ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دره مرگ در کمین استارت‌آپ‌های ایرانی

| دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل یک شرکت اینترنتی گفت: دره مرگ (زمانیکه استارت‌آپ قرضی می‌گیرد) برای کسب‌وکارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است زیرا شرایط بازپرداخت تسهیلات استارت‌آپ‌ها را ترسیم می‌کند.

فریدون قاسم‌زاده در سمینار نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بالغ بر 90 درصد نرخ تولید ناخالص داخلی یا مستقیما در ارتباط با ICT است یا غیرمستقیم، اظهار کرد: 70 درصد صنایع که در تولید ناخاصل داخلی نقش‌آفرینی می‌کنند، متکی به IT هستند.

وی با تأکید بر اینکه 70 درصد پهنای باند دنیا در اختیار نتفلیکس است که ویدئو استریمینگ ارائه می‌کند، گفت: کسب‌وکارهای جدیدی بر مبنای فضای دیجیتالی شکل گرفته که زمانی تصورش را هم نمی‌کردیم. اپل، گوگل، فیس‌بوک، علی‌بابا و نتفلیکس هر کدام ارزشی معادل 600، 500، 300، 200 و 50 میلیارد دلار دارند.

این مدیر بخش خصوصی ذخیره نیروهای مستعد، پهنای باند و محیط کسب‌وکار را سه توانمندساز کسب‌وکارهای دیجیتالی دانست و ابراز کرد: در زمینه استعداد ایرانیان در منطقه منحصر به فردترین هستند و زنان و مردان از حقوقی مساوی برخوردارند. جالب است بدانید رئیس دپارتمان برق دانشگاه استنفورد گفته است که دانشگاه صنعتی شریف بهترین دانشجوهای برق دنیا را پرورش می‌دهد.

او افزود: با وجود چنین استعدادی، متأسفانه آقای لاریجانی در سخنانی عنوان کردند که 42 درصد فارغ‌التحصیلان کشور بیکار هستند در حالیکه اگر هشت میلیون نفر از جمعیت کشور دست‌شان به پهنای باند برسد معادل 1.4 درصد رشد در GDP را به واسطه ایجاد خلاقیت و کارآفرینی شاهد خواهیم بود.

این مدیر عامل شرکت اینترنتی با اشاره به عامل دیگر توانمندساز کسب‌وکارهای دیجیتالی گفت: دولت در این زمینه اقدامات قابل تقدیری انجام داده و پهنای باند را به نسبت اوایل روی کارش تا هشت برابر توسعه داده است. در نوروز امسال 70 گیگ از ظرفیت پهنای باند کشور پرید اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها را فراهم کرده بودند، مردم چیزی احساس نکردند. برنامه ششم توسعه به دنبال برقراری دسترسی 20 مگابیت بر ثانیه برای مشترک نهایی است.

وی با تأکید بر اینکه ADSL و وایمکس به دوره بلوغ خود رسیده‌اند، ابراز کرد: در حال حاضر 40 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم داریم که دسترسی به پهنای باند را برای مردم تسهیل کرده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه صندوق جهانی پول ایرانی‌ها را از کارآفرین‌ترین مردم دنیا می‌داند، خاطر نشان کرد: دره مرگ بزرگترین خطر پیش روی کارآفرینان و جوانانی است که در حوزه دیجیتال کسب‌وکار می‌زنند. در قوانین ما زمانیکه چکی وصول نشود فرقی بین کلاهبردار و کارآفرین نیست و هر دو بازداشت می‌شوند. دره مرگ (زمانیکه استارت‌آپ قرضی می‌گیرد) برای کسب‌وکارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است زیرا بازپرداخت تسهیلات را ترسیم می‌کند.

به گزارش تسنیم، او افزود: اکنون در ایران اگر یک عضو هیات علمی دانشگاه در استارت‌آپی حضور داشته باشد در اولویت پرداخت وام قرار می‌گیرد در غیر این صورت به آن شرکت وام نمی‌دهند. این تفکری اشتباه است زیرا اکثر میلیاردرها و اسطوره‌های جهان که اکنون کسب‌وکاری شگفت‌انگیز دارند دانشگاه نرفته‌اند یا از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند؛ هر چند این موضوع تشویق به عدم تحصیل نیست اما کسب‌وکار دیجیتالی مختص جوانان است نه کسانیکه سنی از آنها گذشته است.

قاسم‌زاده تأکید کرد: در کجای جهان هنگامیکه استارت‌آپ یا تولید کننده محتوایی وارد قرارداد با اپراتورها می‌شود باید از محل درآمدهایش 30 درصد به اپراتور بپردازد؟! این موضوع خطر دره مرگ را دو چندان می کند و ممکن است کسب‌وکار زمین بخورند.

وی همچنین گفت: معافیت‌های مالیاتی هم باید سالانه روند مشخصی داشته باشند نه اینکه همواره صاحبان کسب‌وکار در التهاب تصویب قوانین جدیدی در این عرصه باشند. در ابتدا دولت برای پا گرفتن استارت‌آپ‌ها باید معافیت مالیاتی 15 ساله‌ای را برای آنها در نظر بگیرد و بعد از گذشت مدت زمان مذکور به فکر مالیات از آنها مانند طلافروشان باشد.

  • ۹۵/۰۲/۱۳

استارت آپ‌ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">