ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکفای دوم باید عملیاتی‌تر شود

| دوشنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۴، ۱۱:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی، گفت: تعدد مراکز تصمیم‌گیری و سیاستگذاری که موجب به وجود آمدن موازی‌کاری‌هایی در بین دستگاه‌های دولتی می‌شود از مهمترین چالش‌های توسعه‌ی ICT به شمار می‌رود.

مهندس «مسعود ریاضیات» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در تکفای اول بیشتر بر برنامه‌ریزی و هدف‌سازی توجه شد، اظهار داشت: به اعتقاد من تکفای دوم باید بیشتر بر روی برنامه‌های اجرایی متمرکز شود، تا بتواند دولت الکترونیکی را به ثمر برساند و به تعبیری باید تکفای دوم بیشتر به صورت عملیاتی باشد.

وی، درباره‌ی مشخصات برنامه‌ی جامع در حوزه‌ی ICT ، گفت: اصولا برای یک برنامه در ابتدا باید هدف مشخصی را تعیین و در راستای آن برنامه‌ریزی و راهکارهای اجرایی را مشخص کند، بنابراین در این حوزه باید بعد از مشخص کردن هدف، برنامه‌ریزی و راهکارهای اجرایی برنامه‌ها، زمانبندی و نیروی انسانی متخصص را برای فعالیت در این حوزه مشخص کرد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی، با اشاره به اولویت‌های توسعه در کاربری ICT گفت: به اعتقاد من پول الکترونیکی و سیستم بانکداری و پرداخت الکترونیکی از مهمترین مواردی است که باید در این حوزه به آن توجه شود که با این روش کار اجرایی تجارت الکترونیک و مبادلات اطلاعاتی در بقیه‌ی حوزه‌ها فراهم می‌شود.

ریاضیات، اهرم بودجه را در توسعه‌ی ICT بسیار مهم عنوان کرد و افزود: تزریق منابع مالی در این حوزه بسیار مهم و با ارزش است، ولی کافی نیست و آن چیزی که مهمتر از آن است آموزش و به‌کارگیری مدیران قدرتمند و توانا در بقیه‌ی حوزه‌ها اعم از بانکداری، بازرگانی و اقتصاد است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی، شناخت ICT در دنیا، فراهم کردن امکان انتقال دانش و مهارت مدیریت منابع ICT از خارج به داخل را از دیگر مقوله‌های مهمی عنوان کرد که در کنار اهرم بودجه باید به آن توجه داشت.

ریاضیات با بیان اینکه از زمان شروع به کار تکفا چشم‌انداز مثبتی در رابطه با توسعه‌ی ICT در کشور فراهم شده‌است، گفت: امیدواریم تکفای دوم هم به این کار سرعت دهد، البته متاسفانه وقتی کشورمان را با کشورهای همجوار یا همردیف خود مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در این زمینه عقب هستیم، ولی در هر حال امیدوارم با تلاش همه جانبه‌ای که مدیران دولتی و بخش خصوصی در این زمینه انجام می‌دهند بتوانیم این فاصله را کمتر کنیم.

وی، اظهار داشت: متولی ICT در کشور باید یک دستگاه مشخص باشد البته در قانون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا حدودی به این موضوع توجه شده، ولی بیشتر از این باید به این مبحث توجه شود تا طرح‌های موجود در این زمینه متمرکز شده و امکان توسعه را برای بخش دولتی و خصوصی فراهم کند.

وی، گفت: کشور ما از دیدگاه موقعیت جغرافیایی در جایگاه بسیار پر اهمیتی در دنیا قرار دارد، بنابراین قاعدتا باید انتظار داشته‌ باشیم که در رابطه با فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی آنچنان پیشرفت کنیم که بتوانیم جایگاه خودمان را در سطح بین‌المللی مطرح کنیم که متاسفانه در حال حاضر این طور نیست.

وی، ادامه داد: کشور ما هنوز حتی در زمینه‌ی عملیات جاری و عادی دولت که می‌تواند همه‌ی این‌ها با فناوری‌های جدید اطلاعاتی به مردم عرضه شود به روش‌های سنتی عمل می‌کند، بنابراین در این زمینه فعالیت‌های زیادی را پیش رو داریم و می‌توان گفت که هنوز در نقطه‌ی شروع هستیم.

رئیس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی در ادامه گفت: کشور ما در سال‌های اخیر از لحاظ سخت‌افزاری پیشرفت داشته و می‌توان گفت که در جایگاه نسبتا مناسبی قرار دارد، ولی ایجاد محتویات و اطلاعات در شبکه‌ها و ایجاد امکان برای تبادل و استفاده از اطلاعات به دست آمده از جمله مواردی است که باید بتوانیم در مراحل بعدی به آن‌ها بپردازیم.

وی، در ادامه با بیان اینکه ایجاد مراکز ارتباطی از جمله Call Center زمانی می‌تواند موثر باشد که به آرشیو منابع اطلاعات قوی موسسه‌ی مربوطه پیوسته و ارتباط داشته باشد، گفت: با این روش اطلاعات دقیقی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد تا بتوانند پاسخگویی مناسبی با مشتریانشان داشته باشند، بنابراین این کار نیاز به بسترسازی و آرشیوسازی اطلاعات دارد.

  • ۸۴/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">