ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تیتر 20 / سارا دلیریان - براساس گزارش شاپرک در سال 97، شرکت به پرداخت با وجود رتبه نخست در ابزار کارتخوان فروشگاهی، در ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی از رقبای خود عقب ماند و در این رتبه بندی به ترتیب شرکتهای آسان پرداخت پرشین با 29.44 درصد و شرکت پرداخت نوین آرین با 32.08 درصد رتبه نخست را در تعداد تراکنش های اینترنتی به خود اختصاص دادند.
 با گسترش بانکداری الکترونیک و بانکداری همراه، طبعا باید اذعان داشت پارادایم پرداخت در کشور نیز متحول شده و با وجود شتاب رشد اپلیکیشن های پرداخت موبایلی به زودی شاهد تغییرات جدی تر و محسوس تری در ساز و کار صنعت پرداخت در کشور خواهیم بود.
تنوع ابزارها از یک سو و مشکلات متعددی که در خصوص تامین و نگهداری ابزار پایانه های فروشگاهی و ملزومات دستگاههای کارتخوان از جمله رول های کاغذی، بر اثر تحریم ها و افزایش نرخ ارز ایجاد شده، ضرورت توجه به ابزارهای موبایلی و پرداخت های اینترنتی را در صنعت پرداخت کشور به شدت افزایش داده است، به طوری که بیراه نخواهد بود اگر بگوییم در آینده بسیار نزدیک، یکی از مهمترین شاخص های موفقیت در حوزه پرداخت الکترونیک کارت، بررسی عملکرد شرکتهای PSP در مدیریت، پشتیبانی و توسعه ابزارهای متنوع و به روز پذیرش می باشد. با توجه به آینده صنعت پرداخت در حوزه پرداخت های موبایلی و اینترنتی، امروزه شاید بتوان حیات و بقای شرکت های پرداخت را در کشور به توسعه این دسته از ابزارها منوط دانست.
تغییر رفتار مشتریان خدمات بانکی و مصرف کنندگان در بهره گیری از امکانات جدید و نرم افزارهای نوین مالی و بانکی قطعا در آینده ای نزدیک تاثیر خود را بر سود و زیان و سهم بازار شرکتهای پرداخت به نحو محسوس تری نشان خواهد داد و همین امر باعث شده این شرکت ها علاوه بر توجه به اهمیت کارتخوان های فروشگاهی، توجه بیشتری بر سهم بازار خود در سایر ابزارهای پذیرش، معطوف دارند.
بر همین اساس شرکت های پرداخت باید بتوانند برای دوام و بقا و رقابتی سالم، توسعه و رشدی موزون را در همه شاخص های پرداخت در کشور ایجاد نمایند. یکی از این شرکت های پرداخت باسابقه کشور شرکت به پرداخت ملت است که سالیان متوالی است در عرصه کارتخوان های فروشگاهی سهم بازار بزرگی را در اختیار دارد و عموما در این شاخه دارای مقام نخست در بین سایر شرکت های پرداختی است. اما بررسی آمارها در حوزه پرداخت کشور نشان می دهد موفقیت این شرکت در زمینه توسعه و سودآوری کارتخوان های فروشگاهی در سایر حوزه های پرداخت با حضور رقبای جدی و فعال در سایر ابزارهای پذیرش به این سادگی محقق نخواهد بود.


آمارها چه می گویند؟
بر اساس گزارش شاپرک در سال 97، شرکت به پرداخت با وجود رتبه نخست در ابزار کارتخوان فروشگاهی، در ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی از رقبای خود عقب ماند و در این رتبه بندی به ترتیب شرکتهای آسان پرداخت پرشین با 29.44 درصد و شرکت پرداخت نوین آرین با 32.08 درصد رتبه نخست را در تعداد تراکنش های اینترنتی به خود اختصاص دادند.
