درخواست مجوز از انحصار VODها خارج شد
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوتوتصویر فراگیر در امتداد تبیین یکی از مهمترین فرازهای عملکردی و نشان تثبیت بیش از پیش جایگاه این سازمان توضیحاتی داد که حول مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ و تنظیمگری و نظارت ساترا بر شبکه نمایش خانگی میچرخد و بهنوعی، پس از چالشهای دامنهدار این حوزه، نقطه پایانی بر حاشیهسازیها پیرامون موضوع تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر بود.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سعید مقیسه، رئیس ساترا درباره روند صدور مجوزها در سالیان پیشین و سیری که طی کرد، گفت: چندین سال پیش سازمان صداوسیما بهواسطه قانون اساسی و مأموریت خود، وظایفش را در زمینه رسانهها در فرستندههای رادیویی و تلویزیونی به انجام میرساند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبنابه مصوبات قانونی و مأموریتهای خودش، وظایف صدور مجوز در حوزههای سینما، کتاب، خبرگزاریها، بازیهای رایانهای و ... را عملی میکرد.
وی افزود: در چند سال اخیر فضای مجازی بهواسطه ظهور شبکههای اجتماعی و بالارفتن نفوذ اینترنت بین مردم به رسانه فراگیر تبدیل شد و لازم مینمود تقسیم وظایفی رخ دهد تا وظایف و ماموریت بخشهایی که از حیطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما، به فضای مجازی منتقل شده، معین شود. بر همین اساس، ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت سیاستگذاریهای کلان رسانههای صوتوتصویر فراگیر را بر عهده دارد، در خرداد امسال منتشر شد که به مثابه یک تقسیم وظیفه بوده و شش بند هم در آن مشخص است.
رئیس ساترا در ادامه بهطور مختصر این شش بند را تبیین کرد و گفت: مسئولیت تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاریها، رسانهها، تبلیغات، کتاب، بازیهای رایانهای و... بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر رسانههای فعال در عرصه صوتو تصویر فراگیر، شامل رسانههای کاربرمحور، ناشرمحور، VODها و نیز شبکه نمایش خانگی، بهویژه تولید سریالها، برنامههای تلویزیونی و امثال آن بر عهده صداوسیماست.
مقیسه اضافه کرد: در بندهای بعدی نیز اعلام شده که تولید و پخش برنامهها و نیز صدور مجوز و نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی در انحصار سازمان صداوسیما خواهد بود.
وی درباره تنظیمگری و نظارت بر تولیدات مشترک بین صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: توجه داشته باشید این بخش شامل موقعیتهایی چون آن است که یک فیلم سینمایی تمام مراحل مجوز خودش را در وزارت فرهنگ و ارشاد طی کرده و ساخته و پخش شده و حالا قرار است به شبکه نمایش خانگی بیاید، یا سریالی تولید شده و قرار است به حوزه کتاب برود یا تبدیل به فیلم سینمایی شود، یا رعایت ملاحظات ادبیات فارسی در تولیدات لازم است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد. بنابراین، در چنین زمانی باید یک آییننامه و ضوابط محتوایی تولید شود که همه از آن پیروی کنند و در تدوین آن نیز باید هر سه نهاد حضور داشته باشند تا تدوینی موردقبول و قابلاجرا تعیین شود.
رئیس ساترا ادامه داد: در همین امتداد، یک بند 6 به ماده واحده مذکور اضافه شد مبنیبر اینکه یک کمیته موقت برای سه ماه تشکیل شود و سیاستها و ضوابط حاکم بر صوتو تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و پس از تأیید در کمیتهای متشکل از رئیس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان رؤسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پنج عضو حقیقی متشکل از سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر صاحبنظر در حوزه رسانه بهانتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.
مقیسه با تأکید گفت: درنهایت، رئیسجمهور بهعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در حکمی ایشان را منصوب میکردند که این کار نیز به انجام رسید.
وی در بخش پایانی گفتوگو و در پاسخ به این سؤال که آیا ساترا به نمایش آثار تولیدکنندگان در سکوهای صوتوتصویر فراگیر کمکی میکند یا نه، تصریح کرد: بله، یکی از اقداماتی که ساترا بهتازگی روال خودش را در آن، در مقایسه باقبل تغییر داده، این است که مستقیماً به عوامل تولید، اعم از نویسندگان و تهیهکنندگان مجوز اعطا میکند؛ نهفقط برای سکوها. این تغییر روند هم بهنفع عوامل تولید است و هم بهسود سکودارها. در این شرایط، تولیدکنندگان خیال راحتی دارند؛ زیرا بیآنکه نیاز باشد توافقی با سکویی داشته باشند، مجوز اثر خودشان را مستقیم از درگاه ملی مجوزها با زمانی مشخص که در اختیار فرآیندهای این درگاه است، دریافت میکنند. سکوها هم اطمینان دارند کسی که به آنها مراجعه میکند، قبلاً همه تأییدیهها را اخذ کرده و اثرش بیمشکل قابلانتشار است.