ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حداقل از زالوی ویتنامی‌ها درس بگیریم

| دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

مصطفی رادمرد - پر طرفدار ترین پیام‌رسان‌های دنیا طبق آمار سیمیلاروب، سلطه پیام‌رسان‌های فیس‌بوک بر جهان تلگرام فقط در ایران و ازبکستان محبوب است:

نمودار ارائه شده در مورد پرطرفدارترین پیام رسانها، از طریق تحلیل داده های اندروید بدست آمده! حتما مطلع هستید که اندروید دستگاه هوشمند شما تمام اطلاعات کاربری شما را جمع میکند. اینکه چه اپلیکیشنی رو از چه زمانی تا چه زمانی استفاده کردید. با استفاده از این اطلاعات، سیمیلار وب درآورده که در هر کشوری که اپلیکیشن های پیام رسانی به مدت چند دقیقه در روز، توسط کاربران استفاده شده اند. نکته قبلی این معنی را هم میدهد که آمار iOS لحاظ نشده است.

اما اگر پایین نمودار دقت کنید، احتمالا همه اسامی آشنا هستند بجز “زالو”. زالو پیام رسان کاملا بومی(از نظر فناوری) ویتنام است که ابتدا حدود سه سال پیش توسط شرکت VNG ویتنام عرضه شد. نسخه اول خیلی مورد توجه قرار نگرفت ولی این شرکت بهبودهای مداوم خوبی روی اپ داد و الان زالو بیش از 50 میلیون کاربر دارد! در واقع میشود گفت ویتنام خلاف جهت بقیه کشورها، توانسته یک پیام رسان بومی داشته باشد که اصلا بدنبال گسترش بازار خودش در بیرون از ویتنام هم نبوده است. ولی توانسته بازار ویتنام را از چنگ غول هایی مثل واتس اپ، کاکائو، لاین و تلگرام حفظ کند.

زمان عرضه پیام رسان زالو قابل توجه است. یعنی یک شرکت خصوصی و کاربلد ویتنامی در همان بحبوحه کار که هنوز پیام رسان ها تازه پا به عرصه وجود گذاشته بودند، همزمان با دیگران نسخه بومی خود را عرضه کرد. اما توسعه آن را منوط به کمک دولت نکرد. بلکه با وجود بازخورد منفی اولیه، راه را ادامه داد تا بدینجا رسید. لازم نیست وضعیت خودمان را برای مقایسه ذکر کنم!

به هر ترتیب این گونه از تجریبات موفق کشورها که از سرویس های بومی در حوزه فضای سایبر بهره می برند، خود می تواند جواب محکمی باشد برای آن کسانی که می گویند: نه، نمی شود، نمی توانیم! (منبع: فنافر)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">