ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خداحافظی با ماینرها

| چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

صبا رضایی – اتریوم، دومین رمزارز بزرگ دنیا از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) مهاجرت کرد. به این ترتیب مصرف انرژی شبکه اتریوم تا ۹۹ درصد کاهش خواهد یافت.


یکی از ایرادات عمده‌ای که به رمزارزها گرفته می‌شود، مصرف انرژی بالای آنهاست. دلیل این مصرف انرژی عمدتا الگوریتم‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال برپایه الگوریتم اثبات کار یا Proof of Work است که انرژی زیادی مصرف می‌کند. اما سرانجام با اجرای ادغام (مرج) اتریوم این رمزارز به الگوریتم اثبات سهام یا مکانیسم اجماع (Proof of Stake) مهاجرت می‌کند. به این ترتیب دیگری خبری از استخراج اتریوم به روش پیشین نخواهد بود.
پیش از این کامپیوترهای قدرتمند در سراسر جهان با یکدیگر در حل پازل‌هایی پیچیده رقابت می‌کردند تا بتوانند اتریوم کسب کنند. این کامپیوترها معمولا از کارت‌های گرافیک قدرتمند استفاده می‌کردند که مصرف انرژی بالایی هم داشت. اما در الگوریتم جدید اثبات سهام، اتریوم به افرادی تعلق می‌گیرد که در شبکه سپرده‌گذار یا اعتبارسنج هستند.
مرج اتریوم برای اکثر فعالان این حوزه ظاهرا خبر خوبی محسوب می‌شود. کاهش مصرف انرژی شبکه از نظر محیط زیستی خبر بسیار خوبی است و می‌تواند به توسعه اتریوم و رمزارزهای دیگر بر بستر این شبکه هم کمک کند. با این‌حال گفته می‌شود کارمزدهای شبکه قرار نیست به این زودی کاهش یابد. احتمالا این کاهش مورد انتظار با آپدیت‌های آینده شبکه مثل dankharding و proto-danksharding رخ دهد.
در عوض مرج اتریوم خبر خوبی برای ماینرها نیست! با وجود سقوط ارزش ارزهای دیجیتال و افزایش سختی شبکه، ماینرهای اتریوم کماکان با کارت‌های گرافیک به استخراج این رمزارز مشغول بودند. از این پس اما دیگر این امکان وجود ندارد. به همین خاطر است که از چند ماه پیش سقوط قیمت کارت‌های گرافیک نیز آغاز شده است.
به این ترتیب مرج اتریوم همچنین خبر خوبی برای پی‌سی گیمرهاست؛ گیمرهایی که یک دو سالی است مجبور به خرید کارت‌های گرافیک با قیمت چندبرابری نسبت به قیمت رسمی‌ بودند.
اما حالا کارت‌های گرافیک سری ۳هزار انویدیا و ۶هزار ای‌ام‌دی حتی با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی‌در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند.
شروع مهاجرت از اثبات کار به اثبات سهام از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. اما مرحله آخر آن از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و در ۲۴ شهریور به پایان رسید. به این ترتیب و با اتمام آپگرید موسوم به «پاریس» بخش تکنیکال و فنی مرج اتریوم به پایان رسیده است.
بنیاد اتریوم اعتقاد دارد مرج اتریوم می‌تواند هزینه‌های انرژی این رمزارز را بیش از ۹۹ درصد کاهش دهد. جالب است بدانید مرج اتریوم از سال ۲۰۱۷ بارها به تعویق افتاده بود و حالا سرانجام اجرایی شده است.

