ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از اوایل سال جاری که خبرهای خوش هسته‌ای منتشر شد، همه منتظر ورود بی‌واسطه برندهای مطرحی هستند که تا کنون ایران را در لیست تحریمی‌های خود قرار داده و از ارایه کالا و خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کردند.
اما این انتظار طولانی شده و همچنان، نشانه‌ای از حضور و ثبت دفتر رسمی توسط برندهایی نظیر اچ‌پی، اپل، دل و برندهای آمریکایی دیگر به گوش نمی‌رسد.
البته هر از چندگاهی برخی از تولیدکنندگان که محصولات این برندها را از طریق واسطه‌های اماراتی وارد کشور می‌کنند ادعای دریافت مجوز نمایندگی رسمی فروش کرده و خود را به نوعی نماینده رسمی این شرکت‌ها معرفی می‌کنند. اما پس از مدتی مشخص می‌شود که شرکت مربوطه این نمایندگان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد.
برخی از کارشناسان می‌گویند: شاید علت این بی‌میلی برندهای مطرح برای حضور در بازار پرسود ایران، فراهم نبودن زمینه‌های لازم باشد. برخی نیز می‌گویند که نباید عجله کرد و تا زمانی‌ که تحریم‌ها کاملا لغو نشود، نمی‌توان امیدی به حضور بدون واسطه برندهای مطرح در بازار ایران داشت.
این دسته از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا شش ماه آینده زمینه برای حضور یا جلب توجه برندهای آمریکایی به بازار ایران فراهم نمی‌شود. این در حالی است که در برخی از خبرگزاری‌ها اخباری در رابطه با تمایل برندهایی نظیر اپل به حضور رسمی در بازار ایران منتشر شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرآنلاین، تولیدکنندگان آمریکایی ورود به بازار آی تی ایران را در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد که به‌زودی شاهد حضور رسمی برندهایی مانند اچ پی و اپل در بازار ایران خواهیم بود.
این گزارش می‌افزاید: موسسه تحقیقاتی BMI مستقر در انگلیس پیش‌بینی کرده است که بازار رایانه، موبایل و گیم در ایران از رقم 9.5 میلیارد دلار در سال 2014 به رقم 13 میلیارد دلار خواهد رسید و جمعیت 77 میلیونی ایران ظرفیت حضور بزرگان آی تی دنیا را در خود دارد.
از سوی دیگر شرکت‌های آسیایی و اروپایی که منتظر برداشته شدن رسمی تحریم‌ها نشده‌اند، سعی کرده‌اند به‌صورت خزنده وارد بازار ایران شوند و به همین خاطر کمپانی‌های آمریکایی از این بابت واهمه پیداکرده‌اند که مبادا بازار ایران را برای همیشه از دست بدهند.
بر همین اساس شرکت HP Sarl که شعبه سوئیسی اچ پی آمریکاست، ماه گذشته موافقت‌نامه رسمی با مقامات ایرانی درزمینه فروش محصولات سخت‌افزاری و پشتیبانی فنی از سرورهای اچ پی (که در ایران بسیار محبوب بوده و در دوران تحریم نیز دور زده می‌شده) امضا کرده تا بتواند فروش رسمی محصولاتی مانند تبلت، لپ‌تاپ را به‌زودی در ایران راه‌اندازی کند.
این گزارش می‌افزاید: اپل نیز از طریق شعبه‌های خود در اروپا با مقامات ایرانی ارتباط پیداکرده تا زمینه فعالیت رسمی و حتی دایر کردن فروشگاه رسمی را موردبررسی قرار دهد. هرچند حضور مستقیم اپل در ایران به ضرر فروشندگان و توزیع‌کنندگان ایرانی است و ممکن است فروش مستقیم تبدیل به فروش غیرمستقیم از طریق توزیع‌کنندگان شود، اما موضوع خدمات پس از فروش دغدغه هر دو طرف است که تا این موضوع حل نشود، حضور رسمی و مستقیم صورت نخواهد گرفت.

  • ۹۴/۱۰/۰۷

HP

آی‌بی‌ام (IBM)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">