ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جیتکس و خرج 8 میلیاردی ایرانی‌ها در 5 روز

| شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۸۷، ۰۱:۳۲ ب.ظ | ۱ نظر

م.ر.بهنام رئوف - 10 روز به برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌های الکامپ و تله‌کام زمان باقی مانده است. نمایشگاه‌‌‌‌هایی که به ادعای برگزار‌‌‌کنندگان آن گفته می‌‌‌‌‌‌‌شود بزرگترین و تنها نمایشگاه تخصصی بین‌‌‌‌‌المللی صنعت‌ ای سی تی در ایران هستند.

یعنی نمایشگاهی برای کشوری با یک‌‌‌ میلیون و 675 هزار و 135 کیلومتر مربع و بیش از 70‌‌‌میلیون نفر جمعیت.

قصد نداریم در این گزارش در مورد الکامپ و نحوه برگزاری آن چیزی بنویسم، چرا که معتقدیم در این باب حرف‌‌‌ها و گزارش‌‌‌ها و تحلیل‌‌‌‌های بسیاری تا به حال گفته و نوشته شده است. البته حرف‌‌‌ها و گزارش‌‌‌‌هایی برای مخاطبان و مستمعانی که یک گوش در و گوشی دیگر دروازه داشته‌اند.

این بار اما می‌‌‌‌‌‌‌خواهیم یک مقایسه بسیار ابتدایی داشته باشیم. البته برای آنکه در این مقایسه خیلی کم نیاوریم سعی کردیم حداقل‌‌‌ها را در نظر بگیریم و نه حداکثرها را. گزارش امروز ما آماری است. در نتیجه به جهت درک بیشتر مطلب روی ارقام ارائه شده و مقایسه آن‌‌‌ها دقت کنید.

نزدیک به یک ماه پیش هفته فن‌آوری جیتکس 2008 همانند سال قبل در سه بخش راهکارهای تجاری ( Gitex Business Solutions)، تجهیزات مخابراتی (Gulfcomms) و لوازم الکترونیکی (Consumer Electronics) در فضایی بالغ بر 64 هزار متر مربع و با حضور سه هزار و 300 شرکت در مرکز تجاری دوبی برگزار شد.

درحالی که سال گذشته این نمایشگاه بیش از 124 هزار بازدید کننده داشت امسال و پیش از برگزاری نمایشگاه پیش‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌شد که میزان بازدیدکنندگان به بیش از 130 هزار نفر برسد، اما بر اساس آخرین آمارهایی که در سایت این نمایشگاه منتشر شده است و همانطوری که هم حدس زده می‌‌‌‌‌‌‌شد، نزدیک به 129 هزار نفر از این رخداد علمی، فناوری بازدید داشته‌اند.

به هر حال امسال در هفته فناوری جیتکس 33 کشور در قالب غرفه‌‌‌‌های کشوری حضور داشتند که 6 کشور ایرلند، بحرین، رومانی، صربستان، اسلوونیا و تایلند امسال اولین حضور خود را در جیتکس تجربه می‌کردند. در کنار این کشورها همچنین امسال 600 شرکت دیگر نیز برای اولین بار در این نمایشگاه حاضر شده بودند.

با توجه به گزارش‌‌‌‌هایی که پیش از این در مورد جیتکس منتشر کرده بودیم همین مقدمه برای آغاز ماراتن مقایسه‌‌‌ای ما کافی است.

دوبی یکی از امیرنشین‌های هفت‌گانه امارات متحده عربی است. دوبی بیشترین جمعیت را در میان این هفت امارت دارد و دومین امارت بزرگ آن، و با تنها 5 درصد از مجموع وسعت خاک امارات عربی متحده (114/4 کیلومتر مربع) بعد از بزرگترین امارت ابوظبی (340/67 کیلومتر مربع) با بیش از 85 درصد از کل مساحت امارات متحده عربی است. دوبی از دیگر امارت‌های امارات متحده عربی متمایز است از این لحاظ که درآمد نفت آن تنها 6درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌دهد و اکثر درآمد دوبی از منطقه آزاد جبل علی یا (JAFZ)، فروش ملک به اتباع خارجی در مناطق آزاد، اعطای اقامت، صدور مجدد کالا (Re-Export)، ترانزیت مسافر و کالا و همچنین قسمت بزرگی نیز از گردشگری و دیگر خدمات مالی و تجاری تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌شود. تاسیسات و پیشرفت‌‌‌‌های زیاد در صنایع و فعالیت‌‌‌‌های مختلف در دوبی باعث شده تا توجهات جهانی را در تمام زمینه‌‌‌ها و پروژه‌ها، از جمله رویدادهای ورزشی، نمایشگاه‌‌‌ها و کنفرانس‌‌‌ها را جلب کند.
درآمد جیتکس از ایرانی‌‌‌ها

همانطور که در گزارش‌‌‌‌های گذشته نیز به آن اشاره شد، ایرانی‌‌‌ها در مجموع از ثابت‌ترین مشتری‌‌‌‌های جیتکس هستند. چه در بخش شرکت در نمایشگاه و چه در بخش بازدید از آن. به همین منظور سعی داریم بدانیم که امسال ایرانی‌‌‌‌های بازدید کننده جیتکس چقدر پول روانه این کشور کرده‌اند؟

آخرین آمار ارائه شده از سوی جیتکس بیانگر آن‌ است که امسال نزدیک به 130 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید داشته‌اند.

