ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی با مراجع عظام تقلید در قم دیدار کرد.
دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی که شنبه شب جلسه‌ای خصوصی با رییس جمهور داشته است، روز گذشته در سفری یک روزه به قم، با آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله جوادی آملی دیدار کرد.
این نخستین سفر فیروزآبادی به خارج از تهران و نخستین دیدارهای رسمی خصوصی وی محسوب شده و به نظر می‌رسد او در همین ابتدای مسوولیت خود، به دنبال جلب نظر مراجع در حوزه فضای مجازی است.
نکته جالب در این دیدارها تاکید بر لزوم تولید محتوا در فضای مجازی و افزایش فعالیت‌های اسلامی در این 
حوزه بود.
 
  لزوم تغییر نگاه مسوولان به فضای مجازی
آیت‌الله مکارم‌شیرازی روز گذشته در دیدار با فیرزآبادی به سرانه پایین تولیدات محتوای دینی و اسلامی در فضای مجازی پرداخت و گفت: برای اسلامی سازی فضای مجازی نیازمند انقلاب در این عرصه هستیم.
این مرجع تقلید اهمیت فضای مجازی و تولید محتوای اسلامی در آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: فضای مجازی همواره مورد بی مهری قرار گرفته است. باید به کاربردهای فناوری اطلاعات در زندگی بشر توجه کرد و این مهم نگاه ویژه مسوولان به این عرصه را ضروری کرده است.
مکارم‌شیرازی با اشاره به نگاه تجاری حاکم بر فضای مجازی، دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این رابطه را مورد توجه قرار داد و افزود: مسوولان باید این دیدگاه را اصلاح کرده و نگاه فرهنگی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که «تولیدات پایین محتوای اسلامی در فضای مجازی، ما را تبدیل به مصرف کننده تولیدات غربی که خطوط قرمزی در این رابطه ندارند کرده است» خاطرنشان کرد: برای خروج از این شرایط نیازمند انقلاب در فضای مجازی هستیم.
وی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و باندهای فساد را نتیجه محتوای نامناسب و استفاده ناصحیح از فناوری عنوان کرد و افزود: برای انقلاب در فضای مجازی نیازمند شهامت، اراده، تصمیم و برنامه هستیم.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «رهبر معظم انقلاب در این مسیر دشوار تکیه گاه مسوولین هستند» خاطرنشان کرد: در راستای اصلاحات در فضای مجازی بایستی بدون ملاحظات آنچه مصلحت است انجام شود.
وی با بیان این‌که «غرب بیش از گزینه‌های نظامی به گزینه‌های فرهنگی دل بسته است» افزود: آنها تلاش می‌کنند تا از این طریق در کشور نفوذ کنند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی استفاده از افراد متفکر، مستقل و بی طرف در راستای تصمیم گیری و اجرا در فضای مجازی را مهم برشمرد و تصریح کرد: بایستی با اراده قوی آمیخته با شجاعت نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و نسبت به اسلامی سازی محتوا اقدام شود.
 
هدف غرب از دست یابی به تکنولوژی سلطه طلبی است

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: هدف غرب از دست یابی به علم و تکنولوژی تنها برای سلطه طلبی بوده و دلیل این مطب کشتن 70 میلیون انسان است که در دو جنگ جهانی اتفاق افتاد و این حرکت های آنها چیز تازه ای نیست.

