ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دو راهی توسعه یا تعلیقPAPها در سال 85

| دوشنبه, ۶ فروردين ۱۳۸۶، ۱۰:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

پریسا خسروداد - پروانه ارایه خدمات انتقال داده ها(PAP)، که به دنبال یک مزایده در سال 1382 به 11 شرکت واگذار شد، نظیر سایر پروانه های بهره برداری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سال پر و فراز و نشیبی را پیموده است.

بررسی وضعیت بهره برداران PAP در سال 85 نشان می دهد، نه تنها بسیاری از موانعی که از زمان آغاز صدور این پروانه وجود داشته است برداشته نشد و تعهدات این بهره برداران همچنان با ابهام مواجه است. بلکه ابلاغ یک بخشنامه به نوعی باعث ایجاد تاخیر در روند فعالیت بهره برداران مذکور نیز شد. در این گزارش به مرور عملکرد شرکت های ندا طی سالی که گذشت می پردازیم.
• عدم ابلاغ تعهدات جدید بهره برداران PAP

دارندگان شرکت های ندا موظف بوده اند، در واقع یک سال پس از در یافت پروانه 220 هزار پورت در سراسر کشور نصب کنند. به عبارت دیگر هر یک از این بهره برداران میبایست 20 هزار پورت را نصب و مورد بهره برداری قرار می داده اند، که این تعهد عملا متعلق به برنامه سوم توسعه بوده است.

بر اساس این گزارش، 11 شرکتPAP با اندکی تاخیر سرانجام موفق شدند هر یک 20 هزار پورت ADSL و در مجموع 220 هزار پورت طبق تعهداتشان واگذار کنند. البته هر چند از مجموع این پورت ها 17 هزار و 160 پورت به مرحله بهره برداری رسید و مورد تایید قرار گرفت. اما طبق گزارش های رگولاتوری این شرکت ها تا این مرحله به صورت موفق پیش رفته اند.

اما گزارش شرکت مخابرات ایران حاکی از آن است که، شرکت های غیردولتی فعال در حوزه اینترنت پرسرعت تا پایان سال 85 باید 225 هزار و 380 هزار پورت ADSL راه اندازی کنند. البته این هدف منطبق با اهداف برنامه چهارم توسعه است که که طی آن بخش غیردولتی طی پنج سال برنامه چهارم موظف به راه اندازی یک میلیون و 270 هزار پورت است.

حال آنچه در مورد تعهدات شرکت های ندا قابل بررسی است این است که، اهداف مذکور هیچ گاه به صورت تعهدات لازم الاجرا از سوی سازمان تنظیم مقررات برای بهره برداران مذکور تکلیف نشده است. زیرا در صورت وقوع این تغییر، تعهدات قید شده در پروانه میبایست مورد بازنگری قرار می گرفت. در صورتی که بارها از سوی مسولان دولتی تاخیر شرکت های PAP در انجام تعهداتشان مطرح شده است.

بنابراین می توان گفت عدم شفافیت پروانه ها ی صادره، به طور عملی عملیات نصب، توسعه و راه اندازی پورت اینترنت پرسرعت را با چالش مواجه کرده است.
• تخصیص فضای فنی و ادامه تعارضات موجود

یکی از مهم ترین موضوعاتی که طی سال 85 علاوه بر وجود ابهام در میزان تعهدات این شرکت ها باعث ایجاد تعارضات بسیاری میان رگولاتوری و اپراتورهای ندا شد، موضوع تخصیص فضای فیزیکی به تجهیزات فنی آنها بود.

بر اساس این گزارش شرکت های مخابراتی موظف اند نسبت به ارایه فضا جهت نگهداری تجهیزات غیرفعال (پسیو) اپراتورها اقدام کنند، اما وظیفه ای نسبت به تخصیص فضا برای تجهیزات فعال (اکتیو) ندارند.

اما در حال حاضر و با گذشت بیش از سه سال مشاهده شده است، با وجود بیش از 80 مرکز مخابراتی در سطح شهر تهران تنها نیمی از آنها اقدام به ارایه فضا جهت نگهداری تجهیزات غیر فعال کرده اند. البته به گفته فعالان خصوصیPAP اغلب این مراکز از نوع درجه دوم و سومی هستند و ظرفیت آنها نیز بسیار پایین تر از ظرفیت مورد نیاز است.

