ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دستاوردهای سفر به مالزی اعلام شد

| دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۸۵، ۰۱:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،از امضای توافق‌نامه همکاری فناوری اطلاعات بین ایران و مالزی خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی وزارت ارتباطات مهندس "عبدالمجید ریاضی" گفت که در پی امضای توافق‌نامه همکاری ایران و مالزی،تیم‌های مختلف کارشناسی در زمینه‌های گوناگون فناوری اطلاعات به منظور انتقال تجربیات به ایران سفر خواهند کرد.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬در تشریح سفر هفته گذشته خود به مالزی افزود: در این سفر چهار پروژه اصلی مد نظر بود که مطرح و با طرف مالزیایی دنبال شد.
ریاضی اظهار داشت: دولت مالزی به دلیل توسعه، موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در زمینه استفاده ابزاری از فناوری اطلاعات به عنوان یک عامل توسعه اقتصادی و ظرفیت‌سازی برای صدور خدمات آن به خارج از کشورشان داشته‌اند، الگوی مناسبی در زمینه ‪ IT‬هستند.
وی افزود: حدود چهار سال پیش یک توافق‌نامه همکاری بین دو کشور امضاء شده بود که به دلیل مشخص نشدن جزئیات و عمومیت آن، طرفین وظایف خودشان را به خوبی نمی‌دانستند و سازمان مشخصی هم به عنوان مسوول پیگیری معین نشده بود که در این سفر این موضوع با طرف مالزیایی در میان گذاشته شد.
ریاضی، در خصوص چهار پروژه اصلی مورد مذاکره در این سفر خاطر نشان کرد: کارت هوشمند ملی، شبکه اینترنت ملی، بهینه‌سازی شبکه تلفن سیار و ساخت یک ماهواره دانشجویی با مشارکت دانشگاه‌های دو کشور از جمله پروژه های مورد بررسی در این سفر بود.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬گفت: از موضوعات مهم و موکد در این سفر لزوم همکاری‌های دو جانبه و نه یک طرفه و همکاری مشترک در چهار سطح تولید و عرضه خدمات (سرویس‌های الکترونیکی)، تولید محصولات اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تولید تکنولوژی، فناوری و تولید دانش است.
ریاضی تصریح کرد: لازمه انجام این اقدامات، فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک در پروژه‌های اجرایی، صنعتی و تولید فناوری و دانش در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است که البته این موضوع مورد پذیرش طرف مالزیایی قرار گرفت.
وی اظهار داشت: در این زمینه مقرر شده تا کار گروه‌های تخصصی تشکیل و نحوه انجام هر کدام از موارد بررسی و راهکارها ارایه شود.
ریاضی افزود: در ملاقات صورت گرفته با وزیر مخابرات و وزیر علوم فناوری مالزی به الگوی همکاریمان تاکید شد که البته مقبول طرف مقابل قرار گرفت و همچنین مقرر شد تا یک کمیته مشترک دایمی به منظور پیگیری موضوعات مورد توافق ایجاد شود.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬خاطر نشان کرد: در زمینه کارت هوشمند ملی با توجه به تجربیات طرف مالزیایی مقرر شد تا طرحی تجاری برای یک پروژه کوچک و پایلوت از سوی ایران تعریف شود و طرف مالزیایی بر اساس آن پیشنهاد فنی خود را ارایه و در یک محدوده مشخص با همکاری دو طرف طرح پایلوت پیاده شود.
ریاضی گفت: همزمان با تهیه طرح تجاری قرار بر این شد تا تعدادی از متخصصین و کارشناسان فعال در این حوزه به ایران بیایند و در قالب کار گروهای آموزشی، عملکرد، تجربیات، مسایل فنی و فناوری مربوطه را به کارشناسان و مدیران مرتبط با این موضوع ارائه دهند که برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه در حال انجام است.
