ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جریمه تلگرام در روسیه و انفعال ایران

| سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹ ق.ظ | ۰ نظر

کبری فرشچی - حاشیه‌سازی‌ها و دردسرهای تلگرام گویا تنها برای ایران و ایرانیان نیست و این شبکه پیام‌رسان در کشورهای دیگر هم به‌گونه‌ای عمل کرده که با واکنش سلبی آنها مواجه شود. در همین زمینه دادگاه ناحیه مشانسکی پایتخت روسیه سامانه ارتباطی تلگرام را به دلیل همکاری نکردن با سازمان امنیت فدرال این کشور در ارائه اطلاعات شش کاربر به پرداخت 13هزار دلار جریمه محکوم کرد. 
روسیه تلگرام را به نقض قانون جدید مطبوعات روسیه معروف به «بسته یارووایا» متهم کرده بود. قانون یارووایا که سال گذشته مصوب شده، ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی را ملزم می‌کند تا شش ماه تمام داده‌های کاربران را از جمله صوت، دیتا، تصاویر و پیامک‌ها ذخیره کنند. 
یولیا دانیچلیک قاضی دادگاه ناحیه مشانسکی مسکو روز دوشنبه در حکم خود نوشت: سامانه تلگرام که خطای اداری مرتکب شده است، به پرداخت 800 هزار روبل (معادل 13 هزار دلار) جریمه محکوم می‌شود. 
وی همچنین به مسئولیت طرف محکوم در اجرا نکردن حکم دادگاه و امکان رسیدگی مجدد به پرونده به درخواست تلگرام اشاره کرد. 
خبرگزاری اینتر فکس نیز نوشته است: بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف دادگاه مشانسکی، سازمان امنیت فدرال روسیه از دفتر تلگرام در لندن اطلاعات شش کاربر این سامانه را خواسته بود که پاسخی داده نشد. 
پیشتر نیز سازمان نظارت بر ارتباطات، اطلاع‌رسانی و رسانه‌های روسیه هشدار داده بود که اگر تلگرام به نقض قوانین این کشور ادامه دهد، از دسترسی کاربران خارج خواهد شد. 
پاول دورف، شهروند روسیه که خارج از این کشور اقامت دارد، سال 2013 شبکه اجتماعی تلگرام را طراحی و راه‌اندازی کرد و برپایه گزارش‌ها در زمان کنونی نیز شمار کاربران آن به بیش از 100 میلیون نفر رسیده است. 
براساس گزارش‌های انتشار یافته، تلگرام ارتباط فیزیکی و حقوقی با روسیه ندارد و مقر آن در برلین آلمان است. 
پیش از این نیز دادستان کشورمان علیه تلگرام اعلام جرم کرده بود. حدود 80 درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند و ظاهراً بخشی از آن 20 درصد باقیمانده نیز ایرانی‌های مقیم سایر کشورهایند!
آنطور که عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان گفته 8‌هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیت هستند، شناسایی شده‌اند. ماجرای عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی و همچنین عملیات انتحاری حرم امام در خرداد‌ماه امسال نیز از سوی داعش با بهره‌گیری از بستر تلگرام اجرایی شد. واگذار کردن 60 درصد ترافیک پهنای باند اینترنت کشور به تلگرام و عضویت 82 درصدی مردم کشورمان در این شبکه پیام‌رسان و بهره‌گیری بسیاری از شرکت‌ها، رسانه‌ها، برند‌ها، برنامه‌های تلویزیون و حتی سازمان‌ها از این پیام‌رسان برای اطلاع‌رسانی حکایت از وادادگی در برابر یک شبکه اجتماعی پیام‌رسان دارد، به‌گونه‌ای‌که پاول دورف، مدیر‌تلگرام به عنوان مسئول یک شرکت خصوصی ‌چند‌‌بار از سوی وزیر سابق ارتباطات به میز مذاکره دعوت شد و در نهایت خواسته‌های ایران برای انتقال سرورهای تلگرام اجرایی نشد!
بدیهی است برای پایان دادن به وادادگی در برابر این شبکه اجتماعی لازم است تا مسئولان کشور ما هم به شکلی جدی‌تر با مدیر تلگرام برخورد کنند. این در حالی است که کانال‌های بسیاری نظیر آمدنیوز با فراغ بال علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و وزارت ارتباطات هم هیچ اقدامی برای بستن این کانال انجام نداده است، اما تبعات این شبکه نفوذ نرم می‌تواند فراتر از اینها برود؛ این مسئله ضرورت مدیریت این شبکه اجتماعی را بیش از پیش جدی می‌‌کند.
منبع: روزنامه جوان

  • ۹۶/۰۷/۲۵

تلگرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">