به گزارش خبر حوزه، وی روز یکشنبه در دیدار ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه فضایی که مجازی نامیده می شود، حقیقتا یک فضای حقیقی است و ما هرگز از آن به عنوان مجازی یاد نکردیم، اظهار داشت: در هر جا که امکان اندیشه و نقل فکر است آن مکان حقیقی است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که غربی ها بیشترین استفاده را از این فضا برده اند تصریح کرد: غربی ها اگر چه از ما در این عرصه پیشی گرفته اند؛ ولی جای نگرانی نیست، زیرا ما هم می توانیم با بهره گیری از علوم حقیقی این جایگاه را آن خود کنیم.
وی گفت: غربی ها آمدند علوم مختلف را از مسلمان گرفتند و گرنه آنها چیزی از خود نداشتند و یک جانی بیش نبودند و تنها به کشتن و غارت فکر می کردند.
این مرجع تقلید ادامه داد: اسلام و علم حقیقی چیزی است که مسلمانان دارند؛ ولی غربی ها ندارند، ولی ما دراین عرصه نتوانستیم درست استفاده کنیم. اگر بتوانیم حقایق عالم خلقت و جهان هستی را درست و کامل به مردم برسانیم قطعا مردم حرف حقیقت را خواهند پذیرفت.
وی خاطرنشان کرد: در جهان اسلام دانشمندان بزرگی وجود داشتند و دارند که با علم خود مردم را سیراب کرده اند، ولی غربیها هیچی ندارند. بنابراین اگر بتوانیم در این فضای حقیقی گام صحیح برداریم و به شناسایی زبان مشترک بپردازیم و استخراج کنیم قطعا جای نگرانی نخواهد بود.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه ما با کدام علوم انسانی می خواهیم فضای حقیقی را دریابیم، اظهار داشت: مسیر، مسیر طولانی است و نیازمند به برنامه ریز دقیق تر و الگو سازی مناسب است. اگر نتوانیم الگوی درست به جامعه نشان دهیم مسلما گرفتار آسیب های جدی خواهیم شد.
این مرجع تقلید با بیان این که کار مسوولان، شناختن زبان مشترک و شناساندن امور حقیقی به جای بدل است، ابراز داشت: فطرت همه انسانها پاک، آفریده شده و ما هم مردمان متدین و خوبی داریم؛ مهم این است که بتوانیم با تولید علم حقیقی مناسب؛ مردم را از سرگردانی بیرون بیاوریم تا از این طریق درون آنها هم شکوفا شود.
وی با اشاره به اینکه کار دشمن تخریب فضای حقیقی و ترویج فکر و اندیشه بدلی به جای اصل است، اضافه کرد: اگر کار خود را در شناسایی فضای حقیقی درست انجام دهیم نه تنها جای نگرانی نخواهد بود، بلکه مردم با داشتن فطرت پاک به سمت چیزهای بدلی نخواهند رفت.
آیت الله جوادی آملی گفت: دلیل اینکه سازمان ملل موفق نیست بخاطر این است که نتوانسته با زبان مشترک با مردم صحبت کند؛ بنابراین ما می توانیم از غربی ها بهتر باشیم و آن زمانی میسر است که بتوانیم در معرفی خوبی ها و الگوی مناسب درست عمل کنیم.
وی افزود: دین بهترین الگو ها را درخود دارد و ما مهربان تر از اسلام و دین به بشر چیزی نداریم، ولی باید یکی باشد موازین دینی را درست و حقیقی معرفی کند.
وی گفت: مسلمانان که علم حقیقی را در اختیار دارند نباید نگران باشند، ولی باید نگرانی ما از بیان درست آن باشد.
وی با بیان این که غرب باید نگران باشد که کالای بدلی درست می کند و در اختیار مردم قرار می دهد اظهار داشت: کار بیگانه بدل سازی به جای اصل است، اول منکر مذهب می شوند بعد در مقابل اسلام حقیقی مدعیان دروغین درست می کنند.

 
اجرای نقشه‌های شوم در فضای مجازی
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی گفت: پاسخگویی به شبهات و بصیرت افزایی در فضای مجازی باید از سیاست‌های مورد توجه مسوولان کشور باشد.
وی افزود: در شرایط کنونی که دشمنان اسلام توطئه‌های گسترده‌ای را علیه اسلام از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند ما باید شناخت دقیقی از نقشه‌های شوم آنان داشته باشیم و به مقابله با آنها بپردازیم.
نوری همدانی گفت: باید همواره بیدار، هوشیار و مقاوم باشیم تا بتوانیم توطئه دشمنان و تبلیغاتشان را در فضای مجازی خنثی کنیم.
وی دشمن شناسی را از اصول مورد تاکید اسلام دانست و گفت: به همین جهت باید پاسخگویی به شبهات و بصیرت افزایی را همواره مورد تاکید قرار دهیم.
نوری همدانی گفت: درجنگ سخت، ابزار و ادوات جنگی سلاح بود اما در جنگ نرم، بصیرت سلاح است.
وی با تاکید بر ارتباط بیشتر شورای عالی مجازی کشور با حوزه علمیه قم گفت: مسایل اسلام فقط نماز، آداب فردی و این گونه مسایل نیست بلکه سیاست ، اقتصاد و فرهنگ هم جزو اسلام است که باید نسبت به این مسائل نیز حساس بود.
وی گفت: نظام اسلامی ادامه غدیر است و خدمات و فعالیت‌ها در راستای مقابله با توطئه‌های دشمنان باارزش و مهم است.
 
  می‌خواهیم مروج دین باشیم
به گزارش فناوران دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در این دیدارها گفت: کشور در تولید محتوا در فضای مجازی باید تلاش گسترده‌ای انجام دهد و در زمان حاضر تلاش دراین زمینه را آغاز کرده‌ایم.
فیروزآبادی ادامه داد: ما همت خود را برآن گذاشته‌ایم که سنت‌های حسنه و مسایل جدید را از طریق فضای مجازی رواج دهیم چرا که این فضا برای تبلیغات اسلام دارای اهمیت بسیاری است.
وی با اشاره به جلسه یکشنبه شب خود با رییس جمهوری گفت: رییس جمهور تاکید کرد که جلسات به صورت مرتب برگزار شود و ما مصوباتی را آماده کردیم تا بتوانیم شرایط بهتری را در فضای مجازی ایجاد کنیم.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در خصوص بازی‌های رایانه‌ای نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی نسبت به نبود محتوا در فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: امروز مردم ایران بیشتر در حوزه سرگرمی از فضای مجازی استفاده می‌کنند. وی افزود: کشورهای غربی از فضای مجازی در زمینه اقتصادی بهره‌های بسیاری می‌برند اما در ایران به دلیل کمبود و یا نبود محتوا در فضای، مجازی مردم بیشتر در زمینه سرگرمی از فضای مجازی استفاده می‌کنند که همین امر سبب بروز برخی آسیب‌ها و مشکلات در جامعه می‌شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در فاز دوم فعالیت این شورا، فضای مجازی ساماندهی خواهد شد گفت: مرکز فضای مجازی در راستای معرفی و ترویج دین اسلام تشکیل شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">