ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روحانی: نمی‌گذارند سامانه تجارت اجرا شود!

| چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس جمهور دیروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین المللی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیکی به معنی واقعی کلمه در این دولت محقق شد، افزود: خدمات الکترونیکی را از 10 درصد به 76 درصد رساندیم.

روحانی {بدون اشاره به نام هیچ نهاد مشخصی} گفت: یکی از مصوبات بسیار مهم در رابطه با دولت الکترونیک که در هفته‌های گذشته به 1399.9.9 معروف شد مربوط به سامانه جامع تجارت بود، سامانه جامع تجارت را راه‌اندازی کردیم و ببینید آنهایی که به هر دری متوسل می‌شوند که این سامانه کامل اجرا نشود، چکار می‌کنند. دادگاه‌های مختلف و شکایت‌های مختلف انجام می شود تا انبارها فاش نشود و مردم به حقوق خود دست پیدا نکنند. انشاءالله این سامانه تجارت را به خوبی پیش خواهیم برد، مرحله دوم و سوم آن را هم انجام خواهیم داد تا کامل کنیم.

وی گفت: این سامانه تجارت اگر درست و کامل شود که الان بخش بزرگی، 70 درصد این سامانه راه افتاده و بقیه آن هم در دی ماه و بخش بعدی آن در اسفند ماه راه می‌افتد. برای اینکه بدانیم کالا از کجا آمده، چه وقت وارد کشور شده و در کدام انبار است تا بتوانیم اینها را کنترل کنیم و این  بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین تلاش دولت بر این است که قیمت‌ها در حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد. در چند کالا نوسان‌‌های بسیار شدیدی داشتیم که آن کالاها همان‌هایی است که می‌بایست نهاده‌های لازم را در زمان مشخص دریافت می‌کردند البته اشکالات مدیریتی هم در این زمینه وجود دارد که منکر آن نیستم و به همین دلیل هم به وزرا و مسوولین مربوطه هم تذکر شفاهی و کتبی دادم و هم دنبال می‌کنم که انشاءالله این مشکلات کمتر شود. پیش‌بینی من این است که در ماههای آینده شرایط باثبات‌تر و بهتری خواهیم داشت. (منبع:دولت)

 

به گزارش آی‌تی آنالیز اظهارات رییس جمهور در حالی بیان می‌شود که بر اساس آخرین اخبار، تنها مخالف و منتقد سامانه جامع تجارت، گمرک است که آن هم نهادی زیر نظر وزارت اقتصاد (دولت) است!

 

در همین رابطه: ماجرای حکم دیوان عدالت در خصوص سامانه جامع تجارت

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران می‌گوید که موضوع شکایت به دیوان عدالت اداری ارتباطی با مصوبات ۹/۹/۹۹ نداشته است و فردی که به دیوان شکایت کرده است، از نیروهای پیمانکاری فنی گمرک بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چندی پیش برخی از رسانه ها با انتشار گزارش و تصاویری از حکم دیوان عدالت اداری ادعا کردند که این مرجع، مصوبه ستاد اقتصادی دولت را متوقف کرده است. در این گزارش آمده بود: در حالی که قرار بود در تاریخ ۹/۹/۹۹ از سامانه جامع تجارت رونمایی شود، با رای دیوان عدالت اداری فرایند اظهار کالا که قرار بود به جای سامانه گمرک در سامانه مذکور انجام شود، متوقف شد. اما محمد شیرازیان مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران در گفتگو با رادار اقتصاد بیان می‌کند: متاسفانه در این خبر شیطنتی کرده‌اند و دو موضوع بی‌ربط را به هم ربط داده‌اند.

او ادامه می‌دهد: یک موضوع، مصوبه شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات است که مهلت انجام فاز یک آن ۹/۹ بود و موضوع دیگر مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است. در مصوبات ستاد اقتصادی دولت که آقای نهاوندیان بعد از تایید آقای روحانی آن را ابلاغ کرده است، گفته شده که اظهارنامه و مجوز ترخیص در درگاه سامانه جامع تجارت انجام شود. بعد از این ابلاغ دژپسند، به آقای نهاوندیان نامه زد و به این موضوع اعتراض کرد و نهاوندیان هم جواب داد که این مصوبه خلاف قوانین نیست.

شیرازیان اضافه می‌کند: می‌خواهم بگویم اصل موضوع اظهار بازرگان در سامانه جامع تجارت اصلا جزء مصوباتی نبوده است که ۹ آذرماه باید انجام می‌شده است و آقای رئیس جمهور در تاریخ یاد شده از سامانه رونمایی کرده است.

 

حکم موقت دیوان

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران می‌گوید: موضوع دیگری که در خبر درج شده در رسانه‌ها مطرح است، این است که دیوان عدالت حکم موقت داده است و این حکم هنوز نهایی نیست.

او بیان می‌کند: موضوع بعد این است که باید ببینیم منظورمان از درگاه چیست. طبق مواد ۳۲ و ۳۵ آیین نامه ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ذکر شده که بازرگان باید ارتباطش با دستگاه‌های حاکمیتی در کلان فرآیند تجارت (که شامل تجارت خارجی و داخلی می‌شود، تجارت خارجی هم انواع رویه‌ها شامل صادرات، واردات و ترانزیت هست)، باید از طریق سامانه جامع تجارت با بقیه دستگاه‌ها ارتباط بگیرد.

شیرازیان ادامه می‌دهد: یعنی اگر بازرگان می‌خواهد ثبت سفارش انجام دهد، درگاه باید سامانه جامع تجارت باشد اما سامانه‌ای که می‌خواهد ثبت سفارش را صادر کند، سامانه ثبتارش باشد. اگر می‌خواهد مجوز ورودی بگیرد، درخواست را در سامانه جامع تجارت بدهد و این سامانه درخواست را در اختیار دستگاه مجوز دهنده بگذارد.

