ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ده‌ها سایت ایرانی مسدود شدند

| سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۸۴، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۱ نظر

نرگس جودکی - صبح امروز بیش از ده‌ها سایت ایرانی از جانب یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات میزبانی کانادایی مسدود شدند.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت» اگرچه هنوز آمار دقیقی از سایت های مسدود شده در دست نیست ولی کارشناسان پیش بینی مسدود سازی ده ها سایت ایرانی همچون گذشته را دارند. در این میان سایت‌های خبرگزاری ایلنا، فارس، مانا، شانا و روزنامه همشهری نیز از جمله این سایت‌های مسدود شده هستند.

در تماس‌هایی که با مدیران فنی این سایت‌های مطبوعاتی برقرار کردیم، مسوولان فنی هیچ‌کدام پیش از قطع شدن هشداری از هاست کانادایی یا شرکت رابط‌شان دریافت نکرده بودند.

مسوول فنی خبرگزاری ایلنا با اشاره به قطعی سایت‌های با پسوند .ir گفت: چندین سایت با این پسوند دچار مشکل شده‌اند که همه آنها از یک هاست خدمات می‌گیرند و دلیلی نیز برای این مشکل به ما توضیح داده نشده است.

مسوول فنی خبرگزاری فارس نیز با اظهار بی‌اطلاعی از احتمال وقوع این مشکل گفت: من فکر می‌کنم این مشکل تنها یک مشکل فنی است و با برطرف شدن آن در زمان کوتاهی، سایت فارس دوباره باز خواهد شد.

اما یکی از دبیران سایت باشگاه خبرنگاران جوان با اظهار نگرانی از مشکل به وجود آمده برای این سایت گفت: تا این لحظه توضیح برای این مسأله به ما داده نشده است و در تماس‌هایی که گرفته‌‌ایم پاسخ‌های متناقضی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه تا یک روز، یک هفته، دو هفته و... این قطعی برطرف می‌شود.

وی افزود: این مسأله تنها به هاست کانادایی مربوط است که با قطع سرورهای شرکت واسط، سایت‌های با پسوند .ir و .com را از روی هاست خود برداشته است.

بیرانوند، مسوول سایت مانا (کشتیرانی) نیز نسبت علت قطعی این سایت اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت: امیدوارم تا ساعاتی دیگر، کاربران بتوانند از این سایت استفاده کنند ولی تا آن زمان ارسال اخبار خود را از طریق فکس ادامه خواهیم داد.
احتمال بلوکه شدن دارایی مجازی پیش‌بینی شده بود
احتمال بلوکه شدن دارایی مجازی سایت‌های ایرانی در هفته گذشته به کرات توسط روزنامه جهان‌صنعت گوشزد شده بود، این اتفاق پس از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت قابل پیش‌بینی بود و انتظار می‌رفت مسوولان امر سایت‌های ایرانی و شرکت‌های مرتبط با هاست‌های آمریکایی و کانادایی را نسبت به این رویداد در جریان قرار دهند تا آنها بلافاصله از اطلاعات کپی بردارند.

همان‌طور که بیش از این گفته بودیم دولتمردان باید با اطلاع‌رسانی و فراخوان عمومی زمینه کاهش صدمات به دارایی مجازی کشور را کاهش دهند و نسبت به تشکیل ستادی جهت بررسی کنترل و کاهش تبعات احتمالی اقدام لازم را به عمل بیاورند.
اقدام عملی تنها راهکار ملی
در روزهای اخیر لزوم ایجاد هاست داخلی، تقویت سه دیتاسنتر موجود و زیرساخت‌های مورد نیاز مباحثی بودند که تمامی صاحبنظران و دست‌اندرکاران IT بر آن تأکید مستمر داشتند حتی کمیته مخابرات کمیسیون صنایع مجلس نیز پیشنهاد اختصاص بودجه ویژه‌ای برای این موضوع را مطرح کرد.

بنابراین هم‌اکنون بدون شک این مسأله دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

