ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روحانی در نامه ای به آذری جهرمی برای برخورد جدی با سایت‌ها و کانال‌های خلاف، ساماندهی vpnها، برخورد مؤثر با فیلتر شکن‌ها، رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی و حمایت از پیام رسان‌های داخلی 6 دستور صادر کرد.

رضا تقی‌پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه 6 بندی رئیس جمهور به وزیر ارتباطات پس از یک جلسه شورای عالی امنیت ملی، گفت: در این نامه روحانی به آذری جهرمی درباره برخورد جدی با سایت‌ها و کانال‌های خلاف عفت عمومی، ساماندهی vpnها، برخورد مؤثر با فیلتر شکن‌ها، رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی و حمایت و تقویت پیام رسان‌های داخلی تاکید کرده است.

وی گفت: این نامه حاوی توصیه‌هایی برای بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی، رفع آفات و اشکالات آن و برنامه‌ریزی برای پیگیری جدی و قاطع درباره آنها است و دستوراتی را صادر کرده که بسیار منطقی و عقلانی است.

 

*دستور روحانی برای برخورد جدی باید با سایت‌ها و کانال‌های خلاف عفت عمومی

تقی‌پور با بیان اینکه در این نامه روحانی به جهرمی تأکید می‌کند که باید با سایت‌ها و کانال‌های خلاف عفت عمومی برخورد جدی شود، گفت: منطقی است به هر کانالی که مطالب خلاف عفت عمومی منتشر کند یا فروش اقلام غیرمجاز انجام دهد اجازه فعالیت داده نشود. در جریان وقایع تلگرام متأسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست به کسب و کارهایی که فروش اقلام غیرمجاز و غیرقانونی انجام می دادند عنوان کسب و کار تلگرامی داده شد که این کار به کسب و کارهای مجاز این شبکه نیز ضربه زد؛ البته کسب و کارهای مجاز امکان ادامه فعالیت را در بسترهای دیگر دارند. بنابراین تاکید رئیس جمهور برای اینکه با این کانال‌ها باید برخورد شود سیاست درستی است.

 

*تاکید روحانی بر ساماندهی VPNها و برخورد موثر با فیلترشکن‌ها 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین از تاکید روحانی بر ساماندهی VPNها و برخورد موثر با فیلترشکن‌ها و مدیریت کارا برای بهره‌برداری مشروع از این ابزارها توسط کاربران فضای مجازی و سازمان‌ها خبر داد و گفت: نمی‌توانیم بنشینیم و ببینیم دشمن هرچه را که دوست دارد در جامعه تلقین کند، پس از این اتفاقات روشن شد که تلگرام با پشتیبانی مستقیم آمریکا و اسرائیل اداره می‌شود و هدف آنها اشاعه فحشا و فساد در جامعه ایرانی است. من نیز به عنوان یک عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همین نظر را دارم و نظر اکثریت اعضای شورا نیز همین بوده است؛ البته اگر برخی از اعضا نظر متفاوتی دارند نظرشان محترم است.

 

*ابلاغ رفع انحصار پیام‌رسان فعلی خارجی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

وی گفت: همچنین روحانی در این نامه بر رفع انحصار پیام‌رسان فعلی خارجی در کشور از طریق حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی تا تحقق این مهم اشاره کرده است.

به گفته وی، با توجه به آسیب‌های تلگرام این هدف یک ضرورت است؛ آنچه تلگرام به آن شهرت پیدا کرده و باعث ایجاد بیش از 80 درصد محتوای آن شده یک ارتباط یک طرفه است و طبق این اصل، تلگرام اساساً پیام‌رسان نیست و حالت خاصی از ارتباط است. علاوه بر این، موضوعات خلاف عفت عمومی و برقراری ارتباط و عضو گیری برای گروه‌های تروریستی در این شبکه اتفاق می‌افتد؛ البته به خاطر حیا و عفت عمومی،  تاکنون درباره آسیب‌های تلگرام کمتر صحبت شده است. اما نتیجه تصمیم‌ اخیر (برای مسدود شدن تلگرام) نشان داد که اکثر کاربران از تلگرام کوچ کرده‌اند و استفاده کاربران ایرانی از تلگرام به کمتر از یک چهارم رسیده است که این روند نزولی ادامه دار نیز است.

وی ادامه داد: حرکت اجتماعی مردم نشان داد که متوجه آسیب‌های تلگرام شده‌اند. آسیب‌های تلگرام لحظه به لحظه در حال افزایش بود و به ویژه با برنامه اقتصادی ویژه‌ای که در پیش داشت، اختلال در نظام اقتصادی ایران را به صورت جدی هدف گذاری کرده بود. بنابراین با توجه به آمار کاهش قابل توجه ترافیک تلگرام در ایران، در حال حاضر هدف رفع انحصار تا حدود زیادی محقق شده و با ادامه این راه نیز روز به روز شاهد محدود شدن بیشتر آن و ارایه فرصت بیشتر برای بازارسازی داخلی خواهیم بود. همچنان که در فرصت محدود بدست آمده رشد علم و فناوری در حوزه پیام رسان‌های داخلی نمایی بوده به طوری که در یک مدت محدود، نرم‌افزارهایی در سطح بین‌المللی عرضه کردند.

 

*دستورات روحانی تاکید بر عمل به قانون دارد

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه علیرغم شفاف بودن ابلاغیه رییس جمهور به وزیر ارتباطات شبهاتی درباره نظر مخالف روحانی در این باره مطرح می شود، گفت: تصمیمی که درباره تلگرام گرفته شد صحیح است و نامه روحانی به جهرمی یک دستور بسیار خوب و مهم است که ابعاد مختلف این بحث را روشن کرده است، اعضای شورای عالی فضای مجازی در خردادماه 96 موضوع ساماندهی پیام‌رسان‌ها را تصویب کردند و این نامه یک ابلاغ اجرایی به دنبال این مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره پیام رسان‌های داخلی است که نشان دهنده موافقت روحانی با شکست انحصار پیام رسان خارجی در کنار تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است و مواردی که ابلاغ شده نشان می دهد نظر رییس جمهور نیز قطعا این بوده که آسیب‌های تلگرام در حال ضربه زدن به کشور است و ادامه این روند روز به روز تسلط بیشتری بر کشور را رقم خواهد زد.

وی افزود: برداشت من از این نامه این است که البته درباره نحوه برخورد شاید اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما دستورات این نامه از جمله برخورد با فیلترشکن‌های غیر مجاز، فراهم بودن امکان استفاده از فیلترشکن‌های مجاز، انجام فعالیت‌ها از مسیر قانونی و ساماندهی پیام رسان‌های خارجی طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی که حکم قانون را دارد نشان می دهد تاکید بر عمل به قانون مدنظر رییس جمهور بوده است.

تقی پور خاطرنشان کرد: در مصوبه  شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها که توسط اغلب نرم‌افزارهای خارجی از جمله تلگرام نقض شد، اولین شرط داشتن دفتر در کشور بود که این اتفاق نیفتاد. همچنین بزرگترین مقرراتی که رعایت نشد منع خروج اطلاعات کاربران ایرانی از کشور بود که تلگرام آن را رعایت نکرد و اطلاعات ایرانی ها در حجم بسیار گسترده از کشور خارج می شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">