او می‌گوید: هم‌اکنون خرید و فروش سامانه نیما، هیچ درگاهی برای صادرکننده و واردکننده ندارد. با تعاملی که ما با بانک مرکزی داشتیم، صادرکننده و واردکننده که اساسا کاربر سامانه جامع تجارت هستند، به این سامانه وارد می‌شوند و خرید ارز از سامانه نیما را از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌دهند. صادرکنندگان هم فروش ارز را از درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌‍‌دهد.

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران عنوان می‌کند: موضوعی که طبق این آیین نامه دنبالش بودیم و از گمرک مطالبه می‌کردیم، این بود که اظهار بازرگان هم از این درگاه به گمرک ارائه شود و این هیچ مغایرتی با قانون امور گمرکی ندارد.

او یادآور می‌شود: در قانون امور گمرکی داریم که اظهار باید به گمرک ارائه شود و ما هم اظهار را به کس دیگری نمی‌خواهیم ارائه دهیم. اظهار را می‌خواهیم از بستر سامانه جامع تجارت به گمرک انجام دهیم که متاسفانه حالا جریاناتی پشت گمرک هست.

 

اختلافات ناشی از تیم پیمانکاری

شیرازیان تاکید می‌کند: ما با معاونت فنی گمرک اختلاف نظر نداریم. این اختلافات ناشی از تیم پیمانکاری و فنی نرم‌افزاری گمرک است. متاسفانه همکاری مناسبی در این زمینه با ما نداشتند.

او بیان می‌کند: در مصوبه شورای اجرایی که مهلت انجام آن ۹/۹/۹۹ بود، گمرک هم همکاری کرد و مصوبات به نتیجه رسید.

او اضافه می‌کند: همه دستگاه‌ها کارها را تقریبا انجام دادند به جز یکی دو دستگاه که کارشان ناقص بود ولی در این تاریخ تکالیف انجام شد. اما این مورد درگاه جزء موارد اختلافی سامانه جامع با سامانه گمرک باقی مانده بود و هنوز جمع‌بندی نشده و زمان‌بندی انجامش استخراج نشده بود.

 

پشت پرده شکایت از سامانه جامع

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران می‌گوید: مشخصات فردی که شکایت را به دیوان عدالت مطرح کرده است، بر اساس عکسی که منتشر شده است، مشخص نیست. ولی قطعا این فرد فعال اقتصادی نبوده است.

او ادامه می‌دهد: به‌طور حتم فعال اقتصادی دغدغه‌اش این نیست که درگاه سامانه جامع باشد یا سامانه گمرک، فعال اقتصادی می‌خواهد کارش انجام شود و دستگاه به موقع کارش را انجام دهد.

شیرازیان عنوان می‌کند: بر اساس بررسی که ما انجام دادیم، کسی که این شکایت را انجام داده است از همان تیم فنی پشت سامانه گمرک بوده است. این شکایت توسط فعال اقتصادی انجام نشده است. فعال اقتصادی هیچ وقت چنین کاری نمی‌کند و چنین دغدغه‌ای ندارد.

او درباره دلیل مقاومت‌ها برای تجمیع سامانه‌های متعدد در سامانه جامع تجارت می‌گوید: شاید احساس مالکیت می‌کنند و فکر می‌کنند اگر درگاهشان در سامانه بیاید، حذف خواهد شد. در صورتی که ما بارها به دستگاه‌ها درباره نحوه شکل‌گیری سامانه جامع تجارت توضیح داده‌ایم. بعضی دستگاه‌ها تصورشان این بوده است که اگر سامانه جامع تجارت راه‎اندازی شود، سامانه آنها حذف خواهد شد.

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران تاکید می‌کند: ما نه توان این را داریم که کار آن دستگاه‌ها را در سامانه خود انجام دهیم و نه ادعای آن را داریم. بالاخره دستگاه باید خودش سامانه داشته باشد قواعد دستگاه را خودش، داخل سامانه خودش مدیریت کند. ما فقط می‌خواهیم بازرگان درخواستش را در سامانه ما بدهد و یک پنجره واحد داشته باشیم و یک بازرگان که با ۱۰ دستگاه در فرآیند تجارت خارجی طرف است، با ۱۰ سامانه طرف نباشد و در یک سامانه همه درخواست‌ها را به مجموعه حاکمیت ارائه دهد.

او بیان می‌کند: برخی دستگاه‌ها این سوء برداشت برایشان می‌شود یا نمی‌دانم مسئله دیگری یا منفعت دیگری دارند که همکاری نمی‌کنند. با تنها دستگاهی که اکنون در این زمینه به مشکل خورده‎ایم که جزء مصوبات ۹/۹ هم نبوده است، گمرک است.

 

استقبال از شکایت و ورود دیوان عدالت

شیرازیان می‌گوید: خوب شد که درباره این سامانه شکایت مطرح شود. چون سبب می‌شود این موضوع شکایت جمع‌بندی شود و دو کارشناس بیایند، ضوابط قانونی را بررسی کنند.

او اضافه می‌کند: از دید ما هیچ مغایرت قانونی برای اجرای سامانه جامع تجارت وجود ندارد. امیدواریم این حکم قطعی شود و علیرغم اینکه قانون و مصوبه برای راه اندازی این درگاه کم نداریم یکبار دیگر دیوان عدالت به این درگاه وارد شود و حکم قانونی دهد.

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت ایران امیدوار است که نتیجه این حکم هرچه باشد همه طرفین از آن تبعیت کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">