ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درخواست دادستانی برای تشریح نحوه تبدیل ودایع

| چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۶، ۰۱:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

دادستانی کل کشور با ارسال نامه‌ای به مخابرات ایران خواستار توضیحاتی در خصوص تبدیل ودایع مشترکان تلفن ثابت و تلفن همراه کشور به سهام شده است.

یک مقام آگاه گفت: دادستانی کل کشور در نامه‌ای به شماره 171/262/2/861/140نظر دادستان کل کشور در خصوص تبدیل ودایع مشترکان به سهام را به مخابرات ابلاغ کرده است.

وی افزود: این نامه که حاوی نظر دادستان کل کشور بوده است در تاریخ 22/2/86 به مخابرات ایران ابلاغ شده است. شماره ثبتی این نامه نیز در مخابرات 12131/101 است.

گزارش فارس حاکی است: طبق ماده 623 قانون مدنی :« منافع حاصله ازودیعه مال مالک است » بدلیل صراحت و قاطعیت قانون مذکور و با توجه به اینکه مهمترین منبع سرمایه گذاری مخابرات مبالغ ودایع مشترکان بوده است و همچنین بدلیل «به روز» رسانی اموال و دارائیهای مخابرات ، محاسبه ودایع که اموال و داراییهای امروز مخابرات حاصل آنها است ، براساس مبالغ دریافتی در سالیان گذشته و سپس تبدیل آنها به سهام کاملاً غیر قانونی بوده و ضروری است به منظور حفظ حقوق قانونی 38 میلیون شرکای مخابرات ودایع آنها نیز «به نرخ روز» محاسبه و بعد از آن به سهام تبدیل شود.

شرکت مخابرات در خصوص واگذاری سهام این شرکت به مشترکین خود ضمن ارائه توضیحاتی به فارس آورده است: تاکنون هیچگونه سهامی به مشترکین واگذار نشده و آنچه مسلم است بعد از تصمیم، تصویب و ابلاغ سازمان خصوصی‌سازی اجرا خواهد شد.

پاسخ مخابرات

به گزارش خبرگزاری فارس به دنبال درج خبری تحت عنوان «تشریح نحوه تبدیل ودایع مشترکان مخابرات به سهام»در تاریخ31 اردیبهشت ماه، شرکت مخابرات ایران توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرد.

در توضیحات شرکت مخابرات آمده است:همانگونه که مردم عزیز کشور آگاهی دارند، در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه مورخ 8/12/85 دولت محترم در خصوص واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی، مراحل اجرایی واگذاری این شرکت براساس قانون و ضوابط اجرایی مشخص آغاز که متأسفانه با اظهارنظر، تفسیر و تحلیل‌های گاه نادرست برخی رسانه‌ها بیم آن می‌رود در اجرای هرچه سریعتر مصوبات خلل ایجاد شود، از این رو برای تنویر افکار عمومی، نامه دفتر دادستان کل کشور و پاسخ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عیناً منتشر می‌شود.

متن نامه دادستان کل کشور به شرکت مخابرات ایران:

سلام علیکم؛

با احترام نظر به اینکه اخیراً اخباری درخصوص تخصیص سهام شرکت مخابرات ایران به صاحبان ودایع تلفنهای ثابت و سیار انتشار یافته است در صورت تأیید صحت اخبار منتشره حسب دستور حضرت آیت‌اله دری نجف‌آبادی دادستان محترم کل کشور دستور فرمایید گزارشی از جریان امر، مستندات قانونی، شیوه تخصیص سهام، ارزیابی بهای سهام، نحوه محاسبه ارزش ودایع مشترکین و سایر امور اجرایی طرح، جهت استحضار مقام محترم دادستان کل کشور ارائه گردد.
متن نامه مخابرات ایران به دادستان کل کشور:
بازگشت به مرقومه شماره 171/262/2/861/140 مورخ 12/2/1386 دفتر حضرتعالی درخصوص تخصیص سهام شرکت مخابرات ایران به صاحبان ودایع تلفنهای ثابت و سیار به استحضار می‌رساند که براساس بند «ب» ماده 3 مصوبه شماره 163955/ت 36544هـ‌ مورخ 8/12/86 هیئت محترم وزیران که اشعار می‌دارد «تصویب شیوه‌های قیمت‌گذاری سهام و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران با امکان محاسبه ودایعی که نزد شرکتهای مخابراتی سپرده شده است (در صورت تمایل صاحبان ودایع)» این شرکت به منظور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بدهیهای خود و آگاهی ودیعه‌گذاران تلفن‌های ثابت و سیار شروع به درج مطلب «مشترک گرامی با توجه به تبدیل شرکت مخابرات ایران به سهامی عام ودایع به سهام تبدیل می‌شود در صورت عدم تمایل متعاقباً فرمهای مربوطه را تکمیل و به مراکز تلفن و با دفاتر خدمات مشترکین تحویل دهید.» اقدام نموده‌ است. فلذا هیچگونه سهامی به ودیعه‌گذاران اختصاص نمی‌یابد بلکه با رضایت مشترکین به استناد پیام ارسال شده از طریق قبوض صادره ودایع به سهام تبدیل می‌شود. در رابطه با تبدیل ودایع به سهام، ارزیابی بهای سهام، نحوه محاسبه ارزش ودایع و سایر امور اجرایی طرح توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین و اجرا خواهد شد.

براساس این گزارش با توجه به انتشار متن نامه دفتر دادستانی محترم کل کشور، توجه مردم شریف کشور را به نکات ذیل جلب می‌نماید:

1- دفتر دادستانی کل کشور، در خصوص واگذاری سهام به مشترکین تلفن همراه و ثابت نظریه‌ای اعلام نکرده بلکه خواستار ارائه گزارشی از عملکرد شرکت مخابرات ایران بوده است که ارسال گردید.

2- همواره مقامات نظارتی و قضایی کشور بر اجرای مصوبات دولت در بخش‌های کشور نظارت دارند و مسئولان شرکت مخابرات ایران نیز وظیفه خود در قبال هرگونه سؤال عمل می‌نمایند.

3- تحلیل فارس از مصوبات دولت یا مجلس، تحلیل غیر حقوقی و صرفاً‌ رسانه‌ای است و طبیعتاً نمی‌تواند مرجع عمل قرار گیرد.

3- تاکنون هیچگونه سهامی به مشترکین واگذار نشده و آنچه مسلم است بعد از تصمیم، تصویب و ابلاغ سازمان خصوصی‌سازی اجرا خواهد شد.

  • ۸۶/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">