ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رایانش ابری هم در پایان راه است!

| دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

هنوز یک دهه از تولد رایانش ابری نگذشته است. پدیده ای که دنیای فناوری را به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجهای آن با اندکی تاخیر به ایران هم رسیده است. اما نظریات قابل توجهی وجود دارد که حکایت از این دارد رایانش ابری هم به انتهای چرخه حیات خود نزدیک می شود.
خیلی ها تا امروز فکر می کردند آینده از آن رایانش ابری است.  شرکت‌های بزرگی چون آمازون، گوگل و مایکروسافت لایه‌ای از ابزارهای مختلف را به سرویس ابری خود اضافه کرده‌اند تا کابران نیاز به راه اندازی Server نداشته باشند و سرویس های مورد نیاز خود را آسان دریافت کنند.
در زمانی که استفاده از پلتفرم‌های ابری مانند AWS، GCP یا Asure خیلی رایج شده چرا باید فکر کرد دنیای رایانش ابری رو به افول است؟
یکی از دلایل ادعای فوق، این است که فضای ابری نمی‌تواند الزامات مقیاس‌گذاری بلندمدت را برآورده سازد. اساساً از دید کارشناسان فنی، ایجاد یک اپلیکیشن وب مقیاس‌پذیر، قابل اطمینان و در دسترس حتی در فضای ابری، بسیار مشکل است و اگر بتوانید این کار را به سرانجام برسانید و اپلیکیشن خود را با موفقیت زیاد ثبت نمایید، باید هزینه و زمان زیادی صرف کنید.

حتی اگر کسب‌وکاری بسیار موفق داشته باشید، در نهایت محدودیت‌های فضای ابری در برابر شما خواهد ایستاد. واقعیت این است که سرعت رایانش و ظرفیت ذخیره کامپیوترها، بسیار سریع‌تر از پهنای باند شبکه‌ها رشد می‌کند. حجم داده‌ای که ما از طریق شبکه منتقل می‌کنیم، دقیقاً مانند سرعت حرکت از HD به سمت 4K و از آن به 8K است.
در صورتی که عمر فضای ابری تمام نشود، رشد فناوری و انتقال داده نیاز به صرف انرژی و هزینه بسیار زیاد خواهد داشت و سیستم را ناکارآمد خواهد کرد.
همچنین سیستمهای مبتنی بر Cloud به یک سرویس دهنده مرکزی وابسته است. اختلال در سرویس دهنده مرکزی باعث از کار افتادن سرویس می شود. در رایانش ابری شما ناچارید به سرویس دهنده اعتماد کنید. شاید خیلی اوقات از این اعتماد صدمه نبینید اما به هرحال سرویس دهنده ها تابع قوانین کشورهای خودشان هستند و ممکن است با فشار دولت ها اطلاعات شما را در اختیار دیگران قرار دهند.
از اینها گذشته فاجعه ای مثل Equifax ممکن است باز هم رخ دهد و اطلاعات 140 میلیون مشتری Cloud بصورت یکجا لو برود و از دست هیچ کسی هم کاری ساخته نباشد!

◼️چه چیزی جایگزین Cloud خواهد شد؟
مدلی که جایگزین جایگزین Cloud خواهد شد تا حد زیادی شبیه Fog Computing (رایانش در مه) است. البته مدلهای متفاوتی برای Fog Computing مطرح است. از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
▫️داده های حساس در همان دستگاه مبدا و یا فرستنده و البته نزدیک به محل جمع آوری مورد تحلیل قرار می گیرد  که به این وسیله از ارسال حجم وسیعی از داده بر روی شبکه جلوگیری می شود.
▫️عمل بر روی داده ها در واحد میلی ثانیه انجام می پذیرد و قسمت مشخصی از داده ها بر اساس سیاستها تعریف شده به سیستم های دیگر ارسال خواهد شد.

👈مدلی که جایگزین  خواهد شد بر خلاف Cloud مرکزیت نخواهد داشت. بلکه ما با شبکه توزیع شده ای روبرو خواهیم بود که بصورت P2P کار خواهند کرد. اطلاعات و پردازش ها در این مدل نیاز به هیچ Serverی ندارد!  فایلهای شما در فضاهایی ذخیره خواهد شد که بر روی مجموعه زیادی از Nodeهای شبکه بصورت اشتراکی قرار گرفته اند. (دقت کنید که هر فایل رمزنگاری شده و چند بخش می شود و هر قسمت آن بر روی چندین Storage اشتراکی روی Nodeهای متصل قرار می گیرد!) به این ترتیب فایل شما همیشه در دسترس است و در دسترس بودن آن به هیچ Serverی و سرویس دهنده ای وابسته نیست و هیچ کس هم جز خودتان به فایلتان دسترسی ندارد. (چیزی شبیه شبکه های Torrent)
علاوه بر Storage شما می توانید از CPU و RAM دیگران در این شبکه توزیع شده به میزان نیاز خود استفاده کنید و یا منابع خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.(منبع:کانال پینگ)

  • ۹۶/۰۸/۲۲

رایانش ابری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">