ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییات جلسه وزیر ICT با نمایندگان

| چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۸۵، ۰۵:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: نمایندگان مجلس درباره‌ی ماهواره‌ی زهره از وزیر سوال کردند که در پاسخ گفته شد زهره‌ یک ماهواره‌ی ارتباطی مخابراتی است و باید هرچه زودتر تکلیف آن روشن شود؛ چراکه سه نقطه‌ در فضا برای کشور ما ثبت و برای این ماهواره در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه یکسری کارشکنی‌ها در بعد جهانی وجود دارد که نمی‌گذارد در این زمینه رشد و توسعه داشته باشیم.
صمد مومن باالله در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره‌ی حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در روز سه‌شنبه - 7 آذرماه - در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌و پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان، با بیان این که سوالات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس برای پاسخ گویی وزیر ارتباطات به آن‌ها،‌ در چهار محور عمده بود، اظهار کرد:‌ این سوالات دامنه و حوزه‌ی وسیعی را در بر می‌گرفت که برخی از آن‌ها به حوزه‌ی اجرایی فعلی در وزارت ارتباطات برمی‌گشت و برخی از آن‌ها مربوط به گذشته بود.

او ادامه داد: به عنوان نمونه، درباره‌ی قانون جامع ICT سوال شد که قرار بود در سال اول برنامه‌ی چهارم توسعه تدوین شود، اما با توجه به این که در این زمان، تغییر و تحولاتی در سطح مدیریت وزارتخانه به دلیل روی کار آمدن دولت فعلی رخ داد، به طور طبیعی تلاش‌هایی که در این رابطه در دوره‌ی قبلی به طور محدود انجام گرفته بود، باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت و از این رو بررسی این طرح و تدوین نظام جامع ارتباطات به زمان نیاز داشت که درنهایت قرار شده تا پایان امسال این سند تنظیم و ارایه شود.

او گفت:‌ سوال دیگر نمایندگان از وزیر، درباره‌ی توسعه‌ی خطوط ارتباطی و اینترنتی و قطعی‌های فیبرنوری بود؛ در پاسخ به آن‌ها گفته شد که در سال گذشته در این زمینه یازده STM 1 داشتیم که هر یک 155 مگابیت برثانیه را حمایت می‌کند،‌ اما تلاش شد برای امسال این ظرفیت‌ها افزایش یابد که در حال حاضر بیست و دو STM 1 در کشور فعال است.

وی افزود: در مورد قطعی‌های فیبر نوری هم پاسخ داده شده که یکی از این قطعی‌ها مربوط به سال گذشته بود که در زمان حج اتفاق افتاد و توجه بیشتری را به خود اختصاص می‌داد،‌ اما این مساله به دلیل برخورد لنگر یک کشتی با خطوط مسیر جاسک - فجیره رخ داده بود که برای تعمیر به زمان نیاز داشت و درنهایت پس از 72 ساعت قطعی این خط مجددا وصل شد.

مومن‌ بالله ادامه داد:‌ اما دیگر قطعی خطوط فیبر نوری،‌ به چند ماه پیش برمی‌گردد که به دلیل تجهیز فیبر نوری در کشورهای همسایه رخ داد که باید از قبل اطلاع‌رسانی می‌شد، از این رو این دو قطعی که اتفاق افتاد، به شکل غیر عمدی رخ داد و باید با تامل بیشتری به این مسائل پرداخت؛ در حال حاضر خطوط فیبر نوری کشور را از طریق یک سری مسیرهای جایگزین از طریق ترکیه،‌ آذربایجان، ارمنستان و کویت تقویت کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ سوال دیگر از وزیر در رابطه با وضعیت ماهواره‌ها‌ی مصباح و زهره بود که درباره‌ی ماهواره‌ی مصباح عنوان شد موسسه‌ی سازنده و طراح آن با ایتالیا قراردادی بسته بود، اما به دلیل این که امکان پرواز را نداشتند، با روسیه توافق کردند که متاسفانه به دلیل بروز مشکلاتی میان این دو کشور این کار با تاخیر مواجه شده است؛ تمام تلاش ما این است با استفاده از روابطی که در این زمینه داریم این کار هر چه زودتر انجام شود.