 

اتریوم 2.0 اجتناب‌ناپذیر بود
کارشناسان معتقدند که اجرای اتریوم 2.0 اجتناب‌ناپذیر بوده و در غیر این صورت اتریوم روند نزولی قیمتی پیدا می‌کرد اما با این همه اتریوم نیز به دلیل ریزش بیت‌کوین، روند نزولی خواهد داشت.
کاوه مشتاق، کارشناس رمزارز به «عصر ارتباط» گفت: اتریوم 2 یک ضرورت بود و باید اجرایی می‌شد. در غیر این صورت اتریوم دچار افت قیمت شدید می‌شد.
او در خصوص تغییر اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام گفت: قبلا اتریوم اثبات کار بود اما قرار است با اجرایی شدن اتریوم 2 اثبات سهام شود. اکنون البته مخلوطی از اثبات سهام و اثبات کار است و دلیل آن این است که هنوز اتریوم 2 به طور کامل اجرایی نشده است.
مشتاق پیش‌بینی کرد که به دلیل ریزش بیت‌کوین، اتریوم نیز دچار روند کاهشی خواهد شد. به گفته او اتریوم برای نوسان‌گیری مناسب است اما کاربران باید به این نکته توجه کنند که اتریوم احتمالا تا یک ماه آینده ریزش خواهد داشت.
او در خصوص کاردانو گفت: هاردفورک واسیل کاردانو نیز از خبرهایی است که این روزها منتشر شده و بسیار داغ است. قیمت کاردانو نسبت به دیگر رمزارزها کمتر ریزش داشته است. اکنون برای خرید مناسب است اما بعد از هاردفورک واسیل این رمزارز نیز ریزش خواهد داشت.

 

خداحافظی با ماینرها
شبکه اتریوم درنهایت با تغییر الگوریتم استخراج رمزارز خود یعنی همان مرج یا ادغام، بزرگ‌ترین رویداد تاریخ رمزارزها را به نام خود زد تا میزان مصرف انرژی حین استخراج را تا حدود 99.5 درصد کاهش دهد.
با تولد اتریوم 2.0 ماینرها برای استخراج اتریوم دیگر نیازی به سیستم‌های کامپیوتری با گرافیک گران قیمت نخواهند داشت و تغییراتی در این شبکه رخ داده است.
احتمالا شما هم در چند وقت گذشته، با اخبار مربوط به ادغام شبکه اتریوم روبه‌رو شده‌اید. در این فرایند، الگوریتم استخراج رمزارز اتریوم از مدل استخراج اثبات کار (PoW) به مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) تغییر خواهد کرد، اما این تغییر چه تاثیری خواهد داشت؟
مهم‌ترین نکته درباره مرج اتریوم که اکنون نهایی شده، به مصرف انرژی مربوط می‌شود. در واقع پس از ادغام شبکه اتریوم، مصرف انرژی تا 99 درصد کاهش پیدا می‌کند، زیرا ماینرها برای استخراج اتریوم دیگر نیازی به سیستم‌های کامپیوتری با گرافیک گران قیمت نخواهند داشت.
این نکته، آن هم در زمانی که بازار کریپتو به دلیل مصرف انرژی بسیار زیاد، با انتقادات بسیاری مواجه شده، یک مزیت مهم محسوب می‌شود.
مدل اثبات سهام یا Proof of Stake (به اختصار PoS)، نوعی الگورتیم استخراج رمزارز در سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین است که در آن ماینرهای می‌توانند با توجه به تعداد کوین‌هایی که در آن شبکه نگهداری می‌کنند، تراکنش‌هایی را تایید کنند.
به بیان ساده، با وجود این الگوریتم، مصرف انرژی مربوط به استخراج اتریوم به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و این روش جدید دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

 

مشکلات جدید اتریوم
بر اساس گزارش‌ها البته گفته می‌شود مرج اتریوم با مشکل روبه‌رو خواهد شد زیرا به نظر می‌رسد الگوی سر و شانه در نمودار روزانه خود ایجاد می‌کند. افزایش فشار فروش که اتریوم را به کمتر از ۱۵۰۰ دلار می‌رساند، احتمالا این شکل‌گیری نزولی را تایید می‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است اصلاح ۳۰ درصدی به هزار دلار ایجاد شود.
اتریوم برای بی‌اعتبار کردن این روند نزولی باید یک چرخش یو شکل انجام دهد و یک بسته روزانه بالای ۱۸۰۰ دلار ثبت کند تا احتمالا قدرت پیشروی به سمت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در ۲۱۰۰ دلار را به دست آورد. با توجه به میزان پیش‌بینی در نزدیک به زمان ادغام، می‌توان انتظار افزایش نوسانات را داشت.