فرض کنید که حداقل 10 هزار نفر از این 130 هزار نفر ایرانی‌‌‌‌هایی باشند که مستقیم از ایران به امارات و دوبی برای بازدید تنها سه روز از نمایشگاه رفته باشند.

برای رفتن به امارات ابتدا باید ویزا گرفت. اگر همه این 10 هزار نفر در موعد قانونی اقدام کرده باشند

(یعنی کار به دقیقه 90 و پرداخت مبلغی بیشتر نکشیده باشد) هر کدام حداقل باید 90 هزار تومان پرداخت کنند که رقم نهایی آن می‌‌‌‌‌‌‌شود 900 میلیون تومان.

اگر حداقل هزینه بلیت هواپیما از ایران به دوبی را برای هر نفر 280 هزار تومان ( پروازهای فوق العاده باکیفیت داخلی!) محاسبه کنیم، به این نتیجه می‌‌‌‌‌‌‌رسیم که 2‌‌‌میلیارد و 800‌‌‌میلیون تومان هزینه بلیت هواپیمای بازدیدکنندگان ایرانی شده است. اگر هر کدام از این 10 هزار ایرانی در کمترین حالت برای هر شب اقامت خود 400 درهم به هتل‌‌‌‌های دوبی پرداخت کرده باشند، در نتیجه هزینه پرداختی آن‌‌‌ها برای سه شب برابر است با 12‌‌‌میلیون درهم که به پول رایج خودمان می‌‌‌‌‌‌‌شود 3‌‌‌میلیارد و 240‌‌‌میلیون تومان.

اگر هر کدام از این 10 هزار ایرانی حداقل سه روز بازدید کننده جیتکس بوده باشند در نتیجه باید یک بلیت سه روزه خریداری می‌‌‌‌‌‌‌کردند که هزینه آن 100 درهم است. حال فرض می‌‌‌‌‌‌‌کنیم که از این 10 هزار نفر، 2هزار نفر رایگان از نمایشگاه دیدن کرده باشند در نتیجه هزینه بلیت 8 هزار نفر دیگر می‌‌‌‌‌‌‌شود 2‌‌‌میلیون و 400 هزار درهم. یعنی ایرانی‌‌‌ها تنها برای اخذ بلیت نمایشگاه جیتکس 648‌‌‌میلیون تومان پول خرج کرده‌اند. این 10 هزار بازدید کننده ایرانی برای رفت و آمد از هتل به محل نمایشگاه نیازمند استفاده از وسایل حمل و نقل هستند.

باز هم حداقل‌‌‌ها را درنظر می‌‌‌‌‌‌‌گیریم. با فرض آنکه هر سه نفر از یک تاکسی استفاده کنند و در هر روز هم حداقل 80 درهم برای رفت و آمد خود هزینه کرده باشند در نتیجه به این نتیجه خواهیم رسید که این افراد تنها برای رفت و آمد خود به محل نمایشگاه 816 هزار درهم هزینه کرده‌اند که می‌‌‌‌‌‌‌شود 220‌‌‌میلیون تومان. البته ما خیلی در هزینه حمل و نقل حداقل‌‌‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

نمی‌‌‌‌‌‌‌شود که در تمام این سه روز نون و پنیر خورد. به خصوص اگر ایرانی هم باشید. اگر فرض کنیم این 10 هزار نفر هر روز حداقل صد درهم صرف خورد و خوراک یا به قول خودمان صرف شکم کرده باشند به این نتیجه خواهیم رسید که در طول این سه روز حداقل سه‌‌‌میلیون درهم که می‌‌‌‌‌‌‌شود 810‌‌‌میلیون تومان برای شکم خود خرج کرده‌اند.

سایر هزینه‌‌‌‌هایی که قطعا این 10 هزار ایرانی در آن آنجا خرج کرده‌اند به گزارش ما ربطی ندارد، اما اگر بخواهیم تا همین جا هزینه‌‌‌‌هایی را که این بازدید‌‌‌کنندگان برای بازدید از نمایشگاه خرج کرده‌اند را جمع بزنیم می‌‌‌‌‌‌‌شود چیزی نزدیک به 8‌‌‌میلیارد و 618‌‌‌میلیون تومان!.
درآمد‌‌‌‌های کلی نمایشگاه

حال کاری به این همه ایرانی و خرجی که برای این نمایشگاه کرده‌اند نداریم و می‌‌‌‌‌‌‌خواهیم حداقل درآمد جیتکس را محاسبه کنیم.

