ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

داستان محاسبه ایرانسل از دقیقه به ثانیه چه شد؟!

| سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۸۶، ۰۴:۳۹ ب.ظ | ۶ نظر

این روزها حرف و حدیث‌های بسیاری درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی تعرفه‌ی مکالمات تلفن همراه ازجمله تبدیل صورت‌حساب‌های مشترکان ایرانسل از دقیقه به ثانیه یا محاسبه‌ی تماس از اپراتور اول با ایرانسل به مبلغ 760 ریال مطرح شده و همچنان مشخص نیست که تکلیف مشترکان این اپراتورها چیست، سرانجام مبنای محاسبه‌ی هزینه‌ی مشترکان چه زمانی از دقیقه به ثانیه تبدیل خواهد شد و تکلیف سایر مسائل مانند میزان تعرفه‌ها چه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - درباره‌ی این‌ که رییس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده که شرکت ارتباطات سیار در محاسبه‌ی تعرفه‌ها به جای آن‌ که مکالمات تماس از MCI با ایرانسل را 447 ریال محاسبه کند، 760 ریال محاسبه کرده است، تصریح کرد: تعرفه‌ی مکالمات شرکت ارتباطات سیار براساس مصوبه‌ی شورای اقتصاد است؛ بر اساس این مصوبه از سال 82 تعرفه‌ی یک تماس از تلفن همراه به تلفن همراه، تلفن همراه به ثابت در شهرها 10 پالس و در بین شهری نیز 17 پالس محاسبه می‌شود. بنابراین تعرفه‌ای که از مشترکان گرفته می‌شود اعم از ایرانسل و تالیا براساس مصوبه‌ی شورای اقتصاد است.

او افزود: در مورد تعرفه‌های تماس از MCI به ایرانسل که دقیقه‌ای 760 ریال محاسبه می‌شود تخلفی رخ نداده است؛ چراکه اولا باید سازمان تنظیم مقررات مشخص کند چه مبلغی را باید اخذ کنیم و ثانیا ایرانسل باید مشخص کند که تلفن همراه آن در کدام یک از شهرها کار می‌کند. از این رو تلفن همراه ارتباطات سیار براساس کد مشخص است؛ به طور مثال 0912 برای استان تهران و 0913 برای استان اصفهان و تعرفه‌ی بین شهری نیز بر مبنای این‌ کدها محاسبه می‌شود؛ اما ایرانسل به دلیل این‌ که تعرفه‌های آن به صورت یکپارچه و فلت است و هزینه‌ی مشخص دریافت می‌کند، مشخص نیست تلفن همراه در کدام نقطه کار می‌کند.

او ادامه داد: از این رو در حال حاضر اگر شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار تعرفه‌ای کمتر از تعرفه‌ی تعیین شده از مشترکان اخذ کند، باید قطعا پاسخگوی سازمان‌های نظارتی باشد.

وی درباره‌ی این ‌که آیا سازمان تنظیم مقررات این امر را به شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است، گفت: اگر سازمان تنظیم مقررات هم ابلاغ کند، تا زمانی که مشخص نشود تلفن همراه ایرانسل در کدام نقاط کار می‌کند و قراردادی با ایرانسل امضا نکنیم، نمی‌توان تعرفه‌ی شهری و بین شهری آن را مشخص کرد. بنابراین این امر در صورتی اجرا خواهد شد که ایرانسل مشخص کند جای تلفن همراه آن کجاست.

