ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فناوران- ارایه خدمات در بستر رسانه های اجتماعی، فرصت شغلی جدیدی برای نسل جوان به وجود آورده است. طبیعی است ساختار، ابزار و سیاست های این حرفه در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه بنا بر قوانین، دانش، تجربه و فرهنگ اجتماعی متغیر باشند. درآمد صاحبان این حرفه نیز بسته به میزان پذیرش جامعه صنعتی و اقتصادی آنها درباره حضور در رسانه های اجتماعی متفاوت است. اگر ایران را کشوری در حال توسعه بدانیم، تفاوت درآمد صاحبان این حرفه نسبت به کشورهای توسعه یافته یک چهارم است.
درآمد ارایه دهندگان خدمات در بستر رسانه های اجتماعی در ایران به صورت متوسط از یک میلیون تومان شروع می شود و بنا بر حرفه ای بودن و تنوع خدمات و کارفرما افزایش پیدا می کند. در کشورهای توسعه یافته درآمد شاغلان این حرفه از کف هزار دلار معادل حدود 4 میلیون تومان آغاز می شود. در این شغل نه تنها درآمد؛ بلکه تقسیم بندی خدمات و بستر ارایه خدمات در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تفاوت بسیاری دارد.


 درآمد فعالان رسانه های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته
گزارشی که سایت SocialMediaToDay منتشر کرده، نشان می دهد کف درآمد ارایه دهندگان خدمات در بستر رسانه های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته بین یک هزار دلار تا ده هزار دلار بسته به نوع خدمات و کارفرماست. 
میانگین هزینه ای که صاحبان کسب وکار، برندها و شخصیت ها برای دریافت خدمات در رسانه های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته پرداخت می کنند، بین 4 تا 7 هزار دلار در ماه یا 200 تا 350 دلار در روز است. 
تیم های رسانه های اجتماعی برای راه اندازی صفحه در توییتر و آغاز فعالیت در این شبکه اجتماعی در کشورهای توسعه یافته بین 2 هزار تا 4 هزار دلار در ماه دریافت می کنند. این تیم ها همچنین برای بازسازی صفحه صاحبان کسب وکار در این شبکه اجتماعی بین یک هزار تا 2 هزار و 500 دلار در ماه دریافت می کنند. 
در کشورهای توسعه یافته هزینه فعالیت در توییتر کمتر از فیس بوک است. تیم های حرفه ای برای راه اندازی صفحات تجاری در فیس بوک بین 2 هزار و 500 تا 5 هزار دلار در ماه دریافت می کنند. 
فعالان حرفه ای این حوزه در کشورهای توسعه یافته برای تدوین استراتژی فعالیت صاحبان کسب و کار در حداقل دو رسانه اجتماعی، ماهانه از 4 هزار تا 7 هزار دلار دریافت می کنند. آنها برای ارزیابی فعالیت برندها، صاحبان کسب وکار و اشخاص صاحب نام در شبکه های اجتماعی (توییتر، فیس بوک و لینکدین) و ارایه مشاوره برای بهبود و توسعه فعالیت ها در این شبکه ها بین 2 تا 10 هزار دلار در ماه دستمزد می گیرند. 


 فیس بوک محبوب کشورهای توسعه یافته، تلگرام محبوب ایران
در ایران که اکنون یک کشور در حال توسعه قلمداد می شود، شیوه ارایه و دریافت خدمات در بستر رسانه های اجتماعی متفاوت است. در حالی که فعالان رسانه های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته روی توییتر، فیس بوک و لینکدین تمرکز کرده اند، در ایران تلگرام و اینستاگرام تنها رسانه های مورد توجه فعالان این حوزه است. ناگفته نماند هزینه حضور در تلگرام بیشتر از هزینه حضور در اینستاگرام است. توییتر با توجه به ذات اطلاع رسانی و سرعتی که دارد، نیاز به کار حرفه ای دارد و در ایران نیز چندان هم مورد اعتماد برندها نیست. فیس‎ بوک نیز در ایران طرفدار چندانی ندارد. یکی از دلایل عدم محبوبیت فیس بوک و توییتر در ایران، فیلتر بودن این دو شبکه اجتماعی است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، با توافق برندها و فیس بوک از این شبکه اجتماعی برای دسترسی به علایق و مشخصات کاربران استفاده می شود که تنها منبع درآمد فیس بوک محسوب می شود؛ بلکه در تدوین استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز موثر است.


 درآمد فعالان رسانه های اجتماعی در ایران 
براساس اطلاعاتی که به دست آوردیم در ایران، خدماتی که در بستر رسانه های اجتماعی ارایه می شود شامل تولید محتوا، مدیریت، تبلیغات و جمع آوری لایک و دنبال کننده است. مدت زمان اجرای قراردادهایی که برای ارایه این خدمات بسته می شود، بین 2 تا 6 ماه است. 
ارایه خدمت به کسب وکارهای کوچک در این حوزه بین یک تا 3 میلیون تومان برای صاحبان این کسب وکارها هزینه دارد. این امور معمولا توسط نیروی جوان آشنا به رسانه های اجتماعی انجام می شود. شرکت های نیمه تجاری نسبتا بزرگ تر مانند رستوران های زنجیره ای یا شرکت های خدماتی بزرگ با پرداخت هزینه ای بین 3 تا 7 میلیون تومان می توانند خدماتی نظیر مدیریت و تحلیل محتوا، پاسخ گویی به کاربران، تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ را از سوی یک تیم حرفه ای دریافت کنند. برای ارایه خدمات حضور در رسانه های اجتماعی به شرکت های تجاری بزرگ، معمولا آژانس های تبلیغاتی وارد کار می شوند که با توجه به نوع خدمات شان هزینه دریافت می کنند. این آژانس ها معمولا برای شرکت های تجاری بزرگ بسته هایی با 100 الی 200 خدمت حرفه ای خلاقانه طراحی می کنند که از تولید محتوا تا طراحی و تولید تبلیغات را دربر می گیرد و قیمت این بسته ها بسته به توافق دو طرف تعیین می شود. 


 گذر از دوران گذار
درآمد ارایه دهندگان خدمات در بستر رسانه های اجتماعی بستگی به میزان پذیرش و اهمیت حضور در این رسانه ها از سوی شرکت ها تجاری و نیمه تجاری یا خدماتی دارد. در حال حاضر در ایران صاحبان کسب وکار به تازگی متوجه اهمیت و تاثیر رسانه های اجتماعی بر کسب و کارشان شده اند. برخی ورود به این فضا را به عنوان فعالیتی لوکس، بعضی آن را ضروری و برخی غیر ضروری می دانند. برای گذر از این شرایط نیاز است فعالان همین حوزه با همفکری و همراهی یکدیگر در عین حفظ رقابت از طریق افزایش کیفیت خدماتشان، ساختار این شغل جدید را به درستی شکل دهند و پایه های آن را بگذارند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">