تعارضات به وجود آمده در خصوص تامین فضا جهت نگهداری تجهیزات پسیو، میان اپراتورها و شرکت های مخابراتی تا بدان جا پیش رفت که چندی پیش باعث ایجاد واکنش از سوی سومین رییس رگولاتوری شد.

هر چند وی در این واکنش اظهار داشت مشکلات اپراتورها با شرکت های مخابراتی در این خصوص حل شده است، اما بهره برداران مذکور معتقدند این موضوع هم چنان حل نشده باقی مانده است و تلاش خاصی توسط رگولاتوری جهت مرتفع کردن آن انجام نشده است.

بدین ترتیب مسئله شرکت ها ی ندا به خاطر نگهداری فضای تجهیزات اکتیو و پسیو امسال نیز به نتیجه نرسید.
• عدم ارائه تخفیف پله ای

بر اساس یکی از مصوبه های دولت سابق، شرکت های مخابراتی موظف شدند در حالی که تعداد لینک های ارایه شده توسط شرکت های PAP از یک میزان مشخص فراتر رود با ارایه تخفیف پله ای در تعرفه آنها درصدی از هزینه ها را کاهش دهند. اما از زمان آغاز فعالیت اپراتورهای ندا و بنا بر اظهارات دارندگان مجوز هیچ گونه تخفیف پله ای مشمول آنها نشده است و بدین ترتیب تلاش در جهت اخذ تخفیف نیز طی سال 85 نیز بی نتیجه ماند.
• تلاش مخابرات برای جذب مشتری PAPها

در حالی که مجلس شورای اسلامی در سال جاری تاکید بسیاری بر اجرای سیاست های اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی داشت، اما شرکت های ندا شاهد جذب مشتری اینترنت پرسرعت توسط شرکت های دولتی نظیر مخابرات و دیتا بودند.

بر اساس این گزارش شرکت های دولتی با در اختیار داشتن پهنای باند کشور، ضمن ارایه تخفیف های قابل توجه موفق شدند مشتریان بزرگ اینترنت پرسرعت چون بانک ها را جذب کنند.

قابل ذکر است رگولاتوری ضمن انجام رایزنی های انجام شده با مخابرات مقرر کرده بود تا پنج سال شرکت های دولتی وارد مقوله جذب مشتری نشوند.
• عدم یکپارچگی تعرفه شرکت های مخابراتی

در سالی که گذشت سرانجام رگولاتوری موفق نشد، شرکت های مخابراتی را برای استخراج یک تعرفه واحد در خصوص شرکت های ندا اقناع کند. به گونه ای که در استان های مختلف تعرفه های مختلفی میان ارایه خدمات مخابراتی به شرکت های ندا وجود دارد.

البته قابل ذکر است به گفته آگاهان برخی از شرکت مخابرات های بزرگ استانی نظیر تهران نه تنها در این زمینه نسبت به تصمیمات رگولاتوری توجه لازم را مبذول نمی دارند، بلکه گاه از تصمیمات سایر مراجع ذیصلاح نظیر شرکت مخابرات ایران نیز تبعیت نمی کنند.
• ابلاغیه ای جهت کاهش سرعت اینترنت

مهرماه سال جاری مصوبه ای توسط رگولاتوری به ابلاغ رسید که طی آن واگذاری اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را برای کاربران شخصی و اماکن عمومی با محدودیت مواجه می کرد.

این مصوبه دسترسی به اهداف برنامه چهارم توسعه که دسترسی به ضریب نفوذ 30 درصدی اینترنت و داشتن 24 میلیون کاربر است را با ابهام مواجه کرد. هر چند که این ابلاغیه اندکی پس از ابلاغ تعدیل شد، اما می توان آن را ابلاغیه ای جهت ایجاد مانعی برای توسعه ADSL دانست که خواستگاه آن هرگز به صورت شفاف معلوم نشد.

بدین ترتیب سال 85 را نیز برای بهره برداران ندا، می توان سالی پر مخاطره نامید.

کما این که سال آینده نیز سالی غیر قابل پیش بینی برای ایشان خواهد بود.

زیرا اظهار نظر صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران و سایر همکارانش نشان می دهد اجماع بخش دولتی در خصوص اپراتورهای PAP بر این است که بازار اینترنت پر سرعت ایران کشش 11 شرکت ندا را ندارد و به احتمال زیاد با کاهش تعداد آنها و یا صدور مجوز منطقه ای برای شرکت های ندا مواجه خواهیم بود.

منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات

  • ۸۶/۰۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">