به گزارش ایسنا از سوی دیگر نحوه‌ی محاسبه‌ی تعرفه‌ی مکالمات اپراتورها برحسب دقیقه یا ثانیه امری است که هر اپراتوری برحسب شرایط خود می‌تواند یکی از این روش‌ها را برای سیستم بیلینگ خود در نظر بگیرد! بر این اساس به گفته‌ی مسوولان امر در قرارداد لیسانس اپراتور دوم نحوه‌ی محاسبه‌ی صورت‌حساب‌های مشترکان براساس دقیقه در نظر گرفته شده است، اما آنچه مهم است، اینکه آیا هر اپراتوری نباید چگونگی ارایه‌ی خدمات خود و نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌ی آن‌ها را از قبل به اطلاع مشترکانش برساند؟

مسوولان ایرانسل عنوان می‌کنند این امر در صورت‌حساب‌های مشترکان ذکر شده و حتی در وب‌سایت رسمی ایرانسل آمده است که این اپراتور مکالمات زیر یک دقیقه را یک دقیقه‌ی کامل محاسبه می‌کند! اما با توجه به این که مشترکان ایرانسل گله‌مندی خود را از این مساله ابراز می‌کردند و این امر را غیر عادلانه می‌دانستند، در حدود چند ماه پیش محمود خسروی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی علت این مساله تاکید کرد: اپراتور دوم تلفن همراه باید صورت‌حساب‌های مشترکان خود را به‌جای دقیقه، بر مبنای ثانیه محاسبه کند.

به‌گفته‌ی وی در این خصوص نظراتی از مشترکان در رابطه با صورت‌حساب‌هایی که برای آن‌ها صادر شده منعکس شده است و این سازمان نیز نظر قطعی خود را اعلام کرد‌ه ‌است.

اما علیرضا قلمبر دزفولی - مدیرعامل ایرانسل - در همین زمان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا تعرفه‌ی مکالمات ایرانسل برحسب دقیقه است، عنوان کرده بود: هر یک از اپراتورها بر اساس رویکردی که دارند از سیستم بیلینگ - صورت‌حساب‌گیری - برحسب دقیقه یا ثانیه برای محاسبه‌ی تعرفه‌های خود استفاده می‌کنند و این امر به شکل‌های مختلف انجام می‌شود.

او گفته بود: اپراتور دوم تلفن همراه در ابتدا، محاسبه‌ی تعرفه‌های خود را برحسب دقیقه قرار داد؛ چراکه باید کار واگذاری سیم‌کارت‌ها‌ی این اپراتور آغاز می‌شد، از این رو برای آن که سیستم بیلینگ ایرانسل برحسب ثانیه تنظیم شود، به زمان بیش‌تری نیاز داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در حال آماده‌سازی سیستم بیلینگ اپراتور دوم برای محاسبه‌ی تعرفه‌ها بر حسب ثانیه هستیم، گفت: درتلاشیم با برنامه‌ریزی‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم بیلینگ ایرانسل را از دقیقه‌ به ثانیه تبدیل کنیم، تا به‌زودی بتوانیم محاسبه‌ی تعرفه‌ها را مانند اپراتور اول بر حسب ثانیه قرار دهیم که این امر به محض آماده شدن در محاسبه‌ی صورت‌حساب‌های مشترکان انجام می‌گیرد.

اما با گذشت چند ماه و با آماده شدن سیستم بیلینگ ایرانسل از این تغییرات خبری نشد تا اینکه چندی پیش رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهلت 48 ساعته‌ به شرکت ایرانسل برای ثانیه‌یی محاسبه کردن مکالمات مشترکان خبر داد و عنوان کرد: در صورت عمل نکردن این اپراتور به تعهدات خود از پوشش دادن دیگر شهرها توسط ایرانسل جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ همزمان با اخطار سازمان تنظیم مقررات به ایرانسل، مدیرعامل این شرکت به خبرنگار ایسنا گفت که تاییدیه‌ای از سوی سازمان تنظیم مقررات برای تبدیل سیستم بیلینگ ایرانسل از دقیقه به ثانیه به آن‌ها ارسال نشده است؛ اما به محض این که این تاییدیه ارسال شود، همزمان این تغییر در سیستم بیلینگ ایرانسل انجام خواهد شد.

