ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمله یک تروجان باج‌گیر به ایرانی‌ها

| چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان نسبت به انتشار گونه جدیدی از باج افزار با نام کریپتولاکر (Cryptolocker) در شبکه های رایانه ای و اینترنتی ایران هشدار داد.

باج افزار (Ransomware) گونه ای از بدافزارهاست که دسترسی به سیستم را محدود کرده و برای برداشتن محدودیت درخواست باج می کند.

برخی از انواع آنها بر روی فایل های هارددیسک رمزگذاری انجام می دهند و برخی دیگر ممکن است به سادگی سیستم را قفل کنند و پیام هایی روی نمایشگر نشان دهند که از کاربر می خواهد مبالغی را واریز کنند.

قائم مقام مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باج افزار شناسایی شده علاوه بر قطع دسترسی کاربران به سیستم، داده های آنها را رمز کرده و برای رمزگشایی از آنها تقاضای باج می کند.

ˈمهدی بهروزیˈ افزود: با توجه به اینکه این بدافزار به طور خاص مستندات و فایل های صوتی و تصویری را هدف قرار می دهد پیش بینی می شود برای سازمان ها و بخش های اداری طراحی شده باشد.

وی اظهار کرد: سیستم عامل های ویندوز ایکس پی، ویستا، 2000، سون، سرور 2003 و سرور 2008 در معرض آلودگی به این بدافزار هستند.

وی با بیان اینکه این باج افزار با نام Trojan.Ransomcrypt.F یا Cryptolocker شناسایی شده و درحال گسترش است افزود: این بدافزار فایل های کاربران از جمله عکس ها، مستندات Office و فایل های صوتی و تصویری را رمزگذاری می کند.

این کارشناس اضافه کرد: سپس با فعال کردن یک شمارنده معکوس زمانی برای رمزگشایی از طریق پایگاه های پرداخت مانند بیتکوین (Bitcoin) و مانی پک (MoneyPak) تقاضای باج 300 دلاری می کند.

بهروزی تصریح کرد: در برخی مواردی با پرداخت مبلغ باج درخواست شده باز هم فایل های محدود شده به حالت اولیه بر نمی گردد و قابل دسترسی نیست.

وی گفت: طبق گزارش آزمایشگاه های تحلیل بدافزار، سطح گستردگی این باج افزار بیشتر در آمریکای شمالی، چین، روسیه، استرالیا و بخشی از اروپا است اما مواردی از آلودگی سیستمهای رایانه ای ایران نیز دیده شده است.

به گزارش ایرنا وی مسیر اصلی بهره برداری از این حمله را رایانامه هایی (email) دانست که دارای یک پیوست Trojan.Zbot بوده و پس از دریافت بدافزار Trojan.Ransomlock.F آن را با یک نام تصادفی در Documents and Setting نصب می کند.

بهروزی تاکید کرد: اگر رایانه به این بدافزار آلوده شود داده هایی که روی رایانه رمز گذاری شده اند دیگر قابل بازیابی نیستند.

وی برای پیشگیری از آلوده شدن به این بدافزار توصیه هایی را مطرح کرد از جمله اینکه رایا نامه هایی که به آن اطمینان ندارید را باز نکنید و فایل هایی را از آن دریافت نکنید.

قائم مقام مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین بر به روز نگه داشتن رایانه تاکید کرد و افزود: لازم است همه وصله های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده نصب شود.

وی همچنین توصیه کرد که از همه داده های مهم، نسخه پشتیبان تهیه و در محل امن ذخیره و از نصب افزونه ها و نرم افزار های کاربری نامطمئن خودداری شود.

  • ۹۲/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">