ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درس‌های «واتسون» درباره مغز انسان

| سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر
ما همواره از دانش و یافته‌های خود استفاده می‌کنیم تا هوش مصنوعی بالاتری طراحی کنیم. اما به این فکر کرده‌اید که هوش مصنوعی درباره هوش انسان چه چیزی به ما یاد می‌دهد؟ یکی از باهوش‌ترین مغزهای متفکر ماشینی، ابرکامپیوتر واتسون شرکت IBM است که در سال 2011 مهم‌ترین دستاورد خود را در زمینه سیستم رایانش شناختی به معرض نمایش گذاشت و توانست تفکر خلاقانه را در یک فضای روباتیک خلق کند.
Engadget- استیو آبراهامز، رییس بخش توسعه واتسون IBM می‌گوید: اوج موفقیت ما در زمینه هوش انسانی، توانایی ما در ایجاد خلاقیت در مغز ماشینی است. من به عنوان یک متخصص هوش مصنوعی، باید بدانم که مردم چگونه کار می‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین قطعات پازل برای درک نحوه کار کردن افراد این است که خلاقانه فکر کنیم. 
واتسون که به تازگی بخش دیگری به عنوان واتسون آشپز را اضافه کرده است، با تحلیل غذاها و ذخیره دستور پخت غذاهای مختلف، همانند یک آشپز ماهر دستور غذاهای جدید می‌دهد.
حال با توجه به این که واتسون را به عنوان یک ابرکامپیوتر خلاق و پیشرفته می‌شناسیم، می‌خواهیم بدانیم که چیزهایی را می‌توانیم از آن یاد بگیریم:
 ابهام اثر مغز
در نبود اطلاعات، تمایل به اجتناب از گزینه‌هایی داریم که در مورد آنها زیاد نمی‌دانیم یا اعتماد به نفس کافی برای انتخاب آن گزینه نداریم. دانشمندان رفتارشناس این تمایل را «اثر ابهام» می‌گویند که یک بایاس شناختی یا تعصب شناختی در زمانی که قدرت تصمیم گیری ما به دلیل نبود اطلاعات تحت الشعاع قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید.  به طور مثال، برخی سرمایه گذاران پول خود را کمتر در بخش‌های ریسک پذیر سرمایه می‌کنند و بیشتر تمایل دارند روی چیزهای سرمایه گذاری کنند که قابلیت پیش بینی بیشتری دارند. 
بایاس‌های شناختی و یافتن اطلاعات در زمانی که به جریانی شک داریم، به ما کمک می‌کنند که بهترین و آگاهانه ترین تصمیم را بگیریم. 
 علاقه به تایید شدن
یکی از مواردی که باعث شد واتسون بتواند خود را به عنوان یک سرآشپز ماهر مطرح کند، مقاومت در برابر سوگیری (Bias) مورد تایید واقع شدن است. 
یکی دیگر از سوگیری‌هایی که خیلی از ما مستعد آن هستیم، تمایل به تایید شدن یا تمایل به جست وجوی شواهدی است که ما را برای انجام کاری تایید می‌کنند. این سوگیری یا شاید قفل ذهنی، بر روشی که ما را به حل مشکل هدایت می‌کند، تاثیرگذار است. به طور مثال، زمانی که در حال تایپ یک واژه کلیدی در موتور جست وجو هستیم، زمانی که موتور جست وجو یک سری کلمات پیش فرض را شبیه به آنچه مدنظر ماست، ارایه می‌ دهد، خود بر تمایل ما به تایید شدن تاثیر می‌گذارد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">