ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دولت در جریان فیلتر تلگرام قرار داشت؟

| شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

ادعای یکی از فعالان حوزه کسب وکار نشان می دهد دولت و به طور مشخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از حکم قوه قضاییه، از فیلتر تلگرام ادعا داشته اند.
فناوران - علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ کسب وکار نوین ایرانیان که سهامدار استارت آپ هایی چون نت برگ، چیلیوری و تیکت است، در توییتی گلایه آمیز خطاب به وزیر فاوا نوشت: «جناب آقای جهرمی، مدتی پیش وزارت جلسه ای گذاشت و گفتند تلگرام فیلتر خواهد شد، برنامه ریزی کنید و بعدا گله نکنید که ضربه خوردیم. کسی نگفت که اختلالات دیگری هم ایجاد می شود که خودمان را برای آن آماده کنیم. قطع تلگرام بیشتر ضربه می زند یا قطع سرور ما؟ حق گله و اعتراض داریم؟»
این توییت که پس از 48 ساعت پاک شد، نشان می دهد که نه تنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فیلتر تلگرام با خبر و مطمئن بوده که به کسب وکارها نیز در این باره هشدار داده است.
البته نکته عجیب این است که تماس فناوران  با بسیاری از کسب وکارها نشان می دهد آنها در چنین جلسه ای حضور نداشتند و مشخص نیست آیا چنین تصمیمی به صورت محرمانه تنها به برخی اطلاع داده شده است.


 تصمیم فیلتر تلگرام در کجا گرفته شد؟
اگر فیلتر تلگرام با حکم ناگهانی بازپرس یک شعبه قضایی در تهران روی داده، بنابراین وزارت ارتباطات قاعدتا از فیلتر این پیام رسان اطلاعی نداشته، لیکن پرسش اینجاست که پس چگونه توانسته به برخی کسب وکارها در این باره هشدار بدهد.
نکته دیگر اینکه اگر رییس جمهور و دولت مخالف فیلتر تلگرام بوده و قرار بر چنین کاری نبوده است، چگونه وزارت فاوا به کسب وکارها گفته است از تلگرام خارج شوند؟
پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که تصمیم فیلتر تلگرام در شورای عالی فضای مجازی رای آورده است، موضوعی که همواره با تکذیب روابط عمومی این نهاد روبه رو شده است: «شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای در این خصوص نداشته است».


 رای گیری برای فیلتر در شورای عالی فضای مجازی؟
حداقل دو نماینده مجلس و یکی از مدیران قوه قضاییه مدعی شده اند فیلتر تلگرام با تصمیم شورای عالی فضای مجازی بوده است.
حمیده زر آبادی، نماینده اصلاح طلب مجلس که البته از منتقدان وزیر فاوا نیز به شمار می رود، سال گذشته در گفت وگو با ایلنا اعلام کرد که «بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و این اظهارات به نوعی زمینه سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است».
عبدالرضا هاشم زایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز در این باره گفته است: «هر چند که روابط عمومی شورای مجازی تکذیب کرده اما من شنیدم که فیلتر تلگرام تصویب شده است. خبرهایی که به نمایندگان مجلس می رسد نمی تواند بی مبنا باشد و من شنیدم که تصویب شده تلگرام در سال آینده فیلتر شود».
حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز هفته گذشته در گفت وگو با رسانه ها در حاشیه نمایشگاه کتاب، چنین فرضیه ای را تایید کرد. وی گفت: وقتی که اکثر اعضای شورا با ادامه فعالیت این نرم افزار مخالفت کردند، دموکراسی حکم می کند که به آن تن بدهیم تا امنیت کشور به بازی گرفته نشود. نمی دانیم پشت پرده چه خبر است و آ یا کسانی که با فیلتر تلگرام مخالف هستند، معامله ای با رییس تلگرام انجام داده اند یا خیر؟ اتهامی هم به کسی نمی زنیم اما به نظر کارشناسان باید توجه کرد. 
سوال این است چرا با وجود نظر کارشناسان مبنی بر خطر ادامه فعالیت تلگرام برای کشور، برخی افراد که تعدادشان کم است و از محترمین هم هستند، با این رای مخالفت می کنند؟! علی ساری، نماینده عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: «حجت الاسلام اژه ای تاکید کرد بعد از چند جلسه کار کارشناسی متعدد و بر اساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی، دستگاه قضا به این حکم رسیده است».
با این حال دفتر سخنگوی قوه قضاییه این ادعا را تکذیب و اعلام کرد اژه ای چنین صحبتی انجام نداده است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">