ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دولت و جامعه خسته از فیلترینگ

| چهارشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۰۱:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

داود صفی خانی - در بحبوحه کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری، فیلترینگ و رفع محدودیت اینترنت از موضوعات کلیدی مناظرات انتخاباتی بود و مسعود پزشکیان با رویکردی شفاف‌تر از باقی نامزدهای انتخاباتی وعده‌های مشخص‌تری برای رفع فیلترینگ در بحبوحه مناظره‌ها و سخنرانی‌های خود بیان کرد.

پزشکیان در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری در جمع مردم اهواز تاکید کرده بود: عزیزی در مناظره گفت «ما نمی‌گذاریم تو رئیس جمهور شوی» و جواب من این است: «آنها خدا نیستند که بتوانند جلوی قدرت مردم را بگیرند.» تمامیت خواهی آنان را تمام خواهیم کرد، بساط فیلترینگ برچیده خواهد شد.

این جنس وعده‌ها و سخنان امیدواری‌های مختلفی در بدنه جامعه ایجاد کرد تا با پیروزی مسعود پزشکیان گام‌ها و تلاش‌های عملی‌تری برای برای رفع فیلترینگ برداشته شود.

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان و رای اعتماد مجلس به تمامی‌ وزاری پیشنهادی، رگه‌های دیگری از عملیاتی شدن شعار وفاق ملی مورد انتظار جامعه قرار گرفت و این خود امیدواری‌ها را برای رفع فیلترینگ توسط رئیس جمهور شدت بخشید.

با وجود این با رویکردهایی که از مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی دیدیم و مهمترین تاکید وی مبنی بر شنیدن صدای جامعه، اجرای حق و عدالت، دوری کردن از اقدامات غیر کارشناسی و مشخصا تاکید او بر این جمله که: «نمی‌پذیرم به مردم وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ بدهم»، موضوع رفع فیلترینگ اینگونه در شرایط کنونی تبدیل به نوعی از مطالبه جامعه از دولت چهاردهم شده است.

لذا و همانگونه که ذکر شد، با رجوع به سخنرانی‌ها و مطالب مهمی ‌که پزشکیان در کارزار انتخاباتی از افق و دورنمای دولت آینده خود ترسیم کرد، اولویت مشخصا روی موضوعات کارشناسی، توجه به صدا و خواست مردم و عمل به قول و وعده‌ها بوده است.

از این منظر مشخصا در مورد وعده رفع فیلترینگ قاعدتا رئیس جمهور مسئولیت سنگینی بر دوش دارد که حل نکردن آن در مدت زمان کوتاه، باقی عملکردهای دولت را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و تاثیر مستقیمی ‌در میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دولت چهاردهم خواهد داشت.

از نظر نگارنده مبنای هر حکمرانی دقیق، کارآمد و هوشمندی توجه به خواست مردم است. اینکه هر دولت کارآمدی چگونه بتواند مسیرها و راه‌های مشخصی برای مشارکت دادن مردم برای قانون‌گذاری‌ها اندیشیده و عملیاتی کرده باشد، چگونه داده‌ها و دیتاهای دقیق و روشنی از خواست بدنه مردم در موضوعات مختلف بدست آورده و با پردازش و تحلیل آنها از مسیرها و ظرفیت‌های قانونی بتواند آن را در دل قوانین به نحو موثری برای بهبود شرایط عملیاتی کند.

این خود فرایندی بسیار موثر و کارآمد در حکمرانی‌های توسعه یافته است، که مسیر رضایتمندی و قبول قوانین و به دنبال آن سلامت روحی و روانی مردم را با تثبیت قوانین کارآمد تضمین می‌کند.

لذا آنچه از شخص رئیس جمهور و دولت مورد انتظار است، بکارگیری این مکانیزم و فرایند برای همه موضوعات پرچالشی است که اتفاقا در بخش‌هایی از آن مثل رفع فیلترینگ، اگرچه تصمیم‌گیری کامل تنها در حوزه اختیار دولت نیست، اما دولت می‌تواند با همان دید و کار کارشناسی که اتفاقا از شعارها و وعده‌های محوری مسعود پزشکیان بوده، گام‌های گفته شده را بردارد و مکانیزم‌ها را براساس تعارف دقیق، روشن و کارآمد مشارکت شهروندان در سیاست‌گذاری‌ها عملیاتی کند.

اگر به موضوع فیلترینگ برگردیم، آثار و تبعات منفی فیلترینگ به قدری در این سال ها از زاویه‌های مختلف تحلیل و بررسی شده است که دیگر نیاز به مطلب تکمیل کننده‌ای نیست و آثار مختلف آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی آن از جمله بحث رونق گرفتن فروش فیلترشکن‌ها که اتفاقا همین روزها باز تبعات منفی آن مورد تاکید رئیس جمهور هم قرار گرفته بود به قدری روشن و واضح است که توضیح اضافه‌ای نیاز ندارد.

آنچه که اکنون نیاز است عملیاتی‌سازی رویکردی موثر و کارآمد از رئیس جمهور و کابینه‌اش است، آثار منفی موضوع فیلترینگ روشن‌تر از آن است که نیاز به تحلیل‌های کارشناسی دوباره داشته باشد، از طرفی دیگر تکلیف رگولاتوری و توجه به مفاهیم اصلی و پایه‌ای آن که در بسط قدرت دولت نقش دارد نیز روشن است. تنظیم گری در کاربرد رایج به معنای مداخله دولت  و سامان دادن به روابط میان کنشگران مختلف برای تحقق منافع عمومی ‌تعریف شده است.

برای ارزیابی منفعت عمومی ‌نیز قاعدتا دولت مثل کشورهای توسعه یافته مسیر‌ها و فرایندهای مختلف و موثری برای شنیدن صدا و خواست مردم داشته و می‌تواند برای هر مسئله و مشکلی دیتاهای لازم را از بدنه کارشناسان، افراد درگیر و مردم گرفته و با استفاده و بسط آن به مجموعه قوانین موجود، قدرت خود را در رگولاتوری‌ها بکار گیرد و در نهایت آن چه منفعت عمومی ‌جامعه است را تامین کند.

لذا این مسیر و فرایند روشنی است که در تمامی‌ مسائل و مشکلات از جمله موضوع فیلترینگ می‌تواند در مکانیزم اجرایی دولت و شخص رئیس جمهور قرار گیرد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۳/۰۷/۲۵

فیلترینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">