ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمله یک بدافزار به مراکز دولتی ایران

| يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای، از بازگشت یک بدافزار جاسوسی که در سال 2013 فعال شده بود خبر داد که ابن بدافزار سازمانهای دولتی را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز ماهر بر اساس هشدار آزمایشگاه امنیت کسپرسکی اعلام کرد: حملات بدافزار جاسوسی Miniduke دوباره بازگشته و طیف وسیعی از کاربران را هدف قرار داده است. این شرکت امنیتی حملات بدافزار Miniduke را در سال 2013 هشدار داده بود و در این حملات، دولت ها بیشتر قربانی این نرم افزار جاسوسی بودند.

Eugene Kaspersky بنیان گذار و مدیرعامل کسپرسکی در خصوص این بدافزار می گوید: ما از نویسندگان این بدافزار تعجب می کنیم که در دهه اول 2000 برای مدت زیادی در خاموشی بسر می بردند، سپس به یکباره فعال و عضو گروه های پیچیده از مجرمان سایبری دنیا شدند. نویسندگان این بدافزار قدیمی در گذشته در ایجاد بدافزارهای پیچیده بسیار موثر عمل می کردند ولی در حال حاضر مهارت های آنها در جنگ با sandboxهای پیشرفته ای هست که از اجرای اکسپلویت های مختلف و هدف قرار دادن سازمان ها و نهادهای دولتی و موسسات تحقیقاتی چندین کشور جلوگیری می کند.

ولی به تازگی به نظر می رسد زمان های بین فعالیت های مجدد این بدافزار کاهش یافته است، و از آخرین گزارش کسپرسکی در این خصوص تنها یک سال می گذرد.

اخیراً کسپرسکی خبرهایی را در مورد حملات جدید این بدافزار منتشر کرده و گمان می رود که این بدافزار Miniduke پیچیده تر و مورد استفاده سازمان های مجری قانون باشد.

در حال حاضر این بدافزار دارای یک backdoor جدید و قابلیت های بیشتری از Cosmicduke است.

محققان آزمایشگاه کسپرسکی دریافته اند که نوع قدیم بدافزار miniduke که از سال 2013 نصب شده هنوز در برخی کشورها فعال هستند و برخی موسسات و سازمان های دولتی را هدف قرار می دهند.

به علاوه پلتفرم جدید miniduke- Botgenstudio ممکن است نه تنها توسط هکرهای حملات هدفمند (APT) بکار گرفته شود بلکه توسط سازمان های مجری قانون و مجرمان معمولی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Botgenstudio برای ایجاد یک حمله سه جانبه جهت شناسایی، نفوذ و حملات متناوب بکار می رود. این نرم افزار به علت وجود ویژگی های غیرمنتظره، قربانیان غیرمنتظره نیز دارد.

اما دو احتمال در مورد این بدافزار وجود دارد. یکی آنکه پلتفرم بدافزار Botgenstudio که در Miniduke استفاده می شود به عنوان نرم افزارهای جاسوسی دولت ها مانند نرم افزار دسترسی از راه دور شرکت hacking team جهت استفاده قانونی بکار می رود؛ احتمال دیگر آن است که توسط گروه های زیرزمینی و کسب و کارهای مختلف جهت جاسوسی از رقیبان استفاده می شود.

  • ۹۳/۰۴/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">