ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، از صدور ۴۵ درصد نسخه‌ها به صورت تمام الکترونیکی یا نیمه الکترونیکی در داروخانه ‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رضایی در خصوص حذف دفترچه‌های بیمه گفت: حذف دفترچه بیمه جزئی از یک برنامه کلی به نام سلامت الکترونیک است، که نتیجه نهایی آن تشکیل پرونده الکترونیک برای همه بیماران است و یک مرحله از این پروژه به اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک مربوط می‌شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک منجر به حذف دفتر چه خواهد شد افزود: بدون تردید این برنامه از مصوبات مجلس در قالب برنامه ششم توسعه است و همچنین مورد تاکید دولت است لذا تا کنون پیشرفت‌های قابل قبولی در اجرای این پروژه صورت گرفته و در ابتدا در بخش‌های خصوصی در تمامی استان‌ها این طرح اجرایی شد.

وی تصریح کرد: البته بخش دولتی به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی با تأخیر به اجرای این طرح ورود پیدا کرد، اما ۱۰ دانشگاه قرار است در این ماه در اجرای این طرح اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد درمانگاه‌ها در بخش دولتی امکان دسترسی به خدمات نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک را دارند اظهار داشت: امیدواریم با تأکیدات رئیس محترم جمهور بخش دولتی نسبت به ورود به پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی مبادرت کند.

رضایی با بیان اینکه ۱۶ هزار مطب طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند تاکید کرد: در حال حاضر و در مرحله استقرار حدود ۹۰ درصد از مطب‌ها در بخش خصوصی امکان یا دسترسی به نسخه پیچی و یا نسخه‌نویسی الکترونیک را دارند، اما در عمل آنچه که در داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد، حدود ۴۵ درصد نسخه به صورت الکترونیکی یا نیمه الکترونیکی صادر می‌شود.

وی گفت: سیستم اطلاعات پایگاه برخط بیمه شدگان کشور میان بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی وجود داشته و در صورت ایجاد هرگونه مشکل موردی برای بیمه شدگان موارد به طور جدی بررسی می‌شود.

 

ثبت روزانه ۱۳۰ هزار نسخه الکترونیک در تامین اجتماعی
مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: روزانه ۱۳۰ هزار نسخه به صورت الکترونیک تنها در سازمان تامین اجتماعی ثبت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام غفاری، افزود: هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این هماهنگی به نظام سلامت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. وقتی هر سازمان بیمه گری با سازوکار متفاوت و مخصوص به خودش وارد عرصه اجرا شود، مشکلاتی را در اجرا برای پزشک، داروخانه و مراکز طرف قرارداد ایجاد می‌کند به همین دلیل هماهنگی بیمه‌ها، اجرا را برای نظام سلامت و مخاطبان راحت تر می‌کند.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: طبیعتاً این هماهنگی به دبیرخانه شورای عالی بیمه منتقل شده و در آنجا تبلور عینی پیدا می‌کند و در این صورت وزارت بهداشت به جای اینکه با تک تک بیمه‌ها مذاکره کند، همکاری بهتری برای انجام راهکارهای اجرایی با بیمه‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۳۰ هزار نسخه به صورت الکترونیک تنها در سازمان تأمین اجتماعی ثبت می‌شود، گفت: نبود کدینگ بر اساس استاندارد کشوری یکی از مشکلات اجرای این طرح بود که اخیراً وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ کرده است. در صورتی که این اقدام از یک سال قبل انجام می‌شد، طبیعتاً کار ساده‌تر می‌شد ولی پیش از این سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران سیستم کدینگ خود را به روز کردند که ۹۹ درصد آن شبیه به هم بود ولی یک درصد اختلاف وجود داشت که همین موضوع، پزشکان را در اجرا دچار مشکل می‌کرد.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: همراهی بیمه‌ها و جامعه پزشکی تضمین کننده موفقیت طرح است که برای اجرای بهتر لازم است که علاوه بر به روز شدن سامانه‌ها، کدینگ‌ها و دستورالعمل‌ها نیز یکسان شود.

وی یکی از ذینفعان اصلی اجرای نسخه نویسی الکترونیک را پزشکان دانست و افزود: در اجرای این طرح مشکلاتی از جمله قطع و وصل شدن سامانه‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی وجود دارد که نیاز به توسعه دارد ولی با توجه به بستر موجود همراهی و همکاری جامعه پزشکی بسیار خوب بوده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">