آخرین اطلاعات منشر شده شاپرک در خصوص فعالیت شرکت های پرداخت در خردادماه  سالجاری نشان می دهد، شرکت "بهپرداخت ملت" با پوشش 23.54 درصد از تعداد تراکنش کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در این حوزه در اختیار خود دارد که در مقایسه با ماههای قبل اندکی افزایش را نیز نشان می دهد اما در پرداخت موبایلی همچنان شرکت پرداخت نوین آرین با  34.04 درصد از سهم بازار و در ابزار پذیرش اینترنتی، شرکت آسان پرداخت پرشین با 34.42 درصد رتبه نخست بازار را در اختیار دارند که نشان از پایداری وضعیت در خصوص سهم بازار شرکتهای پرداخت در مقایسه با دوره های قبل دارد. 


ضرورت بهبود و توسعه ابزارهای متنوع پرداخت 
گفتنی است در سال 97 رفتار بازار در خصوص ابزارهای پذیرش تغییرات محسوسی را تجربه کرد، از جمله اینکه ابزار پذیرش اینترنتی با کسب 5درصد از تعداد تراکنش های بازار نسب به سال قبل رشد داشت همچنین علی رغم مسائلی که در خصوص اپلیکیشن های پرداخت در گوشی های اپل و سیستم عامل اندروید رخ داد بازهم این بخش با وجود افت اندک، در مجموع تعداد تراکنش بازار، در حدود 6.06 درصد از مجموع تعداد تراکنش ها را کسب کرد.
به پرداخت در خرداد ماه در حالی با کسب حدود 21.20 درصد از کل تعداد تراکنش ها در خرداد ماه رتبه نخست را در سهم تعدادی کل بازار پرداخت دارد که در آنالیز داده ها مشخص است تنها 8.07 درصد از تعداد تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی و کمتر از 1درصد از ابزار پذیرش موبایلی یعنی 0.2 درصد را در اختیار دارد و عمده توانمندی این شرکت در موضوع کارتخوان های فروشگاهی است که البته نباید سهم کارتخوان ها در جایگاههای عرضه سوخت را در این ضریب نفوذ نادیده گرفت که بدیهی است با تغییرات در استراتژی بازار و ورود یکی دو شرکت بزرگ PSP در کشور به پرداخت ملت باید متصور رویارویی با چالش جدیدی در عرصه پرداخت باشد.
این در حالی است که شرکت به پرداخت با در اختیار داشتن بازار بزرگی از تعداد ابزارهای اینترنتی ظرفیت مناسبی برای کسب سهم بازار دارد ولی همچنان در این بخش توفیق چندانی نداشته است.
باید یادآوری کرد در سال 97، با وجودی که از حجم تراکنش های موبایلی برخی از شرکت ها به دلیل اعمال محدودیت انجام تراکنش بر ابزار پذیرش موبایلی کاسته شده ولیکن بازار با رشد مثبت بالغ بر دو درصد در ابزار پذیرش اینترنتی مواجه بوده که بر اساس پیش بینی ها در سال جاری این رشد شتاب بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد و قطعا پرداخت موبایلی نیز سهم بیشتری در بازار خواهد داشت.
بر این اساس، رشد نامتوازن می تواند زنگ هشداری برای این شرکت باشد چرا که سهم بازار پایانه های فروشگاهی قطعا همیشگی و ثابت نیست و برای یک رشد پایدار، باید همه بخش ها تقویت و بررسی شوند. سابقه و توان شرکت به پرداخت ملت واقعا این سوال را ایجاد میکند که چرا این شرکت همچنان در حوزه ابزارهای پذیرش اینترنتی و پرداخت موبایلی تا این حد ضعیف و شکننده عمل کرده است؟
در حالی که برخی شرکت ها حتی با بازتعریف برخی از کارتخوان های فروشگاهی خود به عنوان ابزار پذیرش اینترنتی، سعی در تسهیل انجام خدمات پرداخت کارت از طریق نرم افزار موبایلی خود و بر بستر اینترنت نموده اند و به دنبال افزایش سهم بازار خود در این بخش ها هستند، این واقعیت آماری را که نشان از ضعفی مدیریت نشده در شرکت به پرداخت ملت برای توسعه شاخص ابزار پذیرش موبایلی در صنعت پرداخت کشور دارد، را چطور میتوان تحلیل کرد؟!
گفتنی است شرکت به پرداخت ملت با اپلیکیشن پرداخت سکه در بازار پرداخت موبایلی حضور دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">