ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خریدوفروش آزادانه رمزارزها در سایت دیوار

| دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

آگهی‌های زیادی در حوزه رمزارزها در سایت‌های دیوار و شیپور ثبت شده‌اند؛ از خرید و فروش گرفته تا تعویض خانه و هتل با بیت‌کوین؛ برخی آگهی‌دهندگان می‌گویند فعالیت آنها در حوزه معاملات رمزارزی زیر نظر بانک مرکزی و است و سایت‌شان ای‌نماد دارد، اما کارشناسان معتقدند باید به چنین ادعاهایی، با احتیاط نگاه کرد.

قیمت بیت‌کوین در مدت اخیر با نوساناتی همراه بوده است، اما بسیاری از کارشناسان به روند صعودی آن خوشبین هستند. ارزش بیت‌کوین این روزها، در آستانه ورود به کانال 13 هزار دلاری قرار دارد. البته در روزهای گذشته، گاه این مرز را نیز رد کرده ولی دوباره به کانال 12 هزار دلاری بازگشته است.

برخی فعالان این حوزه معتقدند، هر چند حجم بازار خرید و فروش رمزارز در ایران مشخص نیست، اما در مدت اخیر اقبال به آن افزایش یافته است. جستجو در پلتفرم‌های انتشار آگهی آنلاین نیز تعداد زیادی آگهی خرید و فروش انواع رمزارزها، به ویژه بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

البته آگهی‌ها، فقط هم به خرید و فروش اختصاص ندارند و موضوعات آنها متنوع است. برای مثال در سایت دیوار، کاربران در حوزه ارائه آموزش و بسته‌های آموزشی، مزرعه استخراج رمزارز، فروش کیف پول، سیگنال‌دهی، بازاریابی، فروش سایت صرافی ارز دیجیتال، ساخت ارز دیجیتال اختصاصی(کوین) یا وام‌دهی با پشتوانه ارز دیجیتال، اعلام آمادگی کرده‌اند.

در شایت شیپور نیز آگهی‌هایی در مورد آموزش، مشاوره برای چگونگی خرید و فروش و استخراج ارز دیجیتال، طراحی سایت خرید، فروش سرور مجازی، قفسه‌های کارکرده راک، ماینر، سکه بیت‌کوین تزئینی و اکانت بیت‌کوین و همچنین تعویض ملک مسکونی یا هتل با بیت‌کوین، دیده می‌شود.


از سیگنال‌دهی تضمینی تا ارائه بیت‌کوین رایگان

سیگنال‌دهی از جمله موضوعاتی است که در میان آگهی‌ها در چند مورد دیده می‌شود؛ برای مثال در یکی از آگهی‌ها، وعده ارائه سیگنال صد در صد تضمینی داده شده است. هر چند در سایتی که آدرس آن در آگهی درج شده، موضع متفاوتی دیده می‌شود؛ در سایت تاکید شده است که این مجموعه، مسئولیتی در برابر زیان احتمالی کاربران ندارد.

در برخی آگهی‌ها به امکان دریافت بیت‌کوین رایگان اشاره شده است. در پیگیری خبرنگار تجارت‌نیوز از کاربر یکی از این آگهی‌ها، او در پاسخ به این پرسش که چرا مجموعه‌ای باید محصول رایگان به افراد بدهد، مدعی شد که سایت ارائه‌دهنده این رمزارزها، در برنامه خود از آگهی استفاده می‌کند و درآمد آن از همین راه است.


اجاره مزرعه و فروش کیف پول

مشاوره برای راه‌اندازی مزرعه یا فارم استخراج رمزارز، طراحی آن و فروش یا اجازه مزرعه نیز از دیگر تبلیغات مندرج در سایت‌های انتشار آگهی است. برای مثال کاربری در دیوار، یک فارم ماینینگ را به قیمت 280 میلیون تومان به فروش می‌رساند. کاربری نیز در شیپور، مزرعه‌ای را با 80 میلیون تومان اجاره و 300 میلیون تومان رهن در اختیار افراد قرار می‌دهد.

فروش کیف پول هم در میان آگهی‌ها دیده می‌شود که برخی استفاده شده و برخی نو هستند. برای مثال کاربری یک کیف پول «در حد نو» را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌کند. در میان محصولات آکبند هم قیمت‌های متفاوتی دیده می‌شود؛ هم دو میلیون و 500 تومانی و هم پنج میلیون تومانی.


انواع آگهی‌های خرید و فروش

بیشتر آگهی‌ها، به ویژه در سایت دیوار، به خرید و فروش رمز ارزها اختصاص دارند. کاربرانی که در این حوزه فعالند، بعضی می‌خرند یا می‌فروشند و گروهی، هم خریدارند و هم فروشنده؛ در هر دو دسته افرادی فقط در حجم کم فعالیت می‌کنند و برخی محدودیتی ذکر نکرده‌اند. تعدادی از آگهی‌ها نیز مخصوص یک نوع خاص از رمزارزها، مانند بیت‌کوین یا اتریوم هستند و برخی به انواع مختلف آنها اشاره دارند.

آگهی‌دهندگان، یا به صورت شخصی در این حوزه فعالند یا ادعا می‌کنند که به یک صرافی مرتبط هستند؛ البته در سایت آنها معمولا نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای‌نماد که مخصوص کسب و کارهای مجازی است دیده نمی‌شود. بعضی کاربران در آگهی خود اشاره کرده‌اند که هم، امکان خرید و فروش حضوری وجود دارد و هم تلفنی و آنلاین و برخی فقط به حالت غیرحضوری اشاره کرده‌اند.


زیر نظربانک مرکزی هستیم

خبرنگار ما  به عنوان شخصی که قصد دارد برای نخستین بار خرید رمزارز انجام دهد، با تعدادی از آگهی‌دهندگان فروشنده در سایت‌های دیوار و شیپور تماس گرفت.

یکی از آنها در پاسخ به این پرسش که چقدر سرمایه اولیه برای خرید رمزارزهای معروف لازم است گفت که این مبلغ در مورد اتریوم می‌تواند حداقل دو میلیون و برای بیت‌کوین حداقل پنج میلیون تومان باشد. به گفته این فرد، خرید از طریق سایت یا اپلیکیشن مجموعه امکان‌پذیر است.

او مدعی بود سایت آنها ای‌نماد دارد و زیرنظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند؛ این ادعا در حالی است که هنوز قانونی در مورد خرید و فروش رمزارزها در کشور وجود ندارد و بانک مرکزی نیز مجوزی برای این موضوع صادر نکرده است.


صرافی هستیم/ ای‌نماد داریم

در تماس خبرنگارما  با یکی از سایت‌های آگهی‌دهنده نیز، اپراتور مجموعه گفت که میزان سرمایه اولیه به خواسته خود فرد بستگی دارد و با 100 هزار تومان نیز می‌توان کار را آغاز کرد؛ هر چند که با توجه به قیمت بیش از 300 میلیون تومانی هر بیت‌کوین، حداقل سرمایه یک میلیون تومانی لازم است.

او قیمت کیف پول را سه تا چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت که تهیه آن برای خرید مبالغ بالای بیت‌کوین، توصیه می‌شود؛ برای خریدهای کوچک نام کاربری و رمز عبور کفایت می‌کند.

سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک نداشت اما اپراتور ادعا کرد که این مجموعه یک صرافی ثبت شده است و امکان خرید حضوری نیز وجود دارد.

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان نیز سرمایه اولیه را کاملا دل‌خواه فرد دانست و گفت که خریدار می‌تواند، کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای نگهداری رمزارز خود تهیه کند. این فرد ادعا کرد که سایت آنها ای‌نماد دارد و خرید از آن، هم به صورت آنلاین امکان‌پذیر است و هم حضوری.


صرافی‌ها مطمئن‌ترند

آخرین کاربری که خبرنگار تجارت‌نیوز با او تماس گرفت، با اینکه خودش، فروشنده شخصی رمزارز بود، توصیه کرد خرید از صرافی‌ها مطمئن‌تر است. به گفته او، تنها نکته قابل توجه این است که صرافی‌ها، هنگام خرید دلار را گران‌تر و در زمان فروش ‌آن را ارزان‌تر حساب می‌کنند تا از این طریق سود بیشتری به دست آورند.

این شخص البته تاکید داشت که برای ورود به بازار خرید و فروش رمرارز فرد باید حرفه‌ای باشد؛ در غیر این صورت ممکن است ضرر کند. به گفته او، افراد غیرحرفه‌ای بهتر است مقداری رمزارز را از صرافی‌های مطمئن خریداری و آن را نگهداری کنند؛ در واقع نگاهی درازمدت به سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشند.


توصیه‌های برای خرید رمزارز به غیرحرفه‌ای‌ها

اما تا چه حد می‌توان به آگهی‌های فروش رمزارز در دیوار و شیپور اعتماد کرد؟ به اعتقاد سعید خوشبخت، کارشناس حوزه بلاک‌چین،به طور کلی کسب اطمینان و اعتماد در این حوزه سخت است؛ به همین دلیل توصیه نمی‌شود که اشخاص غیرحرفه‌ای از افراد غربیه خرید کنند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افرادی که تازه می‌خواهند وارد این حوزه شوند، بهتر است خرید رمزارز را از طریق پلتفرم‌های معتبر آنلاین و صرافی‌های مشهور انجام دهند یا با اشخاصی که آنها را می‌شناسند، معامله کنند.


اشراف کامل به فرایند معامله

مدیرعامل شرکت آریاتک افزود: اگر افراد قصد دارند رمزارزها از هر روشی غیر از وبسایت‌های معتبر آنلاین خریداری کنند، به ویژه اگر طرف معامله شخص باشد، باید قبل از ورود به معامله، اشراف کاملی نسبت به فرایند فناورانه خرید و فروش پیدا کنند.

به گفته خوشبخت مباحثی مانند تعریف کیف پول و چگونگی تهیه آن و همچنین نحوه کسب اطمینان از اتمام تراکنش و انتقال رمزارز به کیف پول، در این زمینه بسیار مهم هستند.

او ادامه داد: اشخاص نباید منتظر باشند که این مباحث را فروشنده به آنها آموزش دهد؛ خود خریداران باید مطالعه کافی را روی موضوع انجام دهند و با تسلط وارد معامله شوند.

این کارشناس حوزه بلاک‌چین همچنین به افراد توصیه کرد که در مورد محل قرار مطمئن باشند، ترجیحا تنها نروند، در اولین معامله ارقام سنگین را پرداخت نکنند و اسناد قابل ارائه‌ای را در اختیار داشته باشند که چنین معامله‌ای انجام شده است.


به رایگان‌ها اطمینان نکنید

خوشبخت گفت: سایت‌های فعال در حوزه خرید و فروش رمزارز نمی‌توانند نماد الکترونیک داشته باشند و ای‌نماد به آنها داده نمی‌شود، به همین دلیل افراد باید با احتیاط بیشتری وارد چنین معاملاتی شوند.

او بیان کرد: ارزهایی مانند کیو کلاهبرداری هستند و تاکنون تعداد زیادی پروژه کلاهبردارانه در این اکوسیستم اجرا شده است؛ آنها معمولا با وعده رایگان بودن ارائه می‌شوند که افراد به همین دلیل باید به موضوع شک کنند، چرا که در نهایت ارائه‌کنندگان، انتفاعی از این موضوع می‌برند و ممکن است زمان آن که رسید، پشیمانی به دنبال داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">