ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رفت برای سال بعد

| يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۸۵، ۰۵:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بزرگراه فناوری - تا چند روز آینده جمله "رفت برای سال بعد" آهسته آهسته بر سر زبان‌ها می‌افتد و در این میان بسیاری از امور و طرح‌های کلان و غیرکلان کشور در بخش فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

سال گذشته پروژه‌های متعددی در حوزه به سال آینده که در پایان آن قرار داریم، حواله شد و ما در حالی به سال بعد نزدیک می‌شویم که هنوز هم سرنوشت برخی از طرح‌ها بلاتکیف مانده است. طرح‌هایی که شاید به کار بردن نام آن‌ها نیز به نوعی تکراری و خسته‌کننده شده، لیکن این پروژه‌ها هنوز هستند چون به نتیجه نرسیده‌اند.

شاید مهم‌ترین موضوعی که از ابتدای سال جاری و حتی قبل‌تر از آن مورد بحث بوده و سرانجام نیز همچون سال 83 و 84 بی‌سرانجام رها شد، موضوع پول الکترونیکی بود. ما هنوز نمی‌دانیم پول الکترونیکی و کارت‌های هوشمند واقعا در چه مرحله‌ای هستند.

موضوع ایجاد هاستینگ ملی نیز از جمله مسایلی بود که با تمام حساسیت‌ها و انتظارات به سال بعد موکول شد و هنوز سایت‌های مهم دولتی در خارج نگهداری می‌شود.

آیین‌نامه مکالمات بین‌المللی یا همان تلفن‌های اینترنتی(VOIP) نیز از جمله مسایلی بود که اگرچه دولت قبل تلاش بسیار زیادی در تصویب، عملیاتی شدن و قانونمند کردن این آیین‌نامه در زمانی کوتاه به‌عمل آورد، اما با اجرای آن مخالفت‌های زیادی شد و بحث قانونمند شدن مکالمات بین‌المللی متوقف شد تا همه سکوت کرده و به کار خود مشغول شوند. این در حالی است که به قول مسؤولان مخابراتی کشور این موضوع قاچاق مخابراتی محسوب شده و سالانه مبلغ قابل توجهی از این بابت از دست دولت می‌رود، ولی این طرح هم تا به الان وضعیت نامشخصی دارد.

ماهواره‌های ایرانی هنوز هم روی زمین هستند. مصباح و زهره روز به‌روز پیرتر می‌شوند و هنوز هم به خانه خود در فضا نرفته‌اند. اینکه چه زمانی ماهواره‌های مذکور به فضا خواهند رفت نیز...

طرح امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور نیز بی‌سر و صدا به سال بعد حواله شده و مشخص نشد طرح‌هایی که در سال 84 و 85 باید به اجرا می‌رسید چه بودند و چه شدند، شاید سال بعد.

اصلاح و بهبود شبکه تلفن‌همراه هم از مواردی است که باید منتظر عملیاتی شدن قول ایشان ماند.

اپراتورهای خصوصی تلفن ثابت نیز فراموش نشوند، ایشان امسال هم همچون سال 83 و 84 وضعیت نامعلومی پیدا کرده و سرنوشت آن‌ها نیز به شکلی مبهم می‌رود که حواله شود به سال بعد.

اگرچه هستند در این میان طرح‌های بسیار قدیمی و جدید دیگر که در زمان مقتضی به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • ۸۵/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">