 

اتریوم 2 چیست؟
اتریوم 2 به‌روزرسانی شبکه Ethereum است، که وعده بهبودهای قابل توجهی در عملکرد و تجربه شبکه را داده است. برخی از مهم‌ترین این آپدیت‌ها شامل استفاده از سیستم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake)، زنجیره‌های شارد (Shard Chains) و یک بلاک‌چین در قلب این شبکه به نام بیکن چین (Beacon Chain) هستند. تمام‌ این موارد و ویژگی‌های دیگر، در یک نقشه راه به‌طور دقیق برنامه‌ریزی شده است. اما این تنها نوک کوه یخ اتریوم ۲ است.
از زمان عرضه اتریوم، توسعه فناوری‌های جدید در قالب برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) و دیگر بلاک‌چین‌ها بسیار گسترش یافته است. از همه مهم‌تر، بسیاری از این تکنولوژی‌ها روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند.
مثلا بخش قابل توجهی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) روی Ethereum اجرا می‌شوند.
اما متاسفانه، مشکلات مقیاس‌پذیری ظهور کردند. با افزایش تعداد تراکنش‌های روی شبکه اتریوم، هزینه انجام این تراکنش‌ها (که به صورت کارمزد Gas پرداخت می‌شود) نیز بیشتر شد، که شلوغی و توان عملیاتی کمتری را در پی داشت.
اگر قرار باشد Ethereum به پلتفرم پیشگام نسل بعدی اینترنت تبدیل شود، اقتصاد آن نیز باید منطقی باشد. در غیر این صورت، استفاده از آن غیرممکن خواهد بود.
به همین دلیل اتریوم 2 ظهور کرد. آپدیت‌های این شبکه جدید قرار است در درجه اول به مشکل مقیاس‌پذیری بپردازد. این بهبودها، تضادی در برابر ورژن فعلی Ethereum ایجاد خواهند کرد که همگی آنها در یک نقشه راه برنامه‌ریزی‌شده مشخص است.

 

اتریوم 2 قابل استخراج است؟
الگوی اثبات کار، روش اتریوم و بسیاری از دیگر بلاک‌چین‌ها برای تامین امنیت و به‌روزرسانی شبکه از طریق پرداخت پاداش به ماینرها برای تولید و تایید بلاک‌ها در بلاک‌چین است. متاسفانه، با گسترش شبکه و تقاضای رو به رشد قدرت محاسباتی، PoW مقیاس‌پذیر نیست.
اما اثبات سهام از طریق جایگزین کردن قدرت محاسبات با «پوست در بازی» (Skin in The Game) به معنای «در سود و زیان کاری شریک بودن»، این مشکل را رفع می‌کند. در واقع، مثلا تا زمانی که حداقل 32 واحد رمزارز ETH داشته باشید، می‌توانید آن را «استیک یا سهام‌گذاری» کرده و به یک اعتبارسنج در شبکه تبدیل شوید که کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت خواهید کرد.
بنابراین برخلاف الگوی اثبات کار مانند بیت‌کوین که ماینرها با تجهیزات سخت‌افزاری خاص به ماین کردن رمزارز BTC می‌پردازند، در الگوی اثبات کار مانند اتریوم 2 چیزی به نام ماینر و ماینینگ وجود ندارد و استیکرها یا همان سهام‌گذاران، با استیک کردن ارز دیجیتال ETH خود به اعتبارسنج در شبکه تبدیل شده و کار تولید و تایید بلاک‌ها را انجام می‌دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">