ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درباره افتتاح شبکه ملی اطلاعات

| سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳ ق.ظ | ۲ نظر

علی شمیرانی - از نظر شکلی و قانونی آنچه که روز یکشنبه هفته گذشته تحت عنوان فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، افتتاح شد بی‌نقص بود.

به موجب تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی، دولت و مشخصا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری این شبکه شناخته می‌شود.

درون وزارت ارتباطات نیز از منظر طراحی و اجرا کار میان دو معاون این وزارتخانه یعنی سازمان فناوری اطلاعات و  شرکت ارتباطات زیرساخت تقسیم شده بود. به عبارت دیگر قانون کارفرما بوده، دولت مجری و شورای عالی فضای مجازی نیز در این پروژه نقش ناظر را ایفا می‌کند.

در مراسم مذکور معاون اول دولت، وزیر ارتباطات و معاونانش، قائم‌مقام وزیر کار و دبیر شورای عالی فضای مجازی و تنی چند از اعضا، نمایندگان مجلس و سایر دست‌اندرکاران و ذینفعان شبکه ملی اطلاعات حضور داشتند. پس از نظر شکلی و حتی قانونی، کارفرما، مجری و ناظر با حضور در این جلسه رسما مهر تایید به اقدامات انجام شده زدند و از این بابت نمی‌توان اشکال و ایرادی وارد کرد. وانگهی مگر اصولا نهاد یا مسوولی در اجرای این پروژه باقی می‌ماند که غایب بوده و باعث ابهام و ایرادی در کار شود؟

اما از درون همان جلسه افتتاحیه فاز نخست شبکه ملی اطلاعات گرفته تا روزهای بعد از آن، ابهاماتی در خصوص محتوای شبکه ملی اطلاعات زمزمه شده و می‌شود که البته جای تامل دارد. منظور از محتوا نیز تعریف متفاوت در اجرای شبکه ملی اطلاعات است که برخی آن را دور از اهداف پیش‌بینی شده می‌دانند.

برخی منتقدان معتقدند پس شبکه‌ چند تکه‌ای که افتتاح شد، به نوعی از قبل هم وجود داشته است و اگر به درستی درک نمی‌شد، با افتتاح مذکور شفاف شد.

البته پاسخ این قبیل منتقدان که عمدتا نیز صاحب منصب نیستند شاید در همان مراسم افتتاحیه نهفته باشد که جمیع عوامل حضور داشتند. پس نقدی وارد نیست و فازهای بعدی طبق زمانبندی مقرر پیش رفته و کار تمام است.

از این رو اگر در روزها و هفته‌های آتی، نقد و انتقادی از صاحب‌منصبان حکومتی و غیر دولتی نشنیدیم (که بعید می‌نماید)، همگان باید پروژه پر سر و صدای شبکه ملی اطلاعات را رسما تمام شده بدانیم و از مواهب آن بهره‌مند شویم. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۲)

  • سعید فرخ منش
  • سلام
    یک مقاله بنویسید که فاز را توضیح دهد - و بگه به چی میگن فاز - فاز اول یا فاز دوم یعنی چی ؟ فاز نهایی یعنی چی ؟ الان مشکل در تعریف فاز است و اگر این مشکل حل شود آنگاه مشخص میشود که اصلا افتتاحیه بود یا نبود و اگر افتتاحیه بود ، افتتاحیه چه فازی بود ؟ فاز مقدماتی بود یا فاز اول ؟ یا بطور کلی از قبل قابل افتتاح بود یا نبود ؟ بنظر اینجانب آنچه افتتاح شد از قبل وجود داشت و چیز جدیدی نبود مگر اینکه مردم ایران منتظر افتتاح بودند که بحمدالله به آرزوهایشان رسیدند و افتتاح را به چشم خود دیدند . ارادت
    پاسخ:
    با سلام
    نظر شما مشابه نظرات کارشناسان زیادی هست که اطلاعات چندانی از وضعیت این شبکه ندارند. اگرچه این وظیفه خود متولیان و مجریان شبکه هستند که باید به تبیین موضوع پرداخته و مانع گمانه‌زنی‌ها شوند. اما فعلا جامع‌ترین مطلب موضوعی است که همکارم آقای پورخصالیان به آن پرداخته است.
    مقاله زیر را مطالعه فرمایید.
    http://itanalyze.com/post/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B4%D8%AF
  • سعید فرخ منش
  • با سلام
    در پاسخ فرمودید : نظر شما مشابه نظرات کارشناسان زیادی هست که اطلاعات چندانی از وضعیت این شبکه ندارند.
    میشه بفرمایید از کجا متوجه شدی که اینجانب اطلاعات چندانی از وضعیت شبکه ندارم !
    بیزحمت به آنچه که برایتان نوشتم بیشتر توجه فرمائید و عمیتر مطالعه فرمائی ، آنگاه متوجه چیزهای جدید و عمیق تری میشوید . انشاالله
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام مجدد خوشحال می شم نظرات شما را در قالب مقاله یا مقالاتی داشته باشم با تاکید بر این که امکان انتشار آن در هفته نامه عصر ارتباط میسر هست. در صورت نیاز به ارسال مطالب و بهره‌مند شدن دوستان بیشتر از دیدگاه شما می‌توانید مطالبتان را به shemirani@gmail.com ارسال کنید.
    با تشکر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">