گفته شده که 129 هزار و 664 نفر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. برای آنکه عددمان گرد شود فرض می‌‌‌‌‌‌‌کنیم که 29 هزار و 664 نفر رایگان از این نمایشگاه بازدید داشته‌اند.

100 هزار نفر بلیت سه روزه که هزینه آن 100 درهم است می‌‌‌‌‌‌‌شود 10‌‌‌میلیون درهم یا دو‌‌‌میلیارد و 700‌‌‌میلیون تومان.

سه هزار و 300 شرکت در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. گفته شده که مساحت این نمایشگاه 64 هزار متر مربع بوده است اگر فرض کنیم که نصف این مساحت، فضای مفید نمایشگاه باشد در نتیجه در جیتکس 32 هزار متر غرفه داشته‌ایم که تنها هزینه زمین این متراژ برای هر متر مربع 250 دلار است که می‌‌‌‌‌‌‌شود 8‌‌‌میلیون دلار یا 8‌‌‌میلیارد تومان.

باز هم حداقل‌‌‌ها را درنظر می‌‌‌‌‌‌‌گیریم. فرض می‌‌‌‌‌‌‌کنیم 60 درصد از این 32 هزار متر مربع غرفه ساخته باشند در نتیجه نزدیک به 19 هزار و 200 متر غرفه ساخته شده است. اگر برای هر متر مربع غرفه سازی حداقل 500 دلار ( این رقم واقعا حداقل است) پرداخت شده باشد در نتیجه فقط 9‌‌‌میلیون و 600 هزار دلار یعنی 9‌‌‌میلیارد و 600‌‌‌میلیون تومان هزینه غرفه سازی شده است.

فرض می‌‌‌‌‌‌‌کنیم حداقل نصف این 3 هزار و 300 شرکت بخواهند از اینترنت استفاده کنند که حداقل هزینه استفاده از آن برای پنج روز نمایشگاه هزار درهم است. در نتیجه یک‌‌‌میلیون و 650 هزار درهم برای استفاده از اینترنت در نمایشگاه پرداخت شده است که می‌‌‌‌‌‌‌شود 445‌‌‌میلیون تومان.

هر کدام از این 3300 شرکت حداقل 50 دلار هزینه برق مصرفی داشته‌اند که رقم نهایی آن می‌‌‌‌‌‌‌شود 165‌‌‌میلیون تومان. نمی‌‌‌‌‌‌‌شود در نمایشگاه حضور داشت و میهمان نداشت. یا حتی نمی‌‌‌‌‌‌‌توان در نمایشگاه حضور داشت و به فکر هدایای تبلیغاتی نبود. باز هم حداقل‌‌‌ها را در نظر می‌‌‌‌‌‌‌گیریم. فرض کنید که این تعداد شرکت برای هر روز حداقل 150 درهم هزینه پذیرایی داشته باشند در نتیجه 2‌‌‌میلیون و 475 هزار درهم که می‌‌‌‌‌‌‌شود 668‌‌‌میلیون و 250 هزار‌‌‌ تومان خودمان در این بخش هزینه شده است.

تمام این رقم‌‌‌ها را اگر با یکدیگر جمع کنیم می‌‌‌‌‌‌‌شود 21‌‌‌میلیارد و 578‌‌‌میلیون و 250 هزار تومان. این رقم حداقل درآمد نمایشگاه جیتکس است.

البته شما باید به این رقم‌‌‌ها رقم‌‌‌‌های دیگری هم اضافه کنید که بخشی از آن در حقیقت هزینه افراد حاضر در هر کدام از این 3 هزار و 300 شرکت است که با فرض سه نفر برای هر غرفه می‌‌‌‌‌‌‌شود 9 هزار و 900 نفر. ما که دیگر وقت ضرب و جمع نداریم، اما اگر خیلی مایل هستید، می‌‌‌‌‌‌‌توانید همان ضرب و جمعی را که ما برای 10 هزار ایرانی بازدید کننده انجام داده ایم را شما برای این 9 هزار و 900 نفر هم انجام دهید.

نتیجه

بله! به قول یکی از دوستان چقدر لذت دارد با یک ماشین حساب در مقابلت بشینی و پول‌‌‌‌های دیگران را بشماری. این حداقل درآمد جیتکس بود. یعنی حداقل درآمد کشور امارات متحده عربی و شهر دوبی تنها از محل برگزاری یک نمایشگاه بین‌‌‌‌‌المللی 5 روزه. شما فکر می‌‌‌‌‌‌‌کنید نمایشگاه الکامپ چقدر برای کشور ما درآمد دارد؟
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۰۸/۲۵

نظرات  (۱)

البته به عقیده ی من ایرانی ها جدا از روزهای نمایشگاه تقریبا هر هفته در طول سال دارند این مقدار ارز وارد کشور امارات میکنند...نمایشگاه الکامپ اگر 3 هفته هم باشه بازم یک دهم این مبلغ درآمد نخواهد داشت...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">