ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درخواست الهام برای بررسی مجدد تعرفه گوشی

| جمعه, ۲۴ اسفند ۱۳۸۶، ۰۳:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارسال نامه‌ای به دولت خواستار بررسی مجدد تعرفه گوشی تلفن‌همراه شده است و روند تولید و قاچاق گوشی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش فارس، غلامحسین الهام در نامه خود به دولت به مباحثی چون عدم تولید انبوه گوشی تلفن‌همراه در داخل، قاچاق گسترده گوشی، عدم نفع دولت از سود واردات و ضرر و زیان مصرف‌کنندگان اشاره کرده است.

در سال‌جاری و همزمان با کاهش تعرفه از 60 به 25 و تشدید مقابله با قاچاق گوشی، چندین قاچاقچی بزرگ گوشی و محموله‌های سنگین قاچاق در تهران طی هفته‌های اخیر دستگیر شده‌اند.

اما به گفته کارشناسان و فعالان بازار، تا زمانی که تعرفه در حد معقول یعنی 4 تا 10 درصد اعمال نشود همچنان قاچاق سودآور خواهد بود.

از دو سال پیش که تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه در کشور با پیشنهاد وزارت صنایع و تصویب کمیسیون ماده «یک» دولت از 4 به 60 درصد رسید اما پس از مدتی به دلیل تعرفه بالای SKD و CKD تولید نتوانست به سطح مناسبی دست یابد و قاچاق نیز به دلیل افزایش بیش از اندازه تعرفه رونق یافت.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت» در حالی که گفته می‌شود اجرای مجدد طرح رجیستری )ثبت شماره سریال گوشی( روش مناسبی برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود، برخی کارشناسان نیز بر این باورند که این اقدام کمک زیادی به کاهش قاچاق نمی‌کند.

این کارشناسان معتقدند مادامی که گوشی‌های متنوع و بی‌کیفیتی با قیمت‌هایی زیر 20 هزار تومان وارد کشور می‌شود و نظارتی نیز بر این موضوع وجود ندارد، موضوع تولید داخلی کاملا منتفی تلقی می‌شود.

  • ۸۶/۱۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">