ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در تکاپوى جهان آزاد اطلاعات

| يكشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۸۴، ۰۴:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

فناورى هاى جدیدى در سال ۲۰۰۶ رونق خواهند یافت که شباهتى به فناورى هاى قدیمى تر با دو ویژگى «گرانقیمت بودن و کند بودن» ندارند. به همین دلیل نیز هست که انتظار مى رود فناورى هاى جدید در سال ۲۰۰۶ بازار را اشباع کنند. یک کمپانى لاغر و پویا مى تواند سریعاً ایده هاى خوب را به محصولات و خدمات جدید تبدیل کند، و پیشگام بازار در ارائه فناورى هاى نوین و برطرف کننده موانع باشد. ساختار کارآمد این قبیل کمپانى ها آنها را قادر مى سازد که نیازهاى فزاینده مصرف کنندگان را تشخیص داده و در بسیارى از موارد با ارائه طرح هاى مبتکرانه و نوین درصدد رفع آن نیازها برآیند. ارتباط کلامى اینترنتى (Internet Voice Communication) به دو دلیل ساده در حال تغییر دادن رفتار بازار همگانى است: الف- آزاد بودن این ارتباط و ب- کیفیت بالاى آن. یک سرویس آزاد فقط به شرطى ارزشمند است که سطح بالایى از کیفیت را در قیاس با سایر رقیبان موجود در بازار ارائه دهد. مردم وقتى عادات روزانه شان را تغییر مى دهند که آنها در استفاده آزادانه از یک وسیله دچار مشکل شوند یا کیفیت آن را در حد لازم مناسب ندانند.

• ابتکار، شرط لازم

اکنون نیاز فراوانى به ارائه «ابتکار» در حوزه هاى مورد علاقه مصرف کنندگان امروزى وجود دارد. ابداع «شیوه هاى نوین» نیازمند سرعت عمل و هوشیارى است، و اگر دیر بجنبید ممکن است به قدرى از رقیبان خود عقب بیفتید که تحقق هدف مورد نظرتان به یک رویا تبدیل شود. البته «رقابت» گواه بر تندرستى بازار است و همانطورى که ارتباط کلامى اینترنتى به سمت بلوغ گام برمى دارد رقابت براى تحصیل یک سهم مناسب در بازار ادامه مى یابد. این (رقابت) حتى تلاش براى ابداع شیوه هاى نو را تا حد قابل توجهى افزایش مى دهد که این نیز به خودى خود با کاستن از سطح قیمت ها و ارائه گزینه هاى بهتر به نفع مصرف کننده خواهد بود. براى ایجاد تغییر صحیح، نگاه جدى باید به تثبیت تعاریف و ارزش جدید باشد و نباید فقط به کاهش هزینه ها براى یک کالاى معلوم بسنده کرد. کمپانى هایى که خود را در آستانه ورشکستگى مى بینند باید راه هایى را براى ارتقاى وضع موجود، افزایش نرخ سوددهى و کاهش هزینه ها (و در نتیجه افزایش کارایى) جست وجو کنند. ارتباط ارزان به مردم اجازه مى دهد تا علاوه بر تحصیل سود بیشتر، همکارى خود را تقویت کرده و تصمیماتى حتى سریع تر بر پایه اطلاعات بگیرند. این قابلیت حتى کوچک ترین گروه ها و دورافتاده ترین جوامع را به استانداردهاى جوامع پیشرفته امروزى نزدیک مى کند.

•پاسخى به یک میل غریزى

میل برقرارى ارتباط یکى از پایه اى ترین و طبیعى ترین نیازهاى بشر است. فناورى ارتباطات به قدرى سریع رشد کرده است که این عرصه طى سالیان اخیر با سرعت بیشترى در قیاس با عرصه هاى دیگر به جلو گام برداشته است. تلفن همراه، پیشرفت بزرگى در صنعت تلفن (خط ثابت) بود و باعث شد تا «ارتباطات کلامى» کاملاً شخصى شوند. با ظهور ماشین فکس، پست الکترونیکى و پیغام فورى (Instant Messaging) ارتباط فورى، گریزناپذیر و بصرى میسر شد. این پیشرفت ها زمینه را براى «ارتباط کلامى اینترنتى» مهیا ساخته اند و عملاً فوجى از ابزارهاى ارتباطى با کیفیت غنى را به کاربران عرضه کرده اند که چاره اى جز کوچ کردن به وب (شبکه جهانى داده ها) را براى استفاده از آنها باقى نمى گذارد. در ساده ترین شکل، ابداع شیوه هاى نوین به استفاده از فناورى براى حل یک مسئله واقعى مى انجامد. تقاضاى مصرف کننده باعث رشد قوه خلاقیت نزد سازنده مى شود و توسعه «ارتباط کلامى اینترنتى» آشکارا پاسخى به میل ناب و جهانى ارتباط کارآمد، عمیق و آسان است. کمپانى Skype اصول پیشرفته دانش رایانه را براى فراهم ساختن زمینه ارتباط کلامى «رایگان» جهانیان به کار گرفته است و اکنون جهانیان با رشد فزاینده اى از این امکان براى ارتباط با یکدیگر استفاده مى کنند. مردم هر فناورى جدیدى را سریع تر از فناورى قبلى مى پذیرند. همانطورى که رقابت به کاهش هزینه ها مى انجامد، مخاطرات مربوطه را نیز کاهش مى دهد. مردم اکنون بیش از هر زمان دیگرى به یکدیگر متصل اند و نسبت به اجابت خواسته هاى دوستان مورد اعتمادشان حساس ترند. ارتباط به جزء جدایى ناپذیرى از زندگى روزمره تبدیل شده و بسیارى از دوستى ها و روابط بر پایه آن استوار شده اند. این روند با سرعت تقریباً خیره کننده اى ادامه دارد.

• نقطه عطفى در ارتباط آزاد

مصرف کنندگان مى توانند حتى آزادى بیشترى را در سال ۲۰۰۶ شاهد باشند. ما حتى با دسترسى به پهناى باند بیشتر و بهره گیرى از فناورى هاى نوین از سهولت و انعطاف پذیرى بیشترى در ارتباط با دیگران بهره مند خواهیم شد. مردم اشتهاى سیرى ناپذیرى در استفاده از رایانه هاى پرقدرت شخصى دارند. رایانه هاى اینچنینى با قابلیت اتصال به اینترنت به مصرف کنندگان اجازه مى دهند تا اطلاعات را به آسانى بین خود به اشتراک بگذارند و حتى به داده هاى واقع در دوردست نیز دسترسى پیدا کنند. این تاثیر فوق العاده اى بر آرزوى دیرین «اشتراک علوم» (Knowledge Sharing) خواهد گذاشت که یقیناً در سال ۲۰۰۶ و پس از آن به تحقق واقعى نزدیک خواهد شد. سال ۲۰۰۶ نقطه عطفى براى نزدیک شدن به آرزوى جهان بى سیم (Wireless World) و چشیدن طعم واقعى «ارتباط آزاد» است. مردم کاملاً از شبکه هاى ثابت جدا خواهند شد. همان طورى که فناورى بى سیم به طور همزمان در همه جا حاضر مى شود، مصرف کنندگان مى توانند دائماً در خانه، اداره، جاده یا هر جاى دیگر به هم وصل شوند. دسترسى به پهناى باند بیشتر و کاهش قیمت رایانه هاى شخصى عملاً رشد تصاعدى ارتباطات سیار رایانه اى و ارتباطات استوار بر پایه اینترنت را در پى داشته است.

• دورنمایى بس تماشایى

در آینده مردم از یک محصول ارتباطى مهم استفاده خواهند کرد که همه نیازهاى شان را برآورده ساخته و به آنها اجازه مى دهد تا حضورشان را در همه شبکه ها و اسباب نشان دهند. من همچنین گمان مى کنم که شماره هاى تماس (Contact Numbers) ممکن است کاملاً محو شوند و ضمن افزایش فاصله ما از سیستم قدیمى عملاً دسترسى ما را به اسبابى که مى توانند اطلاعات را به لحاظ زمانى بر یکدیگر منطبق کنند محقق خواهد ساخت. ابزار ارسال پیام هاى چندوضعیتى (Multimode Messaging)، گوشى هاى چندرسانه اى سیار و انواع مصنوعات هوشمند به سطح قابل قبولى از استاندارد خواهند رسید، اما باید کاملاً دقیق بود. بیشتر تماس ها در هر جاى دنیا از راه معینى از طریق محصولات حمل پذیرى که قابلیت کاربرد همراه اینترنت را دارند به اینترنت وصل خواهند شد. به عنوان یک طرفدار آزادى بى حد و مرز «وب» من از تماشاى دورنماى پیشرفت هاى مستمر در صنعت ارتباطات در سال ۲۰۰۶ کاملاً هیجان زده ام. اما این پیشرفت ها به خودى خود حاصل نخواهند شد و ابتکارات ظریفى باید براى تحقق و پایدارسازى آن به کار گرفته شود. این فرض در صورت تحقق به رفع موانع موجود و حذف مرزها در صنعت ارتباطات خواهد انجامید. در این بین، هر کس با سرعت و چالاکى بیشترى گام بردارد پیروز میدان خواهد بود و موفقیت خود را در جلب نظر مصرف کنندگان به رخ خواهد کشید. پس ایستادن و تماشا کردن جایز نیست و باید گام ها را یکى پس از دیگرى سریع و استوار برداشت.

*موسس و رئیس اجرایى شرکت ارتباطاتى

Skype Technologies

منبع : انسان گلوبال

  • ۸۴/۱۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">