قلمبر دزفولی همچنین گفته بود که تغییرات نرم‌افزاری برای تبدیل بیلینگ ایرانسل از دقیقه به ثانیه از اسفندماه سال گذشته انجام شد و در نیمه‌ی این ماه نیز طرح تبدیل سیستم بیلینگ از دقیقه به ثانیه نیز به سازمان تنظیم مقررات ارسال شد و انتظارمان این بود که این امر بلافاصله از سوی این سازمان تایید شود.

او همچنین درباره‌ی این که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده ایرانسل باید هزینه‌ی مشترکان را از ابتدا که سیستم بیلینگ بر اساس دقیقه بود، بر حسب ثانیه حساب کند و باقی آن را به مشترکان بازگرداند، گفت: این موارد تماما در قرارداد لیسانس دیده شده است؛ بنابراین آنچه سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌کند، باید بر اساس آن باشد که در این صورت این اپراتور به آن تمکین خواهد کرد.

این بگو و مگوها در همین جا باقی نماند و وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز در این باره اعلام نظر کرده و تاکید کرد: مکالمات مشترکان باید ثانیه‌یی حساب شود؛ تا مبلغ اولیه اعلام شده‌ی اپراتورها تحقق یابد و در این زمینه به شرکت ایرانسل تذکر داده شد تا خدمات خود را شفاف به مردم ارایه دهد.

محمد سلیمانی با بیان این که موضوع ثانیه‌یی حساب شدن مکالمات بارها به شرکت ایرانسل اعلام شده است، اظهار کرد: براساس قانون و طبق پروانه و مقررات‌، همه اپراتورهای درون کشور باید حتما خدمات خود را بر اساس ثانیه به مردم ارایه کنند و اگر اپراتوری خدمات خود را دقیقه‌یی حساب کند، یقینا20 درصد اضافه‌تر از مشترکانش دریافت می‌کند.

او دقیقه‌یی حساب شدن مکالمات مشترکان ایرانسل را یکی از مشکلات وزارت ارتباطات با ایرانسل در نیمه دوم سال گذشته بیان کرد و افزود: براساس شکایاتی که در خصوص شفاف نبودن خدمات از ایرانسل شده است‌، این شرکت باید نوع خدمات ارایه شده خود را در فیش مکالمات مشتری به صورت شفاف اعلام کند.

وی همچنین گفت: این حق مشتری است که بداند چه خدماتی با چه قیمتی و در چه مدت زمانی دریافت کرده است و هیچ خدماتی نباید مبهم و مخفی باشد.

از سوی دیگر اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرده تعرفه‌های متنوع را برای مشترکانش در نظر گرفته است؛ به طوری که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این‌باره به ایسنا گفت: در ابتدای شروع به کار ایرانسل و واگذاری سیم‌کارت‌ها به دلیل محدود بودن شبکه‌ تعرفه‌ی‌ 9/49 تومان اعمال شد، اما به آن‌ها اعلام کردیم که بعد از گسترش شبکه خود می‌توانند پیشنهاد افزایش آن را داشته باشند؛ البته آن‌ها مجاز به افزایش تعرفه و محاسبه آن به مبلغ ‌20 درصد بالاتر از تعرفه‌ی موثر اپراتور اول‌اند.

خسروی عنوان کرد: اپراتور دوم تلفن همراه قصد افزایش تعرفه را برای مشترکان ایرانسل به خارج از شبکه را دارد و اعلام کرده که در رابطه با تعرفه‌ی مکالمات ایرانسل به ایرانسل افزایشی را نخواهد داشت و به همین دلیل به مبلغ 9/49تومان برای مشترکان ایرانسل به ایرانسل و مبلغ ‌76 تومان را برای مشترکان خارج از شبکه پیشنهاد داده که موضوع در سازمان در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.

این در حالی است که این اپراتور یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خود را فلت بودن تعرفه‌هایش در سراسر کشور عنوان کرده است و بارها اعلام کرده که این تعرفه را به همین شکل نگه می‌دارد.

