ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از اتصال مراکز معاینه فنی شهر تهران به سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی (سیمفا) خبر داد.

نواب حسینی منش با اشاره به اتصال این سامانه به بانک اطلاعاتی پلیس تصریح کرد: یکی از مقدمات پیاده‌سازی و اجرای طرح مناطق کم انتشار آلایندگی (LEZ) و ممانعت از تردد خودروهای آلاینده در رینگ سبز (زوج و فرد)، استفاده از سامانه سیمفا جهت تجمیع اطلاعات خودروهای معاینه شده در کشور و کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های ثبت پلاک در مناطق مذکور می‌باشد که با توجه به اثرات مثبت این طرح در کاهش آلودگی هوا جهت تسریع اجرای آن، ستاد معاینه فنی نسبت به استفاده از این سامانه در مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام کرده است و به زودی بر اساس مصوبات هیات وزیران، پلیس به صورت نرم افزاری نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی که در این محدوده تردد می‌کنند، اقدام خواهد کرد.

وی در خصوص تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت: مطابق تجربیات کشورهای موفق در زمینه کاهش و مهار آلودگی هوا در کلانشهرها، کاهش الودگی هوا مستلزم برنامه ریزی و چندین اقدام می باشد که معاینه فنی نیز به عنوان یکی از اقدامات، نقش خود را در این بهبود ایفا خواهد کرد.

به گزارش فارس وی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام گرفته در دانشگاه‌های داخلی، معاینه فنی می‌تواند نقش حداقل 10 درصدی در کاهش آلودگی هوا را داشته باشد. به طور کلی با توجه به ارتباط آلودگی هوا با حادث گردیدن امراض ناشناخته و تحمیل هزینه های بسیار بالای درمان به جامعه، برای کشورها حتی کاهش یک درصدی بسیار حائز اهمیت بوده و در ارتباط با آن هزینه و سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهند. بر همین اساس می‌توان معاینه فنی را به عنوان یک اقدام کم هزینه و موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا دانست که بدون تردید اثربخشی آن مستلزم همکاری شهروندان در رعایت قانون است.

حسینی منش در ارتباط با هدف از پیاده سازی سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی (سیمفا) و اثرات مثبت آن بر ارائه خدمات معاینه فنی در سطح کشور اظهار داشت: از دوسال گذشته برنامه نویسی و استقرار سامانه سیمفا در مراکز معاینه فنی سطح کشور جهت تامین چندین هدف توسط وزارت کشور در حال انجام است. اولین هدف ارتقای سطح کیفی نظارت بر مراکز بوده است. این نرم افزار دارای امکانات مدیریتی بوده و کلیه فرایندهای حوزه برچسب حسب نیاز مراکز، حدود مجاز رد و قبولی خودروها در آزمون‌ها، استخراج گزارش مالی و مدیریتی توسط یک هسته مرکزی (وزارت کشور) قابل کنترل و مدیریت می‌باشد. در چند سال اخیر پس از توسعه مراکز معاینه فنی در سطح کشور یکی از مهم‌ترین معضلات عدم وجود وحدت رویه در انجام معاینه فنی بوده که خوشبختانه با پیاده سازی این نرم افزار، کلیه مراکز براساس استاندارد ملی معاینه فنی تجدید نظر 9181 نسبت به انجام معاینه فنی و آزمون خودروها اقدام می‌نمایند و کیفیت ارائه خدمات معاینه فنی در سطح کشور یکپارچه و یکسان می گردد.

وی افزود: در این نرم افزار تساهل و مساعدت برای هیچ خودرویی در مراکز امکان پذیر نبوده و کلیه حدود مجاز رد و قبولی خودروها صد در صد با نرم افزار کنترل می‌شود. یکی دیگر از اهداف این سامانه تجمیع اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده در سطح کشور در یک دیتا بانک واحد بوده که درنهایت اطلاعات این سامانه به دیتا بانک پلیس جهت اعمال جریمه برای خودورهای فاقد معاینه فنی متصل می‌گردد تا پلیس بتواند بدون حضور فیزیکی در سطح شهر با استفاده از امکانات نرم افزاری نسبت به اعمال قانون اقدام نماید. بدون تردید پیگیری‌های مجدانه خوبی که در این دوسال توسط مسئولین امر و بالاخص پلیس راهور انجام شده، می‌تواند اثرات مثبتی برای شهروندان که همان کاهش آلودگی هوا و قابل تنفس شدن این هواست، در پی داشته باشد.

وی در خصوص امکان تعطیلی و غیرفعال شدن مراکز شهر تهران جهت نصب این نرم افزار گفت: حسب هماهنگی انجام شده با تیم نرم افزار وزارت کشور و ایجاد بسترها سخت افزار و نرم افزاری لازم در مراکز از چند ماه گذشته به قطعیت این اتفاق نخواهد افتاد و فعالیت مراکز حتی یک ساعت هم متوقف نخواهد شد. تنها با توجه به تغییر نرم افزار ممکن است در چند روز ابتدایی سرعت پذیرش خودروها به کندی انجام شود که از شهروندان گرامی در خواست می‌شود در این ارتباط همچون همیشه که این مجموعه را یاری کرده‌اند، سعه صدر لازم را داشته تا مشکلات و نواقص احتمالی مرتفع شود.

  • ۹۵/۰۳/۰۴

سامانه سیمفا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">