ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درباره کشفیات جدید

| شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چندی پیش بود که مرکز ملی فضای مجازی، گزارشی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی کمپانی گوگل برای ایرانی‌ها منتشر کرد.

بماند که یک روز بعد پژوهشگاه ICT (مرکز تحقیقات مخابرات سابق) نیز موضوع محدودیت‌های گوگل برای ایرانی‌ها را موضوع یک گزارش کرد و البته آماری متفاوت از مرکز ملی فضای مجازی در خصوص سرویس‌های مسدودشده گوگل برای ایرانیان داد!

در حالیکه فلسفه این گزارش‌دهی‌های موازی با خروجی‌های متفاوت همچنان روشن نیست، روز گذشته مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی دیگر به خدمات مسدود شده کمپانی آمازون برای ایرانی‌ها پرداخت.

این گزارش‌ها که فاقد هرگونه تحلیل و دلیل تهیه هستند، اما در حالی ارایه می‌شود که ابدا کشفیات جدیدی محسوب نمی‌شود و بسیاری از کاربران ایرانی از سال‌ها قبل در جریان کم و کیف انواع و اقسام محدودیت‌های شرکت‌های آمریکایی قرار داشته و دارند.

نکته قابل تامل دیگر آنکه این محدودیت‌ها به راحتی در دسترس و قابل احصا هستند.

این که گزارش‌های مذکور با چه هدفی تدوین شده و چند گزارش مشابه دیگر نیز در دست تهیه است، روشن نیست و از رسانه‌هایی هم که این گزارش‌ها را به شکل انحصاری دریافت و منتشر می‌کنند، انتظار یافتن پاسخ نمی‌رود.

برخی گمانه‌ها حکایت از آن دارند که هدف از تهیه این گزارش‌ها ظاهرا واکنش به اظهارات رییس جمهور آمریکا در مجمع اخیر سازمان ملل بود که دولت ایران را متهم به ایجاد محدودیت برای ایرانی‌ها می‌کرد و حالا گزارش‌های داخلی به اصطلاح قصد رو کردن دست آمریکایی‌ها در اعمال ممنوعیت‌های خاص برای کاربران اینترنت در ایران را دارد.

اگر هدف این باشد فارغ از آنکه گزارش‌های مذکور مصرف داخلی داشته و نه خارجی، باز هم مساله جدیدی محسوب نمی‌شود و اگر قصد فشار و گشایشی در این خصوص باشد، راهش پیگیری از طریق مجامع بین‌المللی است.

موضوعی که در سال‌های قبل بارها و در جریان اجلاس‌های موسوم به WSIS و دیدارهای رسمی مقامات ایرانی مطرح شده و البته چندان گره‌گشا نیز نبوده است. به این موضوع نیز باید توجه داشت که در حال حاضر مسایل به مراتب کلان‌تر همچون محدودیت‌ها برای نظام مالی و بانکی کشور، با وجود انبوهی از فشارها و پیگیری‌ها در سطح بین‌المللی همچنان لاینحل باقی مانده است.

از آنجا که اهداف تهیه این گزارش‌ها روشن نیست، امکان تحلیل و تفسیر بیشتری باقی نمی‌ماند و لذا از مسوولان مرکز ملی فضای مجازی که احتمالا بعد از گوگل و آمازون، گزارش‌های بیشتری نیز در دست تهیه دارند، انتظار ارایه توضیحات بیشتر از چرایی، چگونگی و هزینه‌های احتمالی! می‌رود. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">