معاون وزیر ICT با بیان این که موضوعاتی که مورد سوال نمایندگان بود، اگر با یک دیدگاه تعاملی مطرح می‌شد، می‌توانست سازنده باشد، گفت: البته نمایندگان حق دارند که سوالات خود را مطرح کنند و ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم، اما در برخی از مسائل باید تامل بیشتری داشت. به عنوان نمونه، یکی از نمایندگان درباره‌ی ضریب نفوذ تلفن در منطقه‌ی خود سوال کرده بود، وزیر در پاسخ به این سوال گفت که در این منطقه تعداد نفرات خانوارها بالاست، اما هر خانواده به بیشتر از یک تلفن احساس نیاز نمی‌کند. همچنین تقاضای خرید برای تلفن در این مناطق بسیار پایین است و وقتی امکان قسط بندی هم به آن‌ها داده شده، کسی نیازی برای این امر نمی‌بیند؛ امکان واگذاری تلفن ثابت در این مناطق به‌روز است، بنابراین اگر مشکلی نیز در این منطقه‌ وجود دارد، باید به طور دقیق اعلام شود که وزارت ارتباطات به آن پاسخ دهد.

او ادامه داد: در برخی مناطق کشور به دلیل وجود نقاط صعب‌العبور مشکلاتی برای پوشش وجود دارد که باید در این زمینه از راهکارهای دیگر مانند پوشش کابلی و WLL استفاده کرد که نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است و باید مورد حمایت قرار گیرد.

مومن بالله ادامه داد: مساله‌ی دیگر در خصوص فیبر نوری دانشگاه‌ها بود که وزیر وعده داد،آمادگی هر اندازه تامین پهنای باند برای دانشگاه‌ها را داریم به شرطی که آن‌ها مطالبه کنند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها این توقع را دارند که این پهنای باند به طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار گیرد، این در حالی است که ما نمی‌توانیم این نیاز را از مردم بگیریم و به دانشگاه‌ها بدهیم، بنابراین دانشگاه‌ها باید بودجه‌ی آن را تامین کنند.

او ادامه داد: اما در خصوص سرعت پهنای باند نیز با توجه به نیازها و نظارتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، سرعت لازم در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، اما در خصوص کاربران خانگی سرعت 128 Kb کاملا جوابگو است و به بیشتر از این سرعت نیاز نیست.

وی درباره‌ی این که آیا نمایندگان از توضیحات وزیر ارتباطات قانع شدند، با بیان این که نه می‌شود گفت که قانع شدند و نه می‌شود گفت که قانع نشدند، خاطرنشان کرد:‌ این بحث به ارایه‌ی یکسری گزارش‌هایی در زمینه‌های مورد سوال، از سوی وزیر ارتباطات ارایه شود و به بازدیدهایی که در منطقه خواهیم داشت، منوط شد و امیدواریم این مساله به نحو مطلوب حل شود؛ وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد تا جلسات تخصصی‌تر با حضور نمایندگان مجلس با مدیران مخابرات در خارج کمیسیون صنایع مجلس بگذارد تا به تمام مسائل و سوالات به خوبی پاسخ داده شود.
نمایندگان قانع نشدند

با توجه به آن که دکتر محمد سلیمانی وزیر ارتباطات نتوانست نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس را در خصوص اقدامات این وزارت خانه قانع کند ، سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس فرستاده شد.

دکتر رمضانعلی صادق زاده ، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به حضور روز گذشته وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع مجلس سوالاتی در خصوص به اجرا نرسیدن ماهواره زهره با توجه به قرارداد نهایی آن و نیز ماهواره مصباح علی رغم اتمام مراحل طراحی و ساخت آن مطرح شد که با توضیحات وزیر، اینجانب قانع نشدم.

وی، با اشاره به مسدود شدن تعدادی از دفاتر خدمات ارتباطی و اجازه فعالیت مجدد این دفاتر با گرفتن ضمانت نامه یک طرفه توسط وزارت ارتباطات، گفت: سوال دوم من از وزیر ارتباطات در خصوص این دفاتر بود ، اما با توجه به تضییع بخش خصوصی از توضیحات وزیر قانع شدم.

دکتر صادق زاده، با اشاره به سوالات دیگر نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس ، تاکید کرد: سوالات این نمایندگان در خصوص کاهش شرکت و محدودیت دسترسی به اینترنت، سیاست‌‏های کاربردی وزارت ارتباطات در فراهم کردن زیرساخت‌‏های ارتباطی و پائین بودن ضریب نفوذ تلفن همراه در برخی مناطق کشور و عدم توسعه ارتباطات روستایی بود که هیچ کدام از نمایندگان با پاسخ های دکتر سلیمانی قانع نشدند و 4 سوال فوق به صحن علنی مجلس ارسال شد.

  • ۸۵/۰۹/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">