ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حذف خدمات الکترونیکی از پورتال iran.ir

| دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

پورتال iran.ir که در سال 86 با عنوان درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران آغاز به کار کرد و هم اکنون نیز این نام را یدک می‌کشد عملا از ارائه خدمات الکترونیکی کنار گذاشته شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بین برنامه های پیش بینی شده برای سال 95 به رونمایی از دولت الکترونیک اشاره کرده است.

یکی از مصادیق نمایان دولت الکترونیک در وزارت ارتباطات، پورتال ایران دات آی آر (iran.ir) است که از سال 86 با عنوان «درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران» آغاز به کار کرده است.

آن طور که در اهداف راه اندازی این پورتال اعلام شد، «درگاه ایران به مثابه دروازه اصلی ورود کشور ایران به دنیای مجازی است که امکان دسترسی متمرکز و یکپارچه شهروندان ایرانی در داخل و اقصی نقاط جهان را به اطلاعات و خدمات ارایه شده در کشور جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند. در واقع درگاه ایران، کلیه خدماتی را که یک فرد برای زندگی عادی و روزمره در کشور ایران به آن نیازمند است را در اختیار وی قرار می دهد.». این هدف همچنان نیز در بخش اطلاعات پورتال پابرجا مانده است.

در نیمه دوم سال 94 رضا باقری اصل معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به سوال فارس، که آیا در دولت یازدهم نیز ملاک الکترونیکی کردن خدمات دولت همان رویه سابق ارائه خدمات الکترونیکی بر بستر پورتال iran.ir خواهد بود، اظهار داشت: سرویس‌دهی پورتال ایران شامل خدمات الکترونیک بود اما آنچه اکنون مدنظر است خدمات دولت است. پورتال ایران تنها شامل خدمات الکترونیک بود و اکنون ساختارهای دولت مورد بازبینی قرار می‌گیرد، دولت الکترونیک بازآفرینی دولت است نه الکترونیکی کردن وضع موجود دولت. این تفاوت و رویکردی است که دنبال آن بودیم.

طبق انتظاری که می رفت هم اکنون تغییرات عمده ای در پورتال ایران دات آی آر مشاهده می شود.

در حال حاضر بخش خدمات الکترونیک که روزی مهم ترین بخش پورتال iran.ir محسوب می شد،به صورت کامل از صفحه اصلی پورتال حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این پورتال هم اکنون بیشتر به وب گاهی دسته چندم با موضوع شناساندن کشور ایران شبیه شده است و اخبار، اوقات شرعی، آب و هوا، پست الکترونیک، نقشه، تصاویر و ایران نما به بخش های اصلی این پورتال تبدیل شده اند.

جست وجویی در اینترنت نشان می دهد علیرغم خروج تمرکز پورتال iran.ir بر خدمات الکترونیک، اما پایگاه داده خدمات الکترونیک که در گذشته در این پورتال ارائه می شد همچنان به این پورتال مرتبط است و اگر کسی از ماهیت سابق این پورتال اطلاع داشته باشد با جست وجوی موضوعی در اینترنت می تواند به این بخش دسترسی یابد.

بنابراین با توجه به تغییر رویه پورتالی که قبلا قرار بود «درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران» باشد، بهتر است در تغییر عنوان نیز عِرق کاذب وجود نداشته باشد تا هدف اصلی که سهولت کار برای کاربران است تضییع نشود.

اگرچه تحقق دولت الکترونیک به زنجیره بزرگی از اقدامات وابسته است، اما همزمان با اصلاح روندهای کوچک و موجود نیز ضروری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">