار داده اند، اما گوشی همراه قابلیت کنترل را دارد.

حاتم افزود: در عین حال گوشی همراه متشکل ازمجموعه ای از تکنولوژیهای مهم و کلیدی است، ما تمامی زیرساخت‌های لازم برای تولید را نیز در کشور در اختیار داریم و پیشرفته ترین خطوط SMDدر خاورمیانه در ایران قرار دارد که به طور متوسط با ظرفیت 30 درصد کار می کند.

وی اظهار داشت: برخی از این خطوط با یک سری تغییرات می توانند شروع به مونتاژ بردهای مربوط به تلفن همراه کنند و البته ما ارزش افزوده را در مونتاژ نمی بینیم بلکه مونتاژ را دریچه ای برای ورود به تکنولوژی می بینیم.

حاتم گفت: سه سال دیگر گوشی تلفن همراه تنها یک گوشی تلفن همراه نخواهد بود، بلکه دارای کارکردهای وسیعی است، تمام اطلاعات پرسنلی افراد در آن جای خواهد داشت و بازاری به مراتب گسترده تر از آن چیزی که اعلام می شود خواهد داشت.

حاتم گفت: اساسا سرعت تحولات تکنولوژیک دراین وسیله باید ما را مشتاق حرکت به سمت این صنعت کند، اگر بخواهیم در آینده در حوزه صنایع های تک حرفی برای گفتن داشته باشیم باید حرکت را از جایی آغاز کنیم.

وی انتقادات مطرح مبنی بر مزیت نداشتن تولید گوشی همراه در ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما در کدام حوزه دارای مزیت هستیم، برای تولید سایت بی تی اس (تجهیزات تلفن همراه) نیز عنوان می‌شد مزیت نداریم؛ اما وارد این حوزه شدیم و الان بی تی اس های داخلی در حال تست هستند وتا کنون 4 نوع آن نیز تست و تأیید شده اند.

معاون وزیر صنایع قاچاق گوشی تلفن همراه را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: حجم و برند گوشی های قاچاق کاملا در کشور مشخص است و شبکه های غیررسمی باید بدانند فعالیت آنها کاملا زیرنظر است.

وی گفت: کسانی که به صورت سازمان یافته اقدام به واردات قاچاق می کنند بالاخره روزی مورد پایش قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر صنایع تصریح کرد: ما قصد نداریم مصرف کننده جزء را تحت فشار قرار دهیم ولی کسی که به صورت سازمان یافته با سیاستهای مشخص و اعلام شده دولت مقابله می کنند، یقینا قابل پایش هستند.
در همین رابطه

7 شرکت آماده تولید گوشی!

  • ۸۵/۱۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">