در همین رابطه خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: با اختلال در سرور کانادایی طرف قرارداد با حدود 60 سایت ایرانی، امروز دسترسی به این سایت‌ها، غیرممکن شد.
بنا بر بررسی‌های خبرنگار «بازتاب»، خبرگزاری‌های فارس و ایلنا (کار ایران)، ایپنا، ایکنا (خبرگزاری قرآنی)، روزنامه‌های «همشهری»، «اعتماد» و «پاس جوان» و نیز بانک‌های «سپه» و «پارسیان»، از جمله این سایت‌های مهم هستند.
همچنین سایت‌های «ایران‌ایر»، «پارسیک»، «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، «فدراسیون فوتبال ایران»، امروز با اختلال در سرویس‌دهنده کانادایی، مختل شد.
تاکنون برخی از این سایت‌ها نظیر خبرگزاری فارس با استفاده از سرور جدید، سعی در بالاگذاری دوباره مطالب خود کرده‌اند.
به این ترتیب، استفاده از خدمات اینترنتی مراکزی چون بانک‌ سپه و پارسیان و ایران‌ایر که به تازگی امکاناتی از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دادند، ناممکن شده است.
گفته می‌شود، برخی از این مراکز، با مشاهده چنین مشکلاتی، درصدد استفاده از سرویس‌دهندگان ایرانی برآمده‌اند.
دلیل از کار افتادن صدها سایت ایرانی حمله اینترنتی بود
بی بی سی- صبح روز سه شنبه، صدها سایت اینترنتی از جمله سایت روزنامه همشهری وخبرگزاری فارس از کار افتادند.
بروز این مشکل زمانی خبرساز شد که سایت "ایران کارتون" خبر هک شدن خود را منتشر کرد.
این سایت که با همکاری روزنامه همشهری "مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع هولوکاست" را برگزار می کند گفته است روز دوشنبه "مورد حمله هکرها" قرار گرفته و چند ساعت از کار افتاده است.
روزبه هاشمی ها مدیر شرکت "روند تازه" که شرکت میزبان صدها سایت ایرانی از جمله روزنامه همشهری و خبرگزاری فارس است، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی عامل اختلالات ایجاد شده در سرورهای این شرکت (رایانه های میزبان سایت ها) را یک "حمله اینترنتی (Denial-of-service attack) گسترده به شبکه رایانه ای این شرکت" عنوان کرد.
در همین حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جمال کریمی راد سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که قطع سرور سایت های ایرانی را به دولت کانادا نسبت می داد، گفت: "این حرکت، حرکتی غیر قانونی است و با مساله‌ آزادی بیان و حقوق بشر که آنها ظاهرا سردمدار آن هستند، در تعارض جدی قرار دارد".
اقای کریمی راد بدون ارائه شواهدی مبنی بر قطعیت این اقدام از سوی دولت کانادا، به صاحبان سایت ها پیشنهاد کرد: "این سایت‌ها می‌توانند اعتراض خود را به مجامع جهانی برسانند و به دولت کانادا نیز اعتراض کنند که چرا این اقدام نسبت به سایت‌های ایرانی صورت گرفته است".
حمله صبحگاهی
آقای هاشمی ها امکان ارتباط این حمله را با مسابقه کاریکاتور هولوکاست توسط روزنامه همشهری رد نمی کند اما می گوید برای اظهار نظر قطعی و پیگیری تبعات این حمله به زمان بیشتری نیاز است.
وی افزوده است که پیش از این حمله هیچ پیغام تهدیدآمیزی دریافت نکرده و از سوی هیچ دولت یا مقام رسمی نیز برای حذف سایتی خاص تحت فشار قرار نگرفته است.
"حمله داس" یا Denial-of-service attack، حمله به رایانه یک سیستم یا شبکه است که موجب اختلال در امر خدمات رسانی به کاربران آن رایانه می گردد. در جریان این حمله معمولا با اشغال پهنای باند شبکه مورد نظر، دسترسی به سایت های موجود در آن شبکه غیر ممکن می گردد.
آقای هاشمی ها می گوید این حمله ساعت ۶ صبح روز سه شنبه (به وقت تهران) آغاز شده و دسترسی به سایت هایی که از خدمات شرکت "Our Iran" از زیر مجموعه های شرکت "روند تازه"، استفاده می کردند را مختل کرده است.
وی می افزاید هم اکنون حمله متوقف شده و سایت های ایرانی به مرور در دسترس قرار می گیرند هرچند مسئولان شرکت برای پیشگیری از تکرار حمله، دسترسی به سایت هایی که مشخصا هدف قرار گرفته اند را تا اطلاع ثانوی برقرار نخواهند کرد.
'قربانی سیاست'
روزبه هاشمی ها خسارات وارده ناشی از این حملات را بزرگ خوانده و گفته است: "در این واقعه سایت های زیادی ساعت ها از کار افتاده اند و متاسفانه بیشتر، این شرکت های تجاری هستند که مستقیما قربانی سیاست شده و ضرر و زیان اقتصادی را متحمل می شوند".
مسئولان مسابقه اینترنتی هولوکاست، خود احتمال داده بودند که سایت های مرتبط هدف حملات اینترنتی قرار گیرند.
سازمان دهندگان این مسابقه در گفتگو با خبرنگاران گفته بودند که انتظار دارند "سایت این روزنامه، که از یک سرور آمریکایی استفاده می کند، مسدود" شود و در نتیجه تصمیم گرفته اند از سایت های دیگری برای ارایه کاریکاتورهای ارسالی استفاده شود.
در همین حال گفته می شود برخی از سایت های نشان دهنده این کاریکاتورها نیز با مشکلات فنی مواجه شده اند. با توجه به اینکه در این زمینه تهدیدی منتشر نشده، نشانه ای در دست نیست تا بتوان با قطعیت از کار افتادن سایت های ایرانی را با ماجرای کاریکاتورها مربوط دانست.
هفته گذشته حدود هزار سایت دانمارکی مورد حمله خرابکاران اینترنتی (هکرها) قرار گرفتند. خرابکاران موفق شدند به طور موقت صفحه اول سایت ها را با پیام هایی که چاپ کاریکاتورهایی درباره پیامبر اسلام را محکوم می کرد جایگزین کنند.
مدیر شرکت ایرانی "روند تازه" که دفتر اصلی آن در کانادا قرار دارد به بی بی سی گفته است "اطلاعی از دستکاری احتمالی (تغییر یا حذف محتوا) در سایت های ایرانی" ندارد، "اما سایت های این شرکت هدف چنین دستکاری هایی قرار نگرفته اند".
آقای هاشمی ها می گوید "تمهیدات امنیتی لازم برای مقابله با حملات مشابه" اتخاذ شده است.
شرکت "روند تازه" میزبان صدها سایت اینترنتی فارسی است که بسیاری از آنها خود، سایت های اینترنتی زیادی را پشتیبانی می کنند.

  • ۸۴/۱۱/۲۵

نظرات  (۱)

  • لیلا باران چشمه
  • باید زودتر اقدام شود نه فقط حرف . زودتر استادش کنید بره پی کارش.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">