ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خودران‌ها به خیابان می‌آیند؛ خیلی زود

| شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

سال 2009 گوگل پروژه ساخت خودروی بدون راننده را شروع کرد و از آن موقع تا کنون، ما همچنان در حسرت نشستن دست به سینه و حتی خوابیدن و کتاب خواندن و با گوشی بازی کردن در خودرو مانده ایم. اما با توجه به اتفاقات اخیر و صحبت هایی که از این ور و آن ور شنیده می شود، گویا به زودی آرزوی مان به حقیقت می پیوندد.
فناوران- از زمانی که گوگل واژه خودروی بدون راننده (که ما به آن خودران می گوییم) را در دهان غول های فناوری انداخته است، بسیاری از شرکت ها چه در حوزه فناوری و چه در حوزه خودروسازی به فکر ساخت همچنین خودرویی افتاده اند. تسلا در این زمینه با کمپانی خودروسازی هوندا همکاری دارد و اخیرا شنیده شده که اوبر نیز قرار است با شرکت فیات کرایسلر، قراردادی در این رابطه به امضا برساند.
اما فناوری هایی که هم اکنون در اختیار مهندسان گوگل است و از آنها در خودروهای بدون راننده این شرکت استفاده می شود، توانسته است در طی چند سال اخیر، اصلاحات گسترده ای را به خود ببیند و به نوعی چراغ سبز اولیه را از نهادهای صادرکننده مجوز برای ورود این خودروها به خیابان های آمریکا کسب کند.
در همین رابطه، به تازگی اریک اشمیت، رییس هیات مدیره کمپانی آلفابت، در پاسخ به سوالی در خصوص زمان ورود اتومبیل های خودران این شرکت به خیابان ها و استفاده از آنها به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل اصلی مردم، گفت: هنوز نمی توان اظهار نظر کرد که این فناوری تا چه مرحله ای توسعه خواهد یافت یا چه زمانی آماده استفاده خواهد شد، اما باید اقرار کرد که فاصله چندانی تا تحقق این خواسته در پیش نداریم.
با این حال، اریک اشمیت آینده روشنی را پیش روی این خودروها می بیند و امیدوار است که با رفع موانع، بتوان شاهد استفاده عموم از این خودروها برای حمل و نقل و جابه جایی های شهری و برون شهری بود.
وی افزود: این خودروها ظرف چند سال آینده و نه دهه های آینده، آماده خدمت رسانی به شما خواهند شد که البته باز هم این زمان به مقررات و قوانین وضع شده از سوی نهادهای مسوول بستگی خواهد داشت.

 

21 میلیون خودران تا سال 2035
سازمان تحلیلگر IHS اخیرا تخمین خود را در خصوص تعداد خودروهای بدون راننده که در آینده در دنیا در تردد خواهند بود، تغییر داد. در ماه ژانویه 2014، این سازمان پیش بینی کرده بود که تا سال 2035 تعداد 11/8 میلیون خودران به فروش خواهد رسید. اما به لطف افزایش تحقیقات و پیشرفت در زمینه فناوری این خودروها توسط کمپانی های خودروساز و فناوری، IHS پیش بینی می کند که حدود 21 میلیون خودران تا سال 2035 در سراسر جهان به فروش برسد؛ این پیش بینی تقریبا دو برابر پیش بینی قبلی این سازمان است.
IHS پیش بینی کرده است که آمریکا تا سال 2020 و با تردد چندین هزار خودروی خودران در خیابان هایش پیشرو کاربرد این فناوری خواهد بود. تعداد این خودروها در آمریکا تا سال 2035 به 5/4 میلیون خواهد رسید.
در این پیش بینی IHS گفته است که ژاپن تا پیش از المپیک 2020 در توکیو این فناوری را به طور کامل با سیستم حمل ونقل خود هماهنگ خواهد کرد.
البته با وجودی که آمریکا و ژاپن راه را برای ورود خودروهای بدون راننده به خیابان ها هموار می کنند، پیش بینی می شود که چین شاهد حضور بیشترین تعداد این خودروها در خیابان های این کشور باشد. IHS تعداد 7/5 میلیون خودران را تا سال 2035 برای کشور چین پیش بینی کرده است.
اروپای غربی و شرقی نیز در مجموع 4/5 میلیون خودروی بدون راننده را تا سال 2035 در خود جای خواهند داد. خاورمیانه و آفریقا تردد یک میلیون خودروی خودرام را تا این تاریخ شاهد خواهند بود.

 

نخستین بیمه خودران
همزمان با نزدیک شدن به تردد خودروهایی که خودشان رانندگی می کنند در خیابان ها و جاده های عمومی و با بالاتر رفتن هوشمندی خودروهای امروزی، این سوال فلسفی-قانونی مطرح شد که در صورت بروز یک حادثه که در آن خودرویی در حال رانندگی خودکار باشد، مسوول چه کسی خواهد بود؟ آیا می توان خودرو را جریمه یا زندانی کرد؟ آیا صاحب خودرو یا راننده آن مقصر است؟
در همین راستا، یک شرکت بریتانیایی نخستین بیمه برای خودروهای بدون راننده را به بازار معرفی کرده است. از آنجا که در دنیای امروز بسیاری از جرایم رانندگی با مجازات های سخت و زندان همراه هستند، پاسخ سریع و قاطعی برای این سوالات وجود ندارد اما شرکت بیمه «آدریان فلوکس» که یک شرکت بیمه شناخته شده در بریتانیاست، بیمه ای برای این خودروها طراحی و اعلام کرده که به اعتماد مردم به این وسایل نقلیه کمک می کند و از سوی دیگر برخی خسارات احتمالی را پوشش خواهد داد.
این بیمه در چهار زمینه مختلف خسارت ها را تقبل خواهد کرد. زمینه نخست وقتی است که تا 24 ساعت پس از اعلام یک به روزرسانی نرم افزاری، خودرو دچار حادثه شود و این به روزرسانی روی آن انجام نشده باشد. حالت بعدی وقتی است که خودرو هک شده باشد و از راه دور و ناشناس رانده شود.

حالت های بعدی هم شامل زمانی است که کلیه سیستم های نرم افزاری خودرو دچار مشکل شود و البته خسارت های مالک خودرو برای دریافت نکردن به روزرسانی های نرم افزاری هم در بیمه دیده شده است. این بیمه در شرایطی که شرکت ولوو قول خودروهای بدون احتمال تصادف جدی تا سال 2020 را داده است، گوگل سرمایه کلانی را برای ساخت هوشمندترین خودروی بدون تصادف و راننده جهان صرف می کند و تسلا هم تاکنون مدل های مختلفی از خودروهای نیمه خودکار را روانه جاده کرده، نوعی آینده نگری و نیاز سال های بعد به حساب می آید که قانونگذاران را تشویق به باز کردن راه ها و مردم را به سوی استفاده از وسایل ایمن تر هدایت می کند.(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۳/۲۲

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">