ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«حریم خصوصی» فیلمی با محوریت تلگرام

| سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

«حریم شخصی» بدون تبلیغات گسترده این روزها با انتخاب سوژه‌ای که مخاطب عام با آن سر و کار دارد اثری قابل تامل در حوزه سینمای اجتماعی است.

به گزارش فارس، «حریم شخصی» اولین  ساخته احمد معظمی که به تازگی در سینماها اکران شده و بدون تبلیغات خیابانی گسترده و هیاهو -  که یکی از فیلم‌های اجتماعی این روزها از آن برخوردار شده - در روزهای اول نمایش با اقبال مواجه شد. حال باید دید اصلی ترین علت این تأثیرگذاری و انتخاب مخاطب در میان آثار اجتماعی چیست؟ فرم تازه فیلم؟ بازی متفاوت بازیگرانش؟ شیوه روایی خاص آن؟ یا شاید همه اینها؟

احمد معظمی  فیلمسازی است که آثار تلویزیونی موفقی را به ثبت رسانده است و مهارت خود را در ساخت فیلم بلند سینمایی و جذب مخاطب به اثبات رساند. برخی از آثار از ابتدا فیلمساز دست خود را برای مخاطب باز می کند و تمام اطلاعات را در ابتدای فیلم به مخاطب می‌دهد. در این نوع آثار نگاه داشتن مخاطب در سالن سینما هنر فیلمساز است که در این فیلم معظمی اینگونه عمل کرد ابتدا  اطلاعات را به مخاطب می‌دهد ، بعد با درایت مخاطب را تا پایان فیلم همراه می‌کند.  در نگاه اول شاید  مخاطب به این نتیجه برسد که  موضوع اصلی فیلم کشته شدن شخصیتی است که  رعنا آزادی‌ور بازی کرده است اما اینگونه نیست . فیلمساز به فضای مجازی و تاثیرات آن بر روی مخاطب توجه دارد. معظمی به این مهم توجه داشته که نشان دهد  یک پیام صوتی اشتباه تا چه حد می‌تواند شرایط زندگی افراد را تغییر دهد.

فیلم در بازه زمانی از یک شب تا صبح روایت می ‌شود و بیننده شاهد دگرگونی چند زندگی تنها در یک شبانه‌روز است و هشدار دهنده است. در فیلم «حریم شخصی» به نوعی همه مقصر هستند، یعنی همه در این فاجعه مسئولیت دارند. فیلم به لحاظ انتخاب سوژه که به تاثیر فضا مجازی و به خصوص تلگرام در زندگی انسان‌ها می‌پردازد، بسیار موفق عمل کرده است و سوژه این فیلم موضوعی است که این روزها عامه مردم با آن دست به گریبانند.از این لحاظ می‌توان مدعی شد که «حریم شخصی» برای مخاطبان فیلمی باورپذیر است که همین باورپذیری که در همه وجوه فیلم از فیلم‌نامه تا بازی‌ها شاهدش هستیم و از نقاط قوت اثر است.

نکته مهم دیگر این که معظمی درگیر فرم نشده و همین موجب شده «حریم شخصی» سردرگم نیست و با اینکه شیوه روابطش غیرخطی است، اما کارگردان به خوبی بر آغاز و پایان‌بندی اثرش مسلط است و گره‌های فیلم را آرام آرام و به درستی برای مخاطب آشکار می‌کند، به شیوه‌ای که در پایان فیلم دیگر سوالی در ذهن مخاطب وجود ندارد که او را سردرگم کند

فیلم به لحاظ شخصیت‌پردازی هم به خوبی عمل کرده است، بازیگران خوب انتخاب شده و سعی شده براساس درایت کارگردان بازی‌ها در یک سطح متعادل و مناسب قرار گیرد و یکسان‌سازی در این حوزه دیده می‌شود.

در کل می‌توان گفت که «حریم شخصی» فیلم قابل قبول و قابل تامل اجتماعی  است که در میان آثار اکران شده اجتماعی مخاطب خوبی را با تعداد محدود سینما در روزهای اولیه نمایش جذب کند و در این فصل در میان آثار اجتماعی اکران شده موفق عمل کند. 

  • ۹۶/۰۹/۲۸

تلگرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">