با گذشت چند روز از این اختلاف نظرها، هنوز تکلیف مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ازجمله ایرانسل با وجود صحبت‌های وزیر ارتباطات، مسوولان سازمان تنظیم مقررات و مدیر عامل ایرانسل به طور شفاف مشخص نیست. ضمن آنکه مشخص نشده است مابه‌التفاوت هزینه‌ی دریافت شده از مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه چگونه به آنان بازگردانده خواهد شد و سیستم نظارتی در این زمینه چگونه خواهد بود؟

  • ۸۶/۰۱/۲۸

نظرات  (۶)

76 تومن برای تماس با تالیا و ایرانسل هم شده یه راه مبارزه مسخره با اونها. خجالت بکشین ای مخابراتیها...
استفاده کنندگان از ایرانسل اکثرا از قشر کم در آمده جامعه هستند که توانایی تهیه سیم کارت از اپراتور اول را نداشته اند و محاسبه تعرفه ها براساس دقیقه ضرر های زیادی را برای مشترکان ایرانسل داشته است به عنوان مثال شخصی تنها ده ثانیه مکالمه کند هزینه آن نه تومان می شود و با این شکل محاسبه تعرفه ، اسرانسل بیشتر از 40 تومان اضافی از مشترک در یافت می کند ، این تنها برای یک مکاله است و با جمع اضافی در یافتی های شرکت از کل مشترکین مبلغ بسیار هنگفتی بدست می آید که از قشر کم در آمد جامعه تنها به بهانه محاسبه تعرفه دقیقه ای گرفته می شود واین یک کلاه برداری آشکار است که دولت باید جلوی آن را بگیرد .
من یکی از مشترکین ایرانسل هستم که به دلایل کاری مکالمات کمتر لز یک دقیقه و یا حتی اکثرا کمتر از 30 ثانیه دارم که با مراجعه به قسمت مدت تماس گوشی تلفن همراهم تقریبا ماهیانه 70_80 دقیقه مکالمه می کنم ، که اگر تعرفه مکالمه ثانیه ای محاسبه شود هزینه مکالمات من 3500_4000تومان بیشتر نمی شود واین در حالی است که من فیش های 12 _13 هزار تومانی دریافت می کنم که مشاهده می کنید دو ، سه برابر هزینه مکالمات از من پول گرفته می شود و با یک حساب سر انگشتی مثلا 12000 تومان تقسیم بر 80 دقیقه مکالمه ، هزینه هر دقیقه مکالمه من 150 ت.مان می شود . آیا کسی پاسخ گوی ما که مجبور به پرداخت هزینه های اضافی هستیم نخواهد بود ؟ فکر می کنم من هم جز کسانی خواهم بود که ایرانسل را کنار خواهند گذاشت ؟!!!!!!!!!
من جمعا 15دقیقه صحبت کردهام وبرام هم قبض نیامده از خدمات پرسیدم انها با کمالتعجب اعلام کردند که سند سیمکارت به نام شما نیست ومبلغ 10هزار تومن به نام کس دیگر باید واریز کنی حتی ریز مکالمه هم ندادند
ما که بلا تکلیف موندیم . پس کی میخواهند شاهین شهر اصفهان را تحت پوشش بدهند.
با سلام من حدود 5 ماه میشه که ایرانسل خریدم در این مدت از مشاهده شماره تماس گیرنده محروم هستم و چند بار هم این مسئله را هم گفتم ولی ترتیب اثر داده نشده است و معلوم نیست که قیمت مکالمه را هر طور خودشون می خوان حساب می کنند و انتن دهیش که دادره یواش یواش افتضاه می شه شماره خدمات مشترکین جواب نمی ده خلاصه از خریدنش پشیمونم و هر جا می رم بفروشم به قیمت صد هزار تومان ازم می خوان بقیه ضرر حالا خود دانید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">