وی، در رابطه با شبکه اینترنت ملی، اظهار داشت: طرف مالزیایی در این خصوص فعالیت عمده‌ای نداشت و با ارایه طرح‌ها از سوی ایران به وزیر مخابرات مالزی مقرر شد تا یک گروه تحقیقاتی مشترک به منظور فعالیت در این پروژه ایجاد و دستاوردهای آن در هر دو کشور استفاده شود، که به این منظور توافق نامه خاص بین دو طرف امضاء خواهد شد.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬خاطر نشان کرد: اقدامات و توانمندی‌های طرف مالزی در زمینه بهینه‌سازی شبکه تلفن سیار مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد تا کارشناسان آن کشور برای تشریح تجربیاتشان به ایران بیایند و همچنین تعدادی از کارشناسان ایران برای آموزش در حین کار به آن کشور اعزام شوند.
ریاضی گفت: پس از این مرحله توانایی واقعی طرف مقابل را ارزیابی و در صورت توانمندی، از آن‌ها برای پروژه بهینه‌سازی دعوت به همکاری می‌شود.
وی اظهار داشت: همچنین در زمینه ساخت ماهواره مقرر شد تا همکاری‌هایی در زمینه ساخت ماهواره‌های دانشجویی بین دانشگاهای دو کشور داشته باشیم.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬خاطر نشان کرد: کار گروهی تخصصی در این زمینه با مشارکت کشورهای اسلامی پیشرو در زمینه ‪ IT‬و زیر نظر سازمان کنفرانس اسلامی و با کمک بانک توسعه اسلامی ایجاد می‌شود که ایران هم جزو آن کار گروه خواهد بود.
ریاضی گفت: تلاش‌ها در این گروه در جهت توسعه فناوری اطلاعات در همه کشورهای اسلامی و استفاده از مزیت‌های آن است و کشورهای پیشرفته‌تر از لحاظ علمی و فکری به سایر کشورهای عقب مانده در این زمینه کمک خواهند کرد.
وی اظهار داشت: در این سفر از سازمان ثبت احوال مالزی در رابطه با کارت هوشمند چند منظوره و سازمان تنظیم مقررات آن کشور به نام ‪MCMC‬ بازدید به عمل آمد و مقرر شد تا یک گروه هم از این سازمان به منظور ایجاد کارگروه تخصصی و انتقال تجربیات به ایران بیایند.
ریاضی تصریح کرد: این کشور در زمینه یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیکی نظیر تجارت الکترونیکی، آموزشی الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی، قضاوت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی نیز موفق بوده و در این زمینه نیز تعدادی کارشناس از آن کشور برای مذاکرات بیشتر تجربیات به ایران خواهند آمد.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬همچنین در رابطه با همکاری‌های دو جانبه این دو کشور، گفت: زمینه‌های صادرات محصولات فناوری اطلاعات از طرف ایران به مالزی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ریاضی افزود: در این زمینه گروهی سه نفره از بخش خصوصی باید در قالب سیاست‌های دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات موضوع صادرات به کشور مالزی و کشورهای اطراف آن را دنبال کنند که البته در این زمینه توافق‌هایی انجام شد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شد تا همکاری‌هایی دو جانبه و اقداماتی مشترک برای بازاریابی فروش خدمات و محصولات فناوری اطلاعات به کشورهای همسایه هر دو کشور و کشورهای منطقه صورت گیرد.
ریاضی تصریح کرد: در زمینه نرم‌افزارها نیز همکاری‌های مشترک خواهیم داشت و مقرر شد تا برای ارتباط مستقیم صوت و دیتا بین دو کشور یک خط ارتباطی با ظرفیت مناسب برقرار شود.
وی گفت: در مجموع یک توافق‌نامه همکاری در ‪ ۱۱‬بند و با حضور وزیر علوم و فناوری کشور مالزی، بین طرفین مبادله شد.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ‪ ICT‬گفت: با توجه به جلسات متعدد بین کارشناسان و متخصصان دراین سفر و جمع بندهای اصولی و اجرایی امیدوارم گام‌های موثر و مفیدی در جهت منافع ملی دو طرف برداشته شود